العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 03-12-2010, 04:29 PM
الصورة الرمزية TheSantos128
TheSantos128 TheSantos128 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: H.R
هواياتي: CAR'S-SPORT'S

TheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to behold
افتراضي رد: ملاك المتشوبيشى مبسوطين بالتوكيل الجديد ولا زعلانيين ؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة citroeen مشاهدة المشاركة

يارب يكون التوكيل الجديد احسن ودة فى الاول وفى الاخر خدمة للملاك المتشوبيشى فى مصر واشكر كلامك يااستاذ santos ان فعلا البلد هى السبب مش التوكيلات كلامك صح 100%

الف شكرا ياباشا وارجو انى اكون حاولت اولصل المعلومه ..اه فى سلبيات فى اغلب توكيلات مصر... بس هو برضه معذور ماهو بيتنفخ فى الجمارك والضرايب
....
واحب اختم بجمله قالها هانى رمزى فى فيلم عايز حقى " كتفينا للنصابين يا حكومه" .. كركركرركر
قديم 04-12-2010, 01:14 AM
m_awad m_awad غير متواجد حالياً

m_awad has a brilliant futurem_awad has a brilliant futurem_awad has a brilliant futurem_awad has a brilliant futurem_awad has a brilliant futurem_awad has a brilliant futurem_awad has a brilliant futurem_awad has a brilliant futurem_awad has a brilliant futurem_awad has a brilliant futurem_awad has a brilliant future
افتراضي رد: طريقة تفكير غريبة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TheSantos128 مشاهدة المشاركة

انا اسف جدا ياباشا انا ليا تعقيب صغير ..وياريت تستحمل اخوك الصغير
اولا انا لا املك سياره متسوبيشى ولا اى حد من عائلتى يمتلكها كلنا غلابه "راكبين كورى يعنى هيواندى-كيا" .... الفكره كلها انى مش شايف اى مبرر للهجوم بتاع حضرتك
انا حسيت من كلامك انك عايز تركب ببلاش.. ههه هو حضرتك على حساباتك معتقد انا الخمسين الف الفرق دول بيضربهم فى جيبه
هو احنا ليه دايما بننسى ان دول الخليج وبالاخص السعوديه مش بتحط تعرفيه جمركيه على العربيياااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااات
المشكله مش فى التوكيل يا المشكله فى نظام الجمركى للبلد وبلاش نتكلم فى الموضوع ده لانى انا شفت فى بورسعيد العربيات اللى لسه جايه من بره بيدفع عليهار سوم بس قد ايه..

بالنسبه للكماليات نفس الموضوع: ماهو التوكيل مش هيطلب كماليات غاليه وكمان يدفع فواتير دخول وجمرك ويجى يبيعها يخسر فيها ,اصل توكيل العربيات نشاط تجارى ولازم يكسب!! ولا ايه فهو بيحط الكماليات اللى تكون فى العربيه بحيث انه لما يجمرك ويبيع يكسب اعتقد انه شى طبيعى... ولو حضرتك عايز كماليات وتقفيل احسن سهله ماتركب خليجى !!!
ودمتم فى خير

تسلم ايديك

لا إله إلا الله ... محمد رسول الله
قديم 06-12-2010, 11:37 PM
ياسرأبوعاصي ياسرأبوعاصي غير متواجد حالياً

ياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of lightياسرأبوعاصي is a glorious beacon of light

السيارة تمنها هنا ياجماعة في البحرين من 70 الى 75 الف جنيه
لك الله يامصر الحرااااااااااااااااااااا امية كتيــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــر
قديم 07-12-2010, 12:41 AM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

انا ليا ملحوظه حسابيه صغيرة جدا جدا!
انا ملاحظ ان الشباب هنا لما بييجوا يقارنوا سعر عربيه يقارنوها باسعارها في الخليج و على سبيل المثال يقولك: الانسر البومة انا شفتها يتتباع في الحبتور للسيارات في الامارات ب 35 الف درهم فل اوبشن اوتوماتيك يعني 35 * 1.5 = 52.5 الف * 40% (جمرك)= 73.5 الف * 15% (ضريبة) = 84.5 * 3% (سيف وارد) = 87.5 الف جنيه بعد كل الكلام ده!!!! + 3 الف شحن + 5 الف مكسب = 95.5 الف جنيه! امال ليه التوكيل بيبيع الاوتوماتيك ال 1300 ب 110 الف هنا؟؟؟؟ بزيادة 15 الف جنيه!
انا لما بشوف الحسبة اللي اخواني بيعملوها بفكر من وجهة نظر مختلفة! اولا هما خدوا السعر الاساسي من سعر التوكيل في الامارات او السعودية هوا التوكيلات دي لما جابت العربيه من اليابان مكسبتش فيها و مدفعتش مصاريف شحن؟؟؟ اكيد طبعا دافع كل الكلام ده!!!!! يعني اي حد بيحسب لازم يشيل ال 8000 بتوع الربح و الشحن ( المفروض يتشال نسبة من الجمرك و الضريبه كمان لان التوكيل في مصر بيجيب العربيه بالسعر الاساسي او الجملة )
يبقى توكيل عادي نسبيا في مصر بيكسب 15+8 = 23 الف جنيه مصري في العربيه الواحده بعد حساب كافة المصاريف اللي عليها!!! ده غير المكاسب المهولة في قطع الغيار و الصيانة! يا جماعة و الله اغلب المصنعين العالميين بيقلبوا قلبة سوده و بيكرهوا اليوم اللي صدروا عربيات لمصر فيها لما بيحسبوا لتوكيلاتهم هنا في مصر ارباحهم في العربيه الواحدة و يلاقوها ييعدى ربح الشركة الام المصنعه للعربيه نفسها!!! ده لازم يجيلهم نقطه مننا!!! و بعد كل ده يلاقوا وكلائهم مش عاجبهم النهب ده كله و كمان بيسرقوا في قطع الغيار و مصاريف المصنعيات لانه حاسس انه معرفش ينهب كفاية في السعر فالبيه بيعوض خسارته!!!!!!
قديم 07-12-2010, 12:55 AM
gladuter gladuter غير متواجد حالياً

gladuter will become famous soon enough

الجمارك (الاتاوة!!!) هي السبب الرئيسي ييجي بعديه جشع التجار اللي موجود في اي مجال في مصر مش السيارات بس
لان البلد ملهاش كبير كل واحد ماشي بدماغه