العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 12-07-2012, 03:23 PM
الصورة الرمزية MR_SELVESTER
MR_SELVESTER MR_SELVESTER غير متواجد حالياً

MR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of lightMR_SELVESTER is a glorious beacon of light
افتراضي رد: هتجنن مش قادر اختار "128 ولا ماروتى "؟؟ ساعدووونى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

ال128 فى كل الاحوال أفضل من الماروتى حتى لو أقدم ب20 سنة فرق الموديل,
الماروتى صغيرة جدا و ضعيفة و مصممة بشكل سىء, و أعطالها أيضا كثيرة (حتى لو زيرو).
كما ان الماروتى لا تصلح للسفر و الانتقالات و خفيفة و صغيرة جدا مما سوف يتسبب فى مشاكل مع السيارات كبيرة الحجم (النقل و الاوتوبيسات).
طبعا ده بالاضافة الى عوامل ال"برستيج" و المساحة الداخلية.
المارتي صغيرة لكنها واسعة من جوا ...
ومفيهاش اعطال كتيرة ولا حاجة
لو كانت اعطالها كتيرة اكي مش هتكون اكتر من اعطال عربية بقالها اكتر من 25 سنة شغالة في الشارع ...
المارروتي اعرف ناس كتير بيسافرو بيها ومبهدلينها مشاوير ...
بالنسبة مع السيارات الكبيرة فهي بتسبب مشكلة للماروتي
المرسيدس لان كل من ساق عربية كبيرة بيفتكر نفسو امتلك الشارع وبرضو بترجع للسواق...
بالنسبة للبرستيج فأكيد عربية موديل اجدد احدث
عربية سوزوكي في الاول والاخر شركة معروفي
وبالنسبة للمساحة الداخلية الكنبة الي ورا تشيل 3

وعربية تجري علي 120 كيلو يعني مش وحشة
ياريت حضرتك تعي النظر في الماروتي لان معلوماتك خاطئة عنها

قديم 12-07-2012, 03:58 PM
الصورة الرمزية حسن فتحى
حسن فتحى حسن فتحى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير خوادم وخبير تجارة الكترونية
هواياتي: القراءة والرسم والتقنيات الحديثة وكل ما يتعلق بالانترنت

حسن فتحى is a splendid one to beholdحسن فتحى is a splendid one to beholdحسن فتحى is a splendid one to beholdحسن فتحى is a splendid one to beholdحسن فتحى is a splendid one to beholdحسن فتحى is a splendid one to behold

القديم كلة أعطال ومشاكل !
الجديد اعطالة قليلة ومعروفة وسهل التعامل معها

القديم تصلح حاجة تلاقي حاجة تانية خربت تصلحها هي كمان بعد شويه عطل تاني جديد!
سيبك من موضوع شنطة 128 والوسع
انت عايز تنزل مشوارك تدور العربية وتمشي مش تنزل تلاقي مشاكل في اول اليوم وتتأخر علي مواعيدك

بغض النظر عن الماروتي نفسها
انت خليك مع الجديد عموما
قديم 12-07-2012, 07:07 PM
pop man pop man غير متواجد حالياً

pop man will become famous soon enough

متشكر جدا جدا جدا من كل الاعضاء المحترمين جدا جدا ومتشكر لسعه صدركم ومتشكر للمنتدى العظيم ده اللى اتاح لى الفرصه انى استفاد من خبرات ناس قمه فى الذوق مثلكم

انا فعلا كان معايا ال 128 وكانت عجبانى بس قرفانى مع الميكانيكى كل يوم والتانى
اما الماروتى خايف منها علشان عمرى ما ركبتها
انا بس عايزكم تطمنونى على شويه حاجات تانى معلش فى الماروتى لو فيها تعب لانى ابتديت اميل ليها اكتر

اولا انا زى ما قولت انا ساكن فى منطقه عشوائيه مطباتها ولا الجبال فهل عفشه الماروتى اقوى من 128 وهتستحمل ؟؟ وهل انعم وكمان الكبالن فى 128 كانت بتبوز كتير هل المشكله دى هتبقى فى الماروتى برده بسبب المطبات ؟؟

تانى حاجه ال 128 لو كنت نزلت بيها مشوار فى الصيف وكانت على الساعه 1 او 2 الضهر كانت بتسخن جداااااااااا جداااااااااا هل الماروتى اقل سرعه سخونيه من ال 128 ؟؟

