العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 23-04-2010, 06:32 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا سعيد جداً جداً :)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momo.ahmed81 مشاهدة المشاركة

العربية جديده و شكلها جديد .. بس المشكله ان السعر بتاع 80000 دا مش فيه غير عربيتين .. الريو و النيو اكسنت
الياريس مش هتنزل تانى فى مصر فى 2011 و دا سمعته من اكتر من واحد فى مصر .

بس المشكله اللى مخوفانى ان النيو اكسنت سبورت هيكون ليها انتشار ولا لأ
يعنى هتكون تسويقيا زى النتيو اكسنت العاديه ولا هتنزل بس شويه و شكرا

انا سألت فى توكيل هيونداى و قالى ان الفيرنا هتنقرض من 2010 و النيو اكسنت و الاكسنت سبورت هما اللى هيكملوا بس من 2011 هتتجمع فى مصر

انا حجزت النيو اكسنت اسبورت و كنت مفروض استلمها امبارح بس قالولى فى الوكيل ان سعرعا هينزل2000 جم يعنى هتبقى ب 80400 بس

بجد محتااااار أوى

اجيب النيو اكسنت سبورت ولا النيو اكسنت العاديه

النيو اكسنت العاديه غايظانى أوى فى انى ادفع 80000 فى عربية مفهاش مريات كهرباء

عارف طبعا انه موضوع تافه و مش حاجه بس بصراحه يغيظ

و الفرق بينها و بين الاوبترا 5000 جم بس

مش عاااارف بجد اعمل ايه

هوا الموتور بتاعهم الاتنين زى بعض فى العزم تقريبا مع ان الاكسنت اخف من الاوبترا

و شغلى فى سفر كتير اوى و طبعا اهم حاجه عندى الثبات على الطريق

بجد محتتتتتتتتتتتتتتتتااااااا اااااااااااااااااار ... برجاء افيدونى

والله أنا شفت منظر غريب لم أراه فى حياتى من 4 أيام !

سياره أوبيترا دخلت من ناحية الفانوس الشمال فى بيجو 7 راكب من الخلف أمام الكلية الحربيه !

كل اللى حصل للآوبترا الفانوس انكسر والوش بالجنب الشمال حوالين الفانوس اتطبقوا والرادياتير

جاب ميه على الآرض ! الغريب بأه ان البيجو تحولت الى حرف 8 بالعربى ! يعنى الشاسيه انثنى

وأصبحت البيجو لا تساوى تلاته تعريفه ! ساعتها والله عرفت أد ايه الآوبترا ناشفه و قويه !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 23-04-2010, 06:49 PM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

والله أنا شفت منظر غريب لم أراه فى حياتى من 4 أيام !

سياره أوبيترا دخلت من ناحية الفانوس الشمال فى بيجو 7 راكب من الخلف أمام الكلية الحربيه !

كل اللى حصل للآوبترا الفانوس انكسر والوش بالجنب الشمال حوالين الفانوس اتطبقوا والرادياتير

جاب ميه على الآرض ! الغريب بأه ان البيجو تحولت الى حرف 8 بالعربى ! يعنى الشاسيه انثنى

وأصبحت البيجو لا تساوى تلاته تعريفه ! ساعتها والله عرفت أد ايه الآوبترا ناشفه و قويه !

معلش أنا عندى رأى فى موضوع الحادثة ديه
1. العربية البيجو بقالها أكثر من 30 سنة على الطريق - مطبات - عوامل جوية - بارومة - حوادث سابقة مع لحامات _ كل ده سبب فايتيج (fatigue) لمعدن العربية فاصبحت بالبلدى كده بتتلكك.
2. العربية الأوبترا لسه جديدة يعنى لسه بحالتها
3. دائما اللى بيتخبط هو المصاب (مثال لذلك لما بتكسر بيضة ببيضة تانية، الأثنين بنفس الصلابة ولكن واحدة اتكسرت والتانية لا)
ومع تحياتى يا دكتور

قديم 23-04-2010, 07:20 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atgps مشاهدة المشاركة

معلش أنا عندى رأى فى موضوع الحادثة ديه
1. العربية البيجو بقالها أكثر من 30 سنة على الطريق - مطبات - عوامل جوية - بارومة - حوادث سابقة مع لحامات _ كل ده سبب فايتيج (fatigue) لمعدن العربية فاصبحت بالبلدى كده بتتلكك.
2. العربية الأوبترا لسه جديدة يعنى لسه بحالتها
3. دائما اللى بيتخبط هو المصاب (مثال لذلك لما بتكسر بيضة ببيضة تانية، الأثنين بنفس الصلابة ولكن واحدة اتكسرت والتانية لا)
ومع تحياتى يا دكتور

كلام سليم وأنا أضعه فى الاعتبار ! ولكنى لا أعتقد لو أن الآكسنت كانت فى مكان الآوبترا كان حيكون نفس السيناريو !

رغم اعجابى برده بالآكسنت بس الآوبترا تكسب فى المقارنه حتى لو كان الفرق 5000 ج و ده قصدى بس كان بطريقة

غير مباشره ! تحياتى يا باشمهندس !

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 23-04-2010, 07:32 PM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

كلام سليم وأنا أضعه فى الاعتبار ! ولكنى لا أعتقد لو أن الآكسنت كانت فى مكان الآوبترا كان حيكون نفس السيناريو !

رغم اعجابى برده بالآكسنت بس الآوبترا تكسب فى المقارنه حتى لو كان الفرق 5000 ج و ده قصدى بس كان بطريقة

غير مباشره ! تحياتى يا باشمهندس !

طيعا كلامك صحيح يا دكتور، ولكن مش بأحب نقد اى عربية علشان الناس اللى عندهم أى عربية دائما بياخدوا الكلام على أنه مهاجمة شخصية وليس نقد أو رأى عن العربية، وعلشان كده دائما ردودى على المشاكل الفنية فقط وليس تقييم أى عربية.

قديم 24-04-2010, 04:28 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

بصراحة الأوبترا فاخمة جدا والنيو أكسنت لم تنتشر بعد وربما لا تنتشر لأنه لا إقبال عليها بعد يا أخى ده الجيب شروكى 2009 أنتشارها أكبر,ربما الشعب المصرى لا يثق فيها ولكن أتعلم يا أخى أن هذه السيارة قد تبقى معك حياتك بأكلمها!
نصيحة حاول قدر الأمكان أن تدفع مقدم أكبر لتأتى بسيارة أفضل منهما