العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

مشاهدة نتائج الإستطلاع: استفتاء حول مرشحك لرئاسه الجمهريه
ايمن نور 0 0%
البردعى 10 43.48%
حمدين صباحى 4 17.39%
هشام البصتويسى 5 21.74%
عمر موسى 4 17.39%
المصوتون: 23. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 29-04-2011, 09:11 AM
Dr/Mohammed Dr/Mohammed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكليه الطب

Dr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant futureDr/Mohammed has a brilliant future
افتراضي رد: استفتاء من هو مرشحك لرئاسه الجمهوريه

للاسف ولا واحد منهم
وان كان دول الي لازم اختار منهم فانا مش هادي صوتي لواحد انا مش مقتنع بيه
فمش هصوت لاني مش مقتنع بولا واحد منهم

اشهد ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله
قديم 29-04-2011, 01:50 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute

ولا واحد من هؤلاء
اتمنى ان يتولى حكم مصر
رجل شاب سنة يكون مابين ال40 الى 45 عام
وبما انها ثورة شباب فلا عيب فى ذلك..
فى هذة السن يكون الانسان قادر على العمل والعطاء بشكل اكبر
ويتمكن من مباشرة امور شعبة بنفسة ..لكن!!
ح نختار رجل عجوز تانى..
يخرف ومش دارى بحاجة يبقى ولا كأن فى حاجة اتغيرت.

عارفين انا نفسى يتعمل موضوع
عن وجوة شابة وان لم تكن تريد الترشح.
ونتناقش فى ايجابياتهم وسلبياتهم
وقد يختارها الشعب ويطلب منها الترشح.. اما هؤلاء

البرادعى انا ضد ترشحة..لأنة عايش خارج مصر وعلاقتة بها اخبار منقولة وموبيلات ونت وشات واعتقد انة ايضا يحمل اكثر من جنسية وهو ما يرفضة الدستور
ايمن نور وكما قالها مرتضى منصور ((برغم اختلافى مع اسلوبة)) لكنة مش قادر يحكم بيتة ازاى يحكم بلد..
حمدين صباحى.. يجب ان يختفى كما كان ايام مبارك
البسطويسى قد يكون اكثرهم قبولا ولكن اين كان ذى قبل؟
عمرو موسى دة بقى حكايتة حكاية!!
انا سمعت كثيرا والله اعلم بالطبع انة صاحب كوباية او خمورجى بيسكر يعنى
لكن لست متأكدا من هذا الكلام. من منطلق انى لم اراة بعينى وان كان هذا الخبر صحيح فهى كارثة وان كان البعض قد يجدها ميزة لشريحة ليست بالقليلة!!
طبعا يضاف الى ذلك انة يعتبر من رموز النظام السابق.

م الاخر
ولا واحد من هؤلاء عاوزين 5 وجوة جديدة
شكرا ع الموضوع

قديم 29-04-2011, 02:25 PM
m10_10 m10_10 غير متواجد حالياً

m10_10 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.genedy مشاهدة المشاركة

ولا واحد من هؤلاء
اتمنى ان يتولى حكم مصر
رجل شاب سنة يكون مابين ال40 الى 45 عام
وبما انها ثورة شباب فلا عيب فى ذلك..
فى هذة السن يكون الانسان قادر على العمل والعطاء بشكل اكبر
ويتمكن من مباشرة امور شعبة بنفسة ..لكن!!
ح نختار رجل عجوز تانى..
يخرف ومش دارى بحاجة يبقى ولا كأن فى حاجة اتغيرت.

عارفين انا نفسى يتعمل موضوع
عن وجوة شابة وان لم تكن تريد الترشح.
ونتناقش فى ايجابياتهم وسلبياتهم
وقد يختارها الشعب ويطلب منها الترشح.. اما هؤلاء

البرادعى انا ضد ترشحة..لأنة عايش خارج مصر وعلاقتة بها اخبار منقولة وموبيلات ونت وشات واعتقد انة ايضا يحمل اكثر من جنسية وهو ما يرفضة الدستور
ايمن نور وكما قالها مرتضى منصور ((برغم اختلافى مع اسلوبة)) لكنة مش قادر يحكم بيتة ازاى يحكم بلد..
حمدين صباحى.. يجب ان يختفى كما كان ايام مبارك
البسطويسى قد يكون اكثرهم قبولا ولكن اين كان ذى قبل؟
عمرو موسى دة بقى حكايتة حكاية!!
انا سمعت كثيرا والله اعلم بالطبع انة صاحب كوباية او خمورجى بيسكر يعنى
لكن لست متأكدا من هذا الكلام. من منطلق انى لم اراة بعينى وان كان هذا الخبر صحيح فهى كارثة وان كان البعض قد يجدها ميزة لشريحة ليست بالقليلة!!
طبعا يضاف الى ذلك انة يعتبر من رموز النظام السابق.

