العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 16-07-2012, 07:09 PM
Emgrand Emgrand غير متواجد حالياً

Emgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ده سابع اوتوماتك بتحرق منى فى سبعة اشهر

لازم حاجه من اثنيين اما يكون المفتاح بكل شقه به لمبه بيان اذا كان فيه مفتاح اخر شغال او لا
او
تكون كل المفاتيح على ارضى واحد بحيث لو مفتاح تانى فتح ميحصلش حاجه

الله اعلم هو ده سبب حرق الاتوماتيك عندك او لأ
قديم 16-07-2012, 07:14 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

طيب دلوقتي انا مشكلتي اقل بكتير لاني لوحدي علي الموتور و حاليا لو عايز ضغط اروح اشغل الموتورزي الغسيل عشان سي الغساله التوماتيك عايزه ضغط .,. في الطبيعي اشغل الموتور املء الخزان بس طبعا الضغط لا يقارن .,. و عشان الحر و دخول رمضان فعايز اتوماتيك يكون بتاع شغل و مش مهم تمنه .؟. تنصحوني باي نوع .؟.

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 16-07-2012, 07:38 PM
الصورة الرمزية elmo7areb
elmo7areb elmo7areb غير متواجد حالياً
التخصص العملى: كمبيوتر
هواياتي: القراءه

elmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to behold

هشام الجزار كلامة صح تماما

دة اوتوماتيك مهمته انه اول ما حنفيه اى حد تتفتح يقوم شغال زى ما تقول زى الحساسات الى عندنا فى العربية وطبعا البلونه المنفوخة دي الى بتخلية يشتغل لما الضغط يقل فيها وياباشا من غير مفاتيح فى اى شقه المفروض انه ياخد سلك مباشر كهربا بس معني كدة ان كهربة الماتور كلها هتتاخد من عداد واحد بس وهو الى هيتحمل فاتورة كهرباء الماتور للمستخدمين كلهم عموما يا جماعة للي مدايق من ضغط الماتور اتاكد الاول ان البلونة سليمه وبدل ما تنفخها على 25 انفخها على 30 او 32 وبكدة هتلاقيها ضغطها اشد

لكن المشكلة ان الاتوماتيك كدة مش هيكون مظبوط لان فى مسمارين فى الاتوماتيك بيتظبطو على ميه الشقة وحسب الدور الى الميه هتطلع فية

ولان حضرتك بتقول ان فى 5 شقق فا انا بقولك نصيحة اعمل لنفسك ماتور خاص بيك بس

فى ناس بقة جربت حاجة اسمها فلوماك ودة اوتوماتيك بس من غير بلونة وبيكون فية لونين فى الاحمر ب 150 جنية تقريبا وواحد تاني برتقالى ب 170 تقريبا انا جربتهم والاتنين فاشلين ورجعت جبت بلونة ايطالى بساعة ايطالى بأوتوماتيك ايطالى وكلفتني حوالى 250 جنية تقريبا وشغالة مليون فى الميه الوقتي

واى استفسار انا حاضر
انا مش سباك ولا كهربائي بس انا شفت الويل فى موضوع المواتير دة

قديم 16-07-2012, 07:43 PM
samykenzy samykenzy غير متواجد حالياً

samykenzy has a spectacular aura aboutsamykenzy has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmo7areb مشاهدة المشاركة

هشام الجزار كلامة صح تماما

دة اوتوماتيك مهمته انه اول ما حنفيه اى حد تتفتح يقوم شغال زى ما تقول زى الحساسات الى عندنا فى العربية وطبعا البلونه المنفوخة دي الى بتخلية يشتغل لما الضغط يقل فيها وياباشا من غير مفاتيح فى اى شقه المفروض انه ياخد سلك مباشر كهربا بس معني كدة ان كهربة الماتور كلها هتتاخد من عداد واحد بس وهو الى هيتحمل فاتورة كهرباء الماتور للمستخدمين كلهم عموما يا جماعة للي مدايق من ضغط الماتور اتاكد الاول ان البلونة سليمه وبدل ما تنفخها على 25 انفخها على 30 او 32 وبكدة هتلاقيها ضغطها اشد

لكن المشكلة ان الاتوماتيك كدة مش هيكون مظبوط لان فى مسمارين فى الاتوماتيك بيتظبطو على ميه الشقة وحسب الدور الى الميه هتطلع فية

ولان حضرتك بتقول ان فى 5 شقق فا انا بقولك نصيحة اعمل لنفسك ماتور خاص بيك بس

فى ناس بقة جربت حاجة اسمها فلوماك ودة اوتوماتيك بس من غير بلونة وبيكون فية لونين فى الاحمر ب 150 جنية تقريبا وواحد تاني برتقالى ب 170 تقريبا انا جربتهم والاتنين فاشلين ورجعت جبت بلونة ايطالى بساعة ايطالى بأوتوماتيك ايطالى وكلفتني حوالى 250 جنية تقريبا وشغالة مليون فى الميه الوقتي

واى استفسار انا حاضر
انا مش سباك ولا كهربائي بس انا شفت الويل فى موضوع المواتير دة
دة كلام سليم
احسن حاجه اتوماتيك اسكوير دى من عند الشرق \ عبد الحميد توفيق
موضوع اللى بيتحرق دى غريبه ... بس الاحسن طبعا مفتاح واحد كهربا ولازم سكس بلف قبل الموتور بحد اقصى 3 متر وياسلام لو سكس بلف بين خرج الموتور والجزرة قبل البلونه
قديم 16-07-2012, 11:04 PM
مادا مادا غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

مادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond reputeمادا has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

اومال اه فايدة الاوتوماتيك حضرتك غير انه بيفصل الموتور لما يكون المياه جامدة يعنى ضغط المياه كويس

؟؟؟؟؟

وازاى الموتور يتحرق لو الاوتوماتيك بتاعه سليم ؟؟؟؟
كلامك مضبوط 100% فائدة الاوتوماتك تشغيل الماتور عند فتح المياه وغلقة عند غلقها ... لكن انا عندى مشكله فى السباكه يعنى السباك اللى جابوا صاحب البيب وعملوا السباكه بهدل الدنيا وكل مواسيرالعمارة بتسرب مياه وفى الاول جربنا نسيب مفتاح الموتور شغال وجدنا ان الماتور شغال علطول يشتغل ويفصل ويرجع يشتغل و يفصل تانى علطول كده سواء كانت المياه مفتوحه او مقفوله والاتوماتيك الاولانى كان ايطالى من الغاليين قعد شهرين واتحرق قمنا ركبنا مفتاح عند كل واحد محتاح للماتور علشان يفتحه لما يحتاجه ويرجع يقفله تانى و لو كانت السباكه كويسه كنا شغلنا الماتورعلى مفتاح واحد عمومى وارتحنا ... لكن كده فعلآ الوصلات بتبوظ الدنيا ولازم نلاقى حل تانى غير موضوع الوصلات الكتير ديه ...