ثالث حاجه هل الماروتى من ناحيه البرستيج افضل من ال 128 ؟؟
اخر حاجه بقى معلش ال 20 الف اللى معايا ممكن يجبولى موديل كام ماروتى بحاله كويسه وممكن اروح معارض ايه كويسه للمستعمل ؟؟

وشاكر جدا تعبكم معايا واسف لو مطول عليكم
قديم 12-07-2012, 07:28 PM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

مع خالص أحترامى الشديد لذوق حضراتكم ورغبة منكم فى مساعدة هذا الشخص كتاب الموضوع أحب أن اعرفه رإيي الشخصى يا باشا خليك فى الادا وبالسعر ده تقدر تجيب لادا 2105 موديل 95 وحالتها ممتازة وأسعارها رخيصة وعند البقال وكله تمام حضرتك مفكرتش ليه لوقدم ربنا يرزقك ويوسع عليك وسعاته هتحتاج سيارة أكبر تعمل أيه سعتها صلى إستخارة وخليك فى الادا مش هتندم طالما حالة السيارة جيدة وسليمة وخلى عند حضرتك خلفية أكتر ومعلومات أكتر عن السيارة اللى هتشتريها الفلوس ديه أكيد مجتش بالسهال الادا بتاعت شغل وممكن تعمل بيها الصبح أبونية مدارس بجانب توزيع حضرتك لمستلزمات الكمبيوتر وعلى فكره بسعر 16000 جنية تقدر تجيب لادا 2106 (1500) عربية شديدة وحمالة أسية وبالسعر ده تجيبها حالة فوق الممتازة وربنا يعنيك ويديك اللى انت عايزة وموفق فى الشراء بأذن الله.
أخوك محمد
: THUMBS~220:
قديم 12-07-2012, 07:31 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pop man مشاهدة المشاركة

متشكر جدا جدا جدا من كل الاعضاء المحترمين جدا جدا ومتشكر لسعه صدركم ومتشكر للمنتدى العظيم ده اللى اتاح لى الفرصه انى استفاد من خبرات ناس قمه فى الذوق مثلكم

انا فعلا كان معايا ال 128 وكانت عجبانى بس قرفانى مع الميكانيكى كل يوم والتانى
اما الماروتى خايف منها علشان عمرى ما ركبتها
انا بس عايزكم تطمنونى على شويه حاجات تانى معلش فى الماروتى لو فيها تعب لانى ابتديت اميل ليها اكتر

اولا انا زى ما قولت انا ساكن فى منطقه عشوائيه مطباتها ولا الجبال فهل عفشه الماروتى اقوى من 128 وهتستحمل ؟؟ وهل انعم وكمان الكبالن فى 128 كانت بتبوز كتير هل المشكله دى هتبقى فى الماروتى برده بسبب المطبات ؟؟

تانى حاجه ال 128 لو كنت نزلت بيها مشوار فى الصيف وكانت على الساعه 1 او 2 الضهر كانت بتسخن جداااااااااا جداااااااااا هل الماروتى اقل سرعه سخونيه من ال 128 ؟؟

ثالث حاجه هل الماروتى من ناحيه البرستيج افضل من ال 128 ؟؟
اخر حاجه بقى معلش ال 20 الف اللى معايا ممكن يجبولى موديل كام ماروتى بحاله كويسه وممكن اروح معارض ايه كويسه للمستعمل ؟؟

وشاكر جدا تعبكم معايا واسف لو مطول عليكم
بالنسبة للسخونية اللى يفيدك فيها اكتر اى حد من ملاك الماروتى ولكن فى اعتقادى الشخصى ان المواتير اليابانى عموما تمتاز بكفأة التبريد العالية لمحركاتها
بالبلدى كدة وبلغة التجار المواتير اليابانى تلاجة مابتسخنش
وعموما مشكلة السخونية هتقابلك فى اى عربية طول ما دورة التبريد بتاعتها مش شغالة بكفاءة

ومن ناحية البرستيج احنا مش بنقارن بى ام بمرسيدس مثلا لأ دى 128 ودى ماروتى يعنى عربيات اقتصادية فقط يعنى انسى موضوع البرستيج دة وممكن نقول ازواق وراحة نفسية وشوف حضرتك بترتاح لمين اكتر ومالكش دعوة برأى الناس

بالنسبة للسعر ال 20 الف تجيب موديل من اواخر التسعينات لبداية الالفينات
يعنى ممكن معاك لغاية 2003-2004

وبالتوفيق ان شاء الله