م الاخر
ولا واحد من هؤلاء عاوزين 5 وجوة جديدة
شكرا ع الموضوع

متعجب جدا من حكمك على المرشحين بانك (سمعت عنهم) ..
عموما انا اللي قريت عنهم اتنين البرادعي وعمرو موسى .. البسطويسي قريت عنه بس مش كتير بشكل كافي ..
البرادعي حضرتك سمعت انو حاصل على كذا جنسية .. ودة طبعا كلام خاطئ تماما وتم نفية في كل مكان ..
اما عن كونه عايش برة مصر فاسمحلي اقولك ان دي حجة قالها عنه النظام السابق علشان يقلل من قيمته ومن معرفته .. انا عايز بس اقولك حضرتك لو حصلت على فرصة العمل خارج مصر لفترة - انا عن نفسي جربت كدة - هتلاقي وجهه نظرك للبلد بتتغير وبتشوف البلد بشكل اوسع .. انت عارف زي مايكون واحد بيرسم لوحه مثلا - معلش اعذرني اكمني خريج فنون - وبعدين وقف شغل فيها وبعد كدة مترين مثلا علشان يبصلها بشكل اوسع .. البصة دي بتوضحلة كتير جدا ..

اما عن عمرو موسى حضرتك سمعت انو صاحب كاس انا اول مرة اعرف المعلومة دي .. انا كل اللي اعرفة انو بيشجب وبيدين .. وعمري مافتكرت انو لية رؤية اصلاحية في اي شئ .. بس انا بسجل تحفظي على انو صاحب كاس ..
ده غير انو كان بينزل التحرير علشان يقول للعيال روحو وكالعادة سلبي جدا في معارضة للنظام اللي كان هو جزء كبير منو .. وضلع بارز من اضلاع سياستة مع الدول العربية .. اللي خلت الشعب المصري مهان في كل الدول ..
المستشار هشام البسطويسي شخص معروف عنه مكافحته من اجل تحرير القضاء والقضاه .. سمعتلو كذا حوار ويتسم بالعقلانية الشديدة ..

اختياري للبرادعي لان باقي المرشحين مكانش ليهم صوت ايام النظام السابق غير بس ايمن نور .. بس صوته كان متحفظ وكأن واحد معترض وهو باصص في الارض .. البرادعي اللي قال في عز مبارك النظام دة لازم يرحل وحدد مطالب واضحه وصريحة .. وتحمل هجوم ضدة وضد عيلته .. ولأن فعز مكان عمرو اديب بيقوله الناس بتحب النظام والحزب هو بيقولله انا متأكد ان الناس رافضة النظام والحزب - طبعا عمرو اديب كان بيستهبل فيها - بس هو راجل نظرته واقعية للأمور بدون شعارات ..

انا اسف جدا للاطاله .. ولكن ارجو تقبل رأيي من مبدأ (رأيي خطأ يحتمل الصواب .. ورأي غيري صواب يحتمل الخطأ) ..
قديم 29-04-2011, 03:26 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m10_10 مشاهدة المشاركة

متعجب جدا من حكمك على المرشحين بانك (سمعت عنهم) ..
عموما انا اللي قريت عنهم اتنين البرادعي وعمرو موسى .. البسطويسي قريت عنه بس مش كتير بشكل كافي ..
البرادعي حضرتك سمعت انو حاصل على كذا جنسية .. ودة طبعا كلام خاطئ تماما وتم نفية في كل مكان ..
اما عن كونه عايش برة مصر فاسمحلي اقولك ان دي حجة قالها عنه النظام السابق علشان يقلل من قيمته ومن معرفته .. انا عايز بس اقولك حضرتك لو حصلت على فرصة العمل خارج مصر لفترة - انا عن نفسي جربت كدة - هتلاقي وجهه نظرك للبلد بتتغير وبتشوف البلد بشكل اوسع .. انت عارف زي مايكون واحد بيرسم لوحه مثلا - معلش اعذرني اكمني خريج فنون - وبعدين وقف شغل فيها وبعد كدة مترين مثلا علشان يبصلها بشكل اوسع .. البصة دي بتوضحلة كتير جدا ..

