العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 01-10-2011, 10:19 PM
maro007 maro007 غير متواجد حالياً

maro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to allmaro007 is a name known to all
افتراضي رد: هيونداي جيتز 2011 أم بيكانتو 2012 الجديدة

البيكانتو و الجيتز مش وحشين بس الجيتز أقوى و فتحة سقف و كدة و البيكانتو فيها وسائل أمان و فتيس ستبترونيك
قديم 01-10-2011, 11:48 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

لو دورتى على الجيتز هاتلاقى منها زيرو ، بس هى عربية ممتازة وكفاية إن موتورها 1600 CC وقوة إحتمال عالية وعفشة ممتازة وقطع غيار متوفرة ورخيصة ، وبعدين انتى عاوزة عربية عشان تركبيها ولا تبيعيها بعد شوية !!!

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 03-10-2011, 11:42 AM
oshamelmel oshamelmel غير متواجد حالياً

oshamelmel is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momen mekky مشاهدة المشاركة

حضرتك ممكن تبصي علي
fiat punto classic
1300cc
ودي سعرها 73,000

انا فعلا فكرت في فيات بونتو كلايسك بس كل ما أروح معرض سيارات يقولي الفيات قطع غيارها غالية وخيروني بين بيكانتو و أي 10 وجيتز .. فلو تعرف أسعار قطع غيار البونتو كلاسيك أبقى شاكرة ليك جدا
قديم 03-10-2011, 11:44 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A7MED NASSER مشاهدة المشاركة

اولا : الجيتز اتوقفت نهائيا . يعني ماعدتش موجوده خلاص اتوقفت . اللي موجود منها الوقتي مستعمل فقط ما عدتش فيه جديد . فعلا كانت عربيه ناجحه بس ما عمرتش كتير يا خساره ....

ثانيا : البيكانتو (الشكل الجديد) عربيه تصميم بشكل جميل و مريحه و اوسع مره و نص من الشكل السابق . و كنت فعلا عايز اعملها تقرير و لكن للأسف المصريه صدرت قرار بمنع تصوير اي من السيارات التي يتطبق عليها اي عروض من تخفيض الاسعار

ثالثا : نصيحتي ليك ان حضرتك تبدأ تحط في دماغك الشيفروليه سبارك (الشكل الجديد) و فعلا عربيه جميله و ناجحه بس مش منتشره اوي و هي بموتور 1200 cc يعني موتور و تصميم و عربيه صح عايزاك تختار الاوفر و الافضل ليك من العربيتين الناجحين دول (البيكانتو الشكل الجديد او السبارك الجديده) و فعلا عربيات ممتازه

رابعا : و لو عايز عربيه حلوه و رخيصه و لها ايضا الافضليه هي الجيلي باندا و دي عربيه صيني و بموتور جبااااار 1300 cc و شكلها جميل جدا و الكامله اتوماتيك ليها ب 60000 ج يعني هي افضل و ارخص و احلي سياره في فئتها و لها تقرير مصور مني شخصيا في قسم شركة جيلي الصينيه بقسم السيارات الصينيه
شكرا على ردك جدا .. بس كنت عاوزة اعرف الشيفروليه سبارك قطع غيارها أخبارها ايه ؟؟ وأسعارها؟؟ وهل العربية 3 باب ولا خمسة (انا كل الصور اللى بشوفها بلاقي الأبواب الخلفية ملهاش مقابض)
أما الجيلي فكل الناس بتخوفني من الصيني وبرده معرفش قطع غيارها متوفرة ولا لأ
قديم 03-10-2011, 11:46 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن مشاهدة المشاركة

لو دورتى على الجيتز هاتلاقى منها زيرو ، بس هى عربية ممتازة وكفاية إن موتورها 1600 CC وقوة إحتمال عالية وعفشة ممتازة وقطع غيار متوفرة ورخيصة ، وبعدين انتى عاوزة عربية عشان تركبيها ولا تبيعيها بعد شوية !!!
شكرا جدا على الرد .. وان اعاوزة عربية عشان تعيش معايا بس خايفة لو جبت الجيتز بعد ما اتوقفت ملاقيش قطع غيار بعد كدا