العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 03-06-2010, 10:19 AM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يرات كلنا ندخل نشوف الموضوع ده ضروري ونقول رئينا

من الضروري والهام أن نعلم عن ماذا نتحدث قبل أن نتحدث فيه

ولكي نتحدث في موضوع كهذا يجب أن نعرف مما يتكون النفتالين وما هي خصائصه وماهي أستخداماته

النفتالين يستخدم في حفظ الملابس من العـِتة عند تخزينها وهذه هي وظيفته الوحيده التي يستخدم من أجلها

وشكله يماثل البلي الصغير (كـُرة صغيره جدا) وله رائحة مميزه

أما تركيبه ومكوناته فغير معروفه للعامة

أما الأضافات التي تضاف للبنزين لكي تزيد كفائته فهي مركبات تحتوي على الأوكتين بنسب مركزه مما يجعله ذات فائدة عندما تضاف إلى البنزين وتجعل معدل الاحتراق يزداد مما يثر بالإيجاب على الموتور وسحبه

إذا المطلوب الأن معرفة ما إذا كان النفتالين يحتوي على أوكتين أم لا ؟

وانا أستبعد تماما أن يكون النفتالين به أي مركب يحتور على الأوكتين لأن الأوكتين مادئة سائلة والنفتالين ماده صلبه

إذا هذا الموضوع لا أساس له من الصحة
قديم 03-06-2010, 01:19 PM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute

ptmnlo123per1147انا بقول بدل ما نديها نفتالين ولا حتى كوكايين نديها احسن نوفالجين علشان علشان المتور قلبه ميوجعوش ويخليه زى الفل يا اخونا مواد الاحتراق معروفه ومحدده وموصوفه لكل نوع من انواع العربيات ويا ريت نلتزم بتعليمات الاستخدام لكل سياره يعنى العربيه البنزين نديها بنزين مش جاز علشان هيا مصنعه لكده والعكس برده صحيح ptmnlo123per1147زى جسم الانسان بالظبط ربنا عز وجل قلنا اشرب مياه اشرب عصير اشرب شراب طاهر لجسمك لانه ده مناسب لجسمنا وصحتنا لو خالفنا بقا وحتينا مع الميه فودكا وخمر وشمبانيا يبقى هتبقى فى البلاساptmnlo123per1147 خالص وهتقلب معاك على السريع اوى وده مضر جدا
قديم 03-06-2010, 03:08 PM
الصورة الرمزية محمد زكي
محمد زكي محمد زكي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مؤلف مسرحي
هواياتي: التمثيل والاخراج المسرحي

محمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really nice

والله يا جماعه انا بردو قلت زيكو كده وانا مجربتش الموضوع ده بس انا استغربت لما لقيت ناس كتير بتقول انها مجرباه وفعلا عمل شغل كويس وعموما انا ممكن احط اللينك بتاع الموضوع ده في المنتدي الي انا قريتو عليه ممكن تفهمو الموضوع منه اكتر وفي ناس فعلا كاتبه تكوين النفتلين وبتقول انو بيفيد في الموضوع ده . بس يرات حد من المسئولين في النتدي يقلي هو عادي احط لينك موضوع لمنتدي تاني ولا لا
قديم 03-06-2010, 05:05 PM
BoPPoS BoPPoS غير متواجد حالياً

BoPPoS has a spectacular aura aboutBoPPoS has a spectacular aura about

يا جماعه ... انا فعلا شفت الموضوع ده اكتر من مرة بيحصل قدامي ... بس ماعرفش ايه النظام فيه ؟؟؟

ميكروباصات وموتسكلات ... بيعبي بنزين 80 ويحط زي كباية فيها سائل زي البنزبن او زيت ....

وبس ... بس اتمنى اني اعرف حاجه جديده ...

وبالنسبه لكلام الاخ mainz كلامه فعلا رائع وصحيح 100%100 ... بس احب اضيف حاجه

كل العربيات نازله بنزين ... ليه بيغيروها لغاز ؟؟؟؟؟

في حاجات جديده ممكن تبقى احسن من القديمه ... والعلم والتكنولوجيا في تطور ...

احنا نشوف ايه الاحسن ونعمله ... وبلاش نتمسك بكلام المصنع ... العلماء اكيد صح

بس ممكن فكره صغيره تفيد اكتر ....

وتقبلو تحياتي .....
قديم 03-06-2010, 10:59 PM
الصورة الرمزية محمد زكي
محمد زكي محمد زكي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مؤلف مسرحي
هواياتي: التمثيل والاخراج المسرحي

محمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really niceمحمد زكي is just really nice

يا جماعه محدش رد عليا ينفع احط لينك الموضوع الي قريتو علي المنتدي التاني ولا لا ويرات لو حد عرف حاجه او قري حاجه عن الموضوع يفدني