العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 02-10-2010, 05:03 PM
الصورة الرمزية سامى الحسينى
سامى الحسينى سامى الحسينى غير متواجد حالياً
من انا؟: من رادك ريده -- ومن طلب بعدك زيده
التخصص العملى: مدير عام بمطار القاهرة الدولى
هواياتي: صيد الأسماك والطيور - طيور وأسماك الزينة

سامى الحسينى is on a distinguished road
افتراضي رد: سيراتو ولا سول ( أشترى أيه )؟؟؟؟؟

على فكرة يا أستاذ محمود

أنا رأيى
الشخصى وعن تجربة

الكيا البيكانتو أحسن
وأعرف واحد نصح والده بالكيا البيكانتو

وربنا يوفقك فى حسن الأختيااااار
قديم 02-10-2010, 05:03 PM
محمود سامى محمود محمود سامى محمود غير متواجد حالياً

محمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really nice

عايز أوضحلكو كمان تأمين السيارات بيبقى إزاى فى دول الخليج .. عشان تعرفو أحنا قد أيه متطورين فى مصر .. فيه نوعين من التأمين .. النوع الأول هو ( تأمين ضد الغير ) وده تكلفته 250 ريال .. مميزاته .. إن سيارتك لو أتخبطت لا قدر الله .. و انت مش غلطان .. التأمين بتاع السيارة اللى خبطتك بيصلح سيارتك على حسابه ..مهما كانت تكلفتها .. ولو انت اللى غلطان . التأمين بتاعك بيصلح السيارة اللى أنت خبطتها .. و أنت ببتكلف بتصليح سيارتك .. و طبعا اللى بيحدد مين الغلطان .. المرور .. و بيتعمل محضر هناك . و أنت بتاخد المحضر و تروح الـتأمين اللى خبطك .. و مالكش دعوة خالص باللى خابطك أصلا و هما اللى يصلحهالك .. يعنى لما يحصل حادث .. لازم ييجي المرور .. و يعاين الحادث .. عشان ياخد القرار .. من اللى غلطان ... أما التأمين اللى من النوع الثانى .. تأمين شامل .. وده تكلفته 1500 ريال .. مميزاته .. لو أنت اللى غلطان .. تأمينك بيصلح للسيارة اللى خبطها و بيصلح سيارتك كمان .,. و لو ماكنتش غلطان .. تأمين السيارة اللى خبطتك بتصلحلك .. يعنى مش هتتكلف ريال فى الحالتين ..
طبعا كل السيارات الزيرو بتكون تأمين شامل .. لحد 3 سنين و بعدين لو حبيت تغير براحتك ...
تحيا مصر
انا بس حبيت أوضح لما بقولكو .. سعر السيارة بتأمنها الشامل و ترخصها فى المرور
تحياتى
قديم 02-10-2010, 05:18 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

نفس النظام المعمول به في الامارات ايضا
فعلا الواحد يشوف هناك الناس عربياتها تتخبط و ينزلوا يطمنوا علي بعض و بعدين يتصلوا بالشرطه
و لا خناق و زعيق ولا كلمه بينهم

حـازم خـضـر

قديم 11-12-2010, 02:55 AM
محمود سامى محمود محمود سامى محمود غير متواجد حالياً

محمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

نفس النظام المعمول به في الامارات ايضا
فعلا الواحد يشوف هناك الناس عربياتها تتخبط و ينزلوا يطمنوا علي بعض و بعدين يتصلوا بالشرطه
و لا خناق و زعيق ولا كلمه بينهم
انا اشتريت السول يا جماعة . و عاملة معايا لحد دلوقت 2000 كم .. بصراحة .. بسم الله ما شاء الله .. سيارة رائعة بجد .. ناعمة جدا .. ثابتة جدا على السرعات العالية . مريحة جدا فى قيادتها .. عفشتها مش ناشفة ولا حاجة زى ما الناس متوقعة .. صوت المحرك هادىء جدا حتى على السرعات العالية .. تحسها نشيطة .. كمان واسعة من جوه .. بصراحةة اللى هيشتريها هيكسبها .. خصوصا كمان انها عالية عن الأرض ودى هتساعد عشان المطبات فى مصر ..
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 201011181106.jpg‏ (44.0 كيلوبايت, المشاهدات 27)
نوع الملف: jpg 201011181108.jpg‏ (31.4 كيلوبايت, المشاهدات 27)
قديم 22-12-2010, 11:42 AM
elmohamedy elmohamedy غير متواجد حالياً

elmohamedy is on a distinguished road

كيا سول وبس والله احسن عربية في فئتها وانصحكم بشرائها فورا والله انا اشتريت واحده من اسبوع تحفه تحفه تحفه بعد مقارانات كثيره سول وبس

انا شاري واحده من السعودية سول وبس والله عن مقارن ونصائح من وكلاء السيارات نفسهم اتوقع سول في مصر خلال عام هتغزو البلد..........