العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 18-01-2010, 05:12 PM
dr.ahmed lotfy dr.ahmed lotfy غير متواجد حالياً

dr.ahmed lotfy has a spectacular aura aboutdr.ahmed lotfy has a spectacular aura about
افتراضي رد: فيات جراند بونتو ولا سيراتو

انا اسف لو كنت فهمت غلط .....

و انا مش قصدتش من كلامي انك بتقصدني بكلامك ... الفكره الفكر انك فلت وجهة نظرك و انا برد عليها من خلال ظروفي علشان تعرف ظروفي و تديني النصيحه الصح ...

انا معاك ان الفيات شويه في البلد وده اللي مانع الناس عنها خوفهم من عدم الانتشار ..

بس انا رأي ان الواحد يشتري العربيه المناسبه ليه ولظروفه بغض النظر عن الانتشار ..

يعني انا مثلا لو حفكر اجيب عربيه نتشر ه ممكن اجيب النترا سعرها مناسب و اعاده بيع مناسبه ..

بس واحد زىيى محتاج عربيه ثابته و فرامل ABS علشان السفر الكتير و الجري .. لكن لو واحد حيحتاجها داخل المدينه بس معتقدش ان الحاجات دي اهم حاجه ليه .... حتكون اهم حاجه ليه مثلا التكيف و انها تكون اتوماتيك علشان الزحمه ... وده مجرد رأي
قديم 18-01-2010, 06:36 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.ahmed lotfy مشاهدة المشاركة

انا رأي ان الواحد يشتري العربيه المناسبه ليه ولظروفه بغض النظر عن الانتشار ..
يعني انا مثلا لو حفكر اجيب عربيه نتشر ه ممكن اجيب النترا سعرها مناسب و اعاده بيع مناسبه ..
بس واحد زىيى محتاج عربيه ثابته و فرامل ABS علشان السفر الكتير و الجري .. لكن لو واحد حيحتاجها داخل المدينه بس معتقدش ان الحاجات دي اهم حاجه ليه .... حتكون اهم حاجه ليه مثلا التكيف و انها تكون اتوماتيك علشان الزحمه ... وده مجرد رأي
انت كده وصلت الى مربط الفرس واللى أنا أقصده ! كل واحد بيشوف احتياجاته ايه وايه اللى يتلائم مع ظروفه

و متطلباته العمليه واليوميه والنفسيه ! ولا يمكن الناس كلها ح تتفق على رأى واحد ! فيه ناس وأنا منهم ممكن

تعمل بعض التنازلات فى سبيل ارضاء غايه معينه ( طالما لم أؤذى أحدآ ) ! وفيه ناس لا ترضى الا بالكمال من

وجهة نظرها ! ولا ترضى الا بالمكسب الكامل و عدم التنازل عما تعتبره حقها و عما تعتبره شطاره و مهاره !

وفى الحالتين مافيش مشكله ! المشكله بس فى اللى بيصمم على رأيه وعايز الناس كلها تعمل زيه و تمشى وراه !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 23-05-2010, 06:10 PM
miroseba miroseba غير متواجد حالياً

miroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud ofmiroseba has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122
عارف ايه اكتر حاجه عجبانى فيك حكايه د.بولبولان الى بتحطه فى اخر كل رد فكره حلوه

اولا السيراتو فعلا عربيه جميله وشكل خارجى فقط ومنقولش انها وحشه حلوه وكل حاجه مش زى الفيات خالص وبص كمان الى يقولك ديه 1400 سى سى و 77 حصان والتانيه 124 حصان و 1600 سى سى شوف الاول ديه تقدر تجيب سرعه كام وديه تجيب سرعه كام على فكره على ورق الجراند بونتو السرعه الفصوى 180 تقريبا ال 77 حصان هه بص 1600 و كمان 124 حصان السرعه القصوى برده 180 والاتنين ممكن يجيبوا اكتر من كده يبقى المسأله مش مسأله حصان وحمار
البونتو التسارع بتاعها 11.4 ثانيه السيراتو 12 ثانيه دا احنا بنتكلم على الماتور الاستوك الى فى الجراند بونتو امال الماتور التربو بقى ديه السيراتو قدمها لمؤخزه 128 بص بقى الماتور التربو الى 120 حصان التسارع فى 8.9 ثانيه اقصى سرعه 195 وهو ده الفرق بين الايطالى و الكورى بس خلاص انا طولت عليك ولو كلامى غلط يا استاذ عبد السلام او دكتور بولبولان ياريت تصحح لى المعلومه

قديم 27-05-2010, 03:33 AM
eskenderiya eskenderiya غير متواجد حالياً

eskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond repute

معلش ممكن حضرتك تغير المقارنة

الجراند بونتو حلوة بس اولا هى هاتشباك ثانيا لو بعتها هتخسر جامد

السيراتو برده كويسة بس كثبات مش هتكون ربع الاوكتافيا انا بقترح على حضرتك تختار مابين الكروز و الابيزا لو تحب هاتشباك

http://www.contactcars.com/NewCars_P...?EngineID=2108

http://www.contactcars.com/NewCars_P...?EngineID=2317
قديم 18-09-2010, 12:35 PM
الصورة الرمزية TheSantos128
TheSantos128 TheSantos128 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: H.R
هواياتي: CAR'S-SPORT'S

TheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to behold

سادسا غريبه اوى يا دكتور ياريت تفهمنا من واقع خبراتك العريضه فى مجال السيارات يعنى ايه!!!