العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 12-02-2011, 12:36 AM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال هايف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

يا جماعة أنا بعرف أسوق كويس بس بالراحة علشان لسة مش واخد أن العربيات تكون محيطة بى. لما يكون الشارع فاضى ببقى سعيد ولما بتقرب عربية وأشوفها فى المراية بخاف شوية لحد ما تعدى من جانبى. ولكن لحد الأن لم أعمل غلطة واحدة وثابت على الطريق. كمان الواحد عمره ما هيتعلم بوجوده فى حته فاضية. التعلم بيكون لما الواحد يكون حوالين العربيات علشان يحس بأبعاد العربية ويتعلم التصرف فى المواقف المحرجة. هذا رأى
الغرض من التعلم بمكان فاضى هو انك تقدر تجرى باالعربيه وتفرمل وتطلع سريع أزاى وتقف فجأه أزاى وتجيب 1-2-3-4 فى الغيارات وتعمل مناورات باالعربيه سريع وبطيء وأن شاء الله هتلاقى العمليه اتحسنت يوم بعديوم

حبيبت قلبى سبيدر
قديم 12-02-2011, 11:49 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

انا مع الاستاذ ابو شروق فعلا كلام مضبوط وحد يكون معاك يدلك على الصح

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت
قديم 13-02-2011, 03:09 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

يجماعة الخير//
أنا قبل ما أنزل اسوق فى الشارع بين العربيات قعدت فترة شهر أتدرب فى مكان فاضى وعارف كل اساسيات السواقة من نقلات وحركة الدبرياج وكل هذا. اللى مش واخد عليه هو السواقة بين العربيات والتعرض لمواقف مثل الإنتقال من حارة لاخرى أو التعرف على إتجاهات الشوارع والمرور بين الحارات الضيقة وبين العربيات والإنتباه فى حالة التوقف المفاجأ من العربيات الأخرى وملاحظة كل المرايات المحيطة. كل هذا بتعلمه الأن من خلال السير فى الشوارع وبين العربيات ولكن على سرعه بين 10 و 20 كيلوا فى الساعة. أنا عارف إنها سرعة بسيطة ولكن الحقيقة فى البلد بتاعتنا مفيش شارع طوالى يعنى كل كام متر تلاقى تقاطع أو حارة أو أو إشارة أو شارع ضيق أو شارع مكسر فالكل مشاى على سرية بين 40إلى 60. فيعنى مش أنا بطئ أوى..... والتواجد فى مكان فاضى عمره ما يعلم صح لان مش بيكون فى ضغط على السواق. أنا بأمشى بطئ علشان ألحق نفسى لو حصل حاجة وكمان احافظ على غيرى وأقلل الأضرار لو حدث مكروه......

شكرا على نصائحكم
قديم 13-02-2011, 12:03 PM
zago boss zago boss غير متواجد حالياً
التخصص العملى: باشمحاسب

zago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these parts

بص علشان ما تتعبش نفسك بيع العربيه وهات واحد اوتوماتيك
لو الرفاهيه دي عاليه عليك يبقى مفيش قدامك غير حاجه واحده
تنزل قدام البيت او اي شارع فاضي فيه مساحه قدام العربيه قول 5 متر مثلا
وتفضل تطلع قدام بعدين تقف وترجع لوره
قول بتاع 50 مره لحاد ما تتعصب
بس جرب مره تطلع بالراحه قوي لدرجه ان العربيه تبطل منك
ومره تطلع اسرع شويه
ومره تطلع عادي
ومره تطلع وتخلي العجل يفوت
وبردو وانت راجع نفس النظام
بعد 50 محاوله ناجحه حتكون اتعودت على الدبرياج تمام وبقيت عارف تحسب الدوسه بتاعت البنزين والدبرياج كويس
واي خدمه انت أمر بس
وانا عملت كده على فكره اول ما بدأت اسوق ومحصلش خسائر الحمد لله
اهم حاجه خلي بالك طويل وخليك هادي وانت سايق
وجعت ايدي من كتر الكتابه عالكيبورد على الله بس تعمل اللي بقولهولك بقى ههههههههههههههه
قديم 13-02-2011, 11:46 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

بجد يا زاجو هجرب لانها فكرة جديدة. وسلامة ايدك يا عم ومتشكر على ردك