العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ايه رئيك فى الموضوع ده
مفيد جدا وارجو الاستمرار به 8 53.33%
جيد جدا 4 26.67%
عادى مش له لزمه كبيره 1 6.67%
سيئ ولست مهتم ولن استخدمه اذا طرح فى الاسواق 2 13.33%
المصوتون: 15. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 10-03-2011, 12:36 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اختراعى الجديد للتحكم فى سرعة جميع المركبات

ربنا يقويك
و يا رب فى ظل الحكومة الجديدة تجد الدعم المعنوى و الادارى و تبقى مصر سابقة العالم بمثل هذه الطفرات و نصدر تكنولوجيا و ناخد مكاننا الطبيعى ( رقم 1 )

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 10-03-2011, 12:43 AM
king2islam king2islam غير متواجد حالياً

king2islam is a jewel in the roughking2islam is a jewel in the roughking2islam is a jewel in the rough

شكرا يا استاذ احمد على مرورك وشكرا جزيلا لك على الرد
قديم 16-03-2011, 03:31 PM
king2islam king2islam غير متواجد حالياً

king2islam is a jewel in the roughking2islam is a jewel in the roughking2islam is a jewel in the rough

السلام عليكم
انا اليوم كنت فى مقابلة فى جنرال موتورز بخصوص الاختراعين سويا لاسف طبعا لاننا فى مصر فمستحيل انى اصمم الشريحة الالكترونية الى هيا وحدة التحكم فى الاختراعين لاننا ببساطه فى مصر مش بننتج هذه الشرائح واننا بس بنجمعها يعنى الشريحه بتيجى من بره مبرمجه ومصممه بالفعل واحنا الى بنركب المقاومات ولاى سى بتاعتها مش اكتر وحتى العمليه دى بتقوم على الات بدون تدخل فنى فيها يعنى ببساطه الموضوع مستحيل فى مصر وده مش كلامى ده كلام المهندس المختص الى قابلته
قديم 16-03-2011, 03:52 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة king2islam مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا اليوم كنت فى مقابلة فى جنرال موتورز بخصوص الاختراعين سويا لاسف طبعا لاننا فى مصر فمستحيل انى اصمم الشريحة الالكترونية الى هيا وحدة التحكم فى الاختراعين لاننا ببساطه فى مصر مش بننتج هذه الشرائح واننا بس بنجمعها يعنى الشريحه بتيجى من بره مبرمجه ومصممه بالفعل واحنا الى بنركب المقاومات ولاى سى بتاعتها مش اكتر وحتى العمليه دى بتقوم على الات بدون تدخل فنى فيها يعنى ببساطه الموضوع مستحيل فى مصر وده مش كلامى ده كلام المهندس المختص الى قابلته
لا تيأس

بخصوص الشريحة الالكترونية
من الافضل تراجع المصانع دي اكيد هما هيفيدوك اكتر من مهندس جنرال موتورز
1. احمد بهجت مصنع الالكترونيات 2
2. مصانع توشيبا العربية ( مصنع بنها او مصنع اكتوبر )
3. مصنع بنها للصناعات الالكترونية
4. مصنع مترا للالكترونيات في العاشر من رمضان
5. العرض على الهيئة العربية للتصنيع
6. قد طلب للمجلس الاعلى للقوات المسلحة على صفحته في فيس بوك وقولهم على الفكرة موجز الاول في الرسالة يليه لاتفصيل وفي النهاية قولهم انا مش لاقي حد في مصر يساعدني فيه يا اما هسيبه يا اما ابيعه لدولة أخرى
مع الوضع في الاهتبار انه تنوه ان الاختراع ده هيفيد المرور في التحكم في سرعات العربيات محدش يبقى اكثر من 120 اي نعم فيه ناس كتير هتزعل منه لكن لو بصينا للهدف العام وهو حياة البشر اكيد الناس هيبقى نظرتهم موضوعيه

فيه حل اخيروللأسف مضطر اقوله لو عاوز تحس بالانجاز وانك عملت حاجة لها قيمه لكن (طبعا مش في مصر )
7. تبعت لاي مصنع صيني او اندونيسي او ماليزي وينفذلك الجزء الالكتروني وترجع تستورده في مصر وتنفذه على العربيات او تبع الفكرة كلها لاي شركة برة مصر مع الاحتفاظ بحق الاستافده واعاده البيع سواء ليك او للغير يعني ميكونش حصري للشركة اللي هتبيعها

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 16-03-2011, 04:17 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة king2islam مشاهدة المشاركة

انا اختراعى ده خاص بالحكومات يعنى بدل ما ان المرور هيراقب السيارات عن طريق الرادار هيراقبها عن طريق شبكة الموبيل بواسطة جهازى
يعني نقدر نقول عليه جهاز تجسس على كل سيارة ؟؟

لو الإجابة نعم يبقى آسف أنا لا أقبل التجسس على الناس لأي هدف