العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 17-10-2014, 04:36 PM
waelsalah waelsalah غير متواجد حالياً

التخصص العملى: محاسب حر

waelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond repute
استفسار رد: دوارة الفيرنا ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zerocar مشاهدة المشاركة

باشا هنتظرك يوم السبت تجيلي وهنراجع الموضوع دة
انا في انتظارك ومعاك رقمي كلمني علشان اكون موجود ومنتظرك
شكرا لاهتمامك يا بشمهندس

باذن الله هاجى لحضرتك
بس يمكن السبت لا لأنى رايح ان شاء الله للبوهيجي يكمل شغل قديم كان بيعمله
وربنا ييسر ع الاحد باذن الله

وانا ان كنت بكرر استفساراتى فده للاستفاده مش اكتر
وشكرا جزيلا

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اللهم ردنا الى دينك ردا جميلا
تباركت ربنا وتعاليت
قديم 23-10-2014, 08:42 AM
الصورة الرمزية Felefel Ahmed
Felefel Ahmed Felefel Ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: 18 سنه عربيات
التخصص العملى: Senior Supply Chain Manager, now Project Manager
هواياتي: سيارات , صيد, غطس , PS , سفر ,كره سله سابقا

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دوارة الفيرنا ؟

السلام عليكم
نفس المشكله كانت عندي
اعمل تشيك علي كهربه البوجيهات مع الدوار (شيل كابل البوجيه )مش محتاج ميكانيكي وحط مفك تيست عادي وخلي حد يدور الصبح وهيا بارده
لو منورش يبقا المشكله في الكوييل (فيشتين طالع منهم اربع صوابع واربع كبلات للبوجيهات) أو في حساس الكرنك (سينسور موجود تحت البوجيهات شغلته تنظيم عمل البوجيهات مع الرشاشات)
في عربيتي كانت المشكله في الحساس
علي فكره انا مريت بكل المراحل اللي فاتت وفي النهايه مكنتش بدور بمزاجها حتي لو زقيت

Ahmed Felefel
قديم 23-10-2014, 08:44 AM

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute

نسيت اقولك , العيب ده مبيطلعش في الكومبيوتر (يعني لو عملت تشيك علي كارته العربيه هتلاقيها تمام)

Ahmed Felefel
قديم 26-10-2014, 10:35 PM
waelsalah waelsalah غير متواجد حالياً

التخصص العملى: محاسب حر

waelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond reputewaelsalah has a reputation beyond repute

تم مراجعة السيارة
ووجد ان حساس الايدل به مشكله وتم تنظيفه واشتغل كويس
ولكن على فترات بيعلق
يعنى كل مثلا 3 او 4 مرات دوارة من اول مره تعلق وتدور من تانى او تالت مره خصوصا وهى بارده
هل كده يلزم تغيير الحساس ولا ايه ؟
ممكن اعرف سعره جديد او استيراد وايه الافضل ؟
وشكرا

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
اللهم ردنا الى دينك ردا جميلا
تباركت ربنا وتعاليت
قديم 27-10-2014, 01:23 PM

السلام عليكم
الأيدل شغلته التحكم في السلانسيه بتاع العربيه وفعلا ممكن يؤثر علي الدوار وموضوع ال أر بي أم اساسي
لو فيه مشكله في الأيدل يبقا لازم تبان في الكارته (لما تكشف كمبيوتر) وفي حالتك الأيدل كان مسدود
طيب مسدود ليه؟ أكيد من البنزين , فيه شوائب متراكمه , يبقا قبل ما تفكر تشتري جديد اعمل تشيك علي فلتر البنزين اللي تحت الكنبه لو لقيته متبهدل وانت لسا مغيره قريب زي ما انت قلت يبقا فيه مشكله شوائب فى التنك وهقلك تعمل ايه , لو لقينه نظيف يبقا كمل تركيزك علي الأيدل
لو فلتر البنزين مسدود خلي الكهربائي مش الميكانيكي يفتح التنك من فوق (حوالي 8 مسامير علي ما اظن) ويرفع طرمبه البنزين (طبعا يفضل التنك يكون بيفضا يعني سايب 10 ليتر بس) لما يطلع الطرمبه عنده ويفتحها , هتلاقى موتور وفلتر , شيك علي الفلتر ده وشيك علي جسم الطرمبه والشوائب اللي متراكمه عليه, لو الموضوع مليان هباب والفلتر بايظ خالص يبقا هتجيب فلتر بس و تنضف التنك

تمام يبقا امسك الموضوع من أوله بدل ما تشتري أيدل (اسمع انه غالي ) ويطلع الموضوع كله تنضيف تانك البنزين والطرمبه

يا رب أكون أفدتك

Ahmed Felefel