اما عن عمرو موسى حضرتك سمعت انو صاحب كاس انا اول مرة اعرف المعلومة دي .. انا كل اللي اعرفة انو بيشجب وبيدين .. وعمري مافتكرت انو لية رؤية اصلاحية في اي شئ .. بس انا بسجل تحفظي على انو صاحب كاس ..
ده غير انو كان بينزل التحرير علشان يقول للعيال روحو وكالعادة سلبي جدا في معارضة للنظام اللي كان هو جزء كبير منو .. وضلع بارز من اضلاع سياستة مع الدول العربية .. اللي خلت الشعب المصري مهان في كل الدول ..
المستشار هشام البسطويسي شخص معروف عنه مكافحته من اجل تحرير القضاء والقضاه .. سمعتلو كذا حوار ويتسم بالعقلانية الشديدة ..

اختياري للبرادعي لان باقي المرشحين مكانش ليهم صوت ايام النظام السابق غير بس ايمن نور .. بس صوته كان متحفظ وكأن واحد معترض وهو باصص في الارض .. البرادعي اللي قال في عز مبارك النظام دة لازم يرحل وحدد مطالب واضحه وصريحة .. وتحمل هجوم ضدة وضد عيلته .. ولأن فعز مكان عمرو اديب بيقوله الناس بتحب النظام والحزب هو بيقولله انا متأكد ان الناس رافضة النظام والحزب - طبعا عمرو اديب كان بيستهبل فيها - بس هو راجل نظرته واقعية للأمور بدون شعارات ..

انا اسف جدا للاطاله .. ولكن ارجو تقبل رأيي من مبدأ (رأيي خطأ يحتمل الصواب .. ورأي غيري صواب يحتمل الخطأ) ..

فى البداية اشكرك على اسلوبك المهذب
برغم اختلافك معي.
فيما يخص احساس او نظرة المصري المقيم خارج مصر والذى شبهتة سيادتك
برسم لوحة وبعدك بعض الامتار قد يتيح لك فرصة رؤيتها بشكل اوضح اسمحلى اعترض على التشبيه..
ناهيك ان اللوحة كانت قبيحة وقاتمة ورسمت بريشة نظام فاشل.
النظام الذى لم ينظر لما رسمة ولكن الذى نظر وبتركيز هو من عانى من هذا النظام
وليس المغترب الذى يحضر الى مصر فى شكل اجازات او زيارات يكون بها مجرد سائح..
تشبيهك بعيد تماما !! لأن المغترب لا يبتعد فقط امتار او حتى بضعة الاف من الامتار
ولكن هناك شىء اخر يحدث للمغترب يشعر به هو اولا ..
وبعدها قد يشعر بها من يتعامل معهم ..
اما فيما يخص البرادعى فى هذة الجزئية
انا ضد ان يتولى حكم مصر رجل عاش جزء كبير من حياتة خارجها
لانة ومهما كان لن يرى مايراة الرجل الذى افنى حياتة كلها داخلها..
اما عن عمرو موسى
قد يكون غير حقيقى وانا لم اجزم!! وقد تكون شائعة .. الله اعلم
وكونى ذكرت ان عمرو موسى من رموز النظام السابق هذا يجعلنا لا نستغرب انة جعل المواطن العربى مهان فى كل مكان
داخل وخارج ارضة..اخيرا
فكرتى اكونها نتيجة ما اسمع وما ارى واعتقد ان هذا ليس غريبا
خاصا انى لم اتعامل مع هؤلاء المرشحين بشكل شخصي.

قديم 30-04-2011, 08:58 AM
الصورة الرمزية طارق ابوذيد
طارق ابوذيد طارق ابوذيد غير متواجد حالياً
من انا؟: الشيخ طارق ابوذيد
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سيارات استيراد فيات وكورى
هواياتي: السيارات

طارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond reputeطارق ابوذيد has a reputation beyond repute

بارك الله فى جميع المشاركين ولكنى اود باقى الاعضاء حتى نستطيع معرفه راى الاغلبيه

تم حذف بيانات الاتصال بناء على الشكاوى المقدمة ضد صاحب العضوية فى الموضوع التالى :
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=121431