العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 22-05-2011, 05:25 PM
samirsaid1 samirsaid1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: accountant

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future
افتراضي رد: تغيير السحب بعد بوجيهات الإيريديوم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

اى منتج امريكى مكتوب عليه injector cleaner او full fuel system cleaner و ده اغلى

طيب حضرتك اخر مرة غيرت فلتر الهواء و البنزين عند كام الف كم
أفتكر متغير من حوالى 25 الى 30 ألف كيلو
قديم 22-05-2011, 05:26 PM

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

اى منتج امريكى مكتوب عليه injector cleaner او full fuel system cleaner و ده اغلى

طيب حضرتك اخر مرة غيرت فلتر الهواء و البنزين عند كام الف كم
اشتريهم منين أفضل وممكن يكون سعرهم كام دلوقتى
قديم 22-05-2011, 05:34 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

بص يا حبيبي من اي محل اكسسوارات او محطه تموين وسعره من 15-20 وتقوله عايز منظف انجكشن وتحطه علي تفويله كامله
قديم 22-05-2011, 05:47 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو سيف
يابشمهندس أحمد بالنسبة لإستخدام المنظف ده لازم تنك البنزين يفضى خالص ولا ممكن المنظف يضاف والعربية فيها شوية بنزين , الحاجة التانية بضيف عبوة المنظف كلها ولا كمية بسيطة .

بالنسبة للنقطة دى انا فية حد من الأخوة بالمنتدى قال لى

لما يكون التنك فية شوية بنزين صغيرة افرغ المنظف فيها وامشى بيها مسافة وبعدين أفول تفويل على الأخر عشان

والله اعلم انا لسة مجربتش

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai2005 مشاهدة المشاركة

بص يا حبيبي من اي محل اكسسوارات او محطه تموين وسعره من 15-20 وتقوله عايز منظف انجكشن وتحطه علي تفويله كامله
يعنى اللى انا فهمة غلط

انا افرغ الزجاجة فى التانك وانا فى البنزينة وافول وبعدين أمشى بيها

صح
قديم 22-05-2011, 07:03 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو سيف مشاهدة المشاركة

يابشمهندس أحمد بالنسبة لإستخدام المنظف ده لازم تنك البنزين يفضى خالص ولا ممكن المنظف يضاف والعربية فيها شوية بنزين , الحاجة التانية بضيف عبوة المنظف كلها ولا كمية بسيطة .
معظم المنتجات الامريكى الى بتبباع فى مصر بتحط كامل العبوة على تفويله كاملة زى ما قال hyundai2005 و للاطمئنان يفضل قرائة التعليمات الى على العبوة
بس عامة مش حتفرق تحطهم قبل ما تفول او بعد ما تفول المهم التانك يتملى علشان نسب الخلط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirsaid1 مشاهدة المشاركة

أفتكر متغير من حوالى 25 الى 30 ألف كيلو
يا ريت تغيرهم ضرورى بالذات بتاع الهواء حيفرق معاك جامد جدا و خلى تغيير فلتر الهواء من 5 ل 10 تلاف كم علشان جو مصر بيسدهم بسرعة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirsaid1 مشاهدة المشاركة

اشتريهم منين أفضل وممكن يكون سعرهم كام دلوقتى
زى ما قال hyundai2005 ممكن يكونوا زادوا شوية يعنى بتاع الانجيكتور ممكن من 25 ل 30 و بتاع دورة البنزين ممكن من 50 ل 70
بس ارجع و اقول دى نظافة وقائية كل 30 ل 40 الف كم

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا