العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely

جيلى اميجراند - مابلEmgrand Geely احدى اكبر الشركات الصينية التى تسعى بخطى ثابتة لتطوير منتجاتها والدخول بها الى اكبر الاسواق العالمية بعد ما تحقق لها من نجاحات فى الاسواق الشرقية و تتبعها سيارات مابل واميجراند Emgrand

قديم 07-03-2013, 08:46 PM
الصورة الرمزية مايكل ذكرى
مايكل ذكرى مايكل ذكرى غير متواجد حالياً
هواياتي: رياضه كمال الاجسام

مايكل ذكرى has much to be proud ofمايكل ذكرى has much to be proud ofمايكل ذكرى has much to be proud ofمايكل ذكرى has much to be proud ofمايكل ذكرى has much to be proud ofمايكل ذكرى has much to be proud ofمايكل ذكرى has much to be proud ofمايكل ذكرى has much to be proud ofمايكل ذكرى has much to be proud ofمايكل ذكرى has much to be proud of
افتراضي رد: مشكلة غريبة في الأيمجراند

التوكيل هو الحل و ربنا معاك
قديم 07-03-2013, 10:51 PM
الصورة الرمزية Dr.EID
Dr.EID Dr.EID غير متواجد حالياً

Dr.EID is on a distinguished road

أشكرك ... إن شاء الله قريباً سأذهب إليهم وأعتقد إنها في الغالب مشكلة في الدائر الكهربية للسيارة ربما تكون هي إللي مسببه كل المشاكل دي
لأن العربية مخنوقة ولا تتجاوب بسرعة مع زيادة الضغط على دواسة البنزين
وفي فترة التليين كنت أعتقد أن ده طبيعي

قديم 10-03-2013, 04:41 AM
emgrand7 emgrand7 غير متواجد حالياً

emgrand7 is a jewel in the roughemgrand7 is a jewel in the roughemgrand7 is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو هيما مشاهدة المشاركة

بصراحة وماتزعلش منى يا دكتور عيد , انا شاكك فى صحة كلأمك وحاسس أنك مسجل جديد وداخل المنتدى عشان تشوه سمعة العربية , أنا قراءت فى منتديات كتير جداً عن السيارة فى مصر وسوريا وروسيا كمان ومفيش أى حد ذكر جزء من اللى أنت جاى بتحكى فيه , وأعتقد ان اللى بيمتلكوا السيارة ممكن يقولوا لك أكتر من كده كمان , سامحنى ده رائى الشخصى والزعل مرفوع
علي فكره يا ابو هيما الراجل عنده حق انا حصل معايا كده وقلتلهم عليها قبل كده ومعملوش حاجه بس انا هابقي اروح لهم في صيانه ال 5000 واقلهم عليها تاني لانها بحس بيها وانا بجري بحس ان صوت الماتور والهوا داخلين من فاتحه التكييف مش عارف ليه عموما هما ناس كويسين في التوكيل ومبيتاخروش عن اي حد وربنا يسهل
قديم 10-03-2013, 05:27 PM
الصورة الرمزية عصام الجارحي
عصام الجارحي عصام الجارحي غير متواجد حالياً

عصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant futureعصام الجارحي has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.EID مشاهدة المشاركة

مشكلة غريبة في الأيمجراند

لم أكن أرغب في أن تكون أول مشاركة لي هنا تتضمن وجود مشكلة بالسيارة ولكن كان لابد من طرح المشكلة للاستفادة من خبرات الأخوة المشاركين في المنتدى

تتلخص مشكلتي مع الأيمجراند في التالي

هواية التكييف مفتوحة رغم غلقها ، والهواء يدخل إلى مقصورة السيارة ومع بداية حرارة الجو أصبح هذا الهواء خانق لدرجة أنني بعد أي مشوار أشعر بتسمم مما يحمله هذا الهواء من أتربة وأبخرة قادمة من جهة الموتور

منذ استلام السيارة وهذه المشكلة موجودة والهواء يأتي حتى من بين أزرار التحكم في الزجاج !!

في صيانة الـ 10000 كم ذكرت المشكلة لمهندس الصيانة مينا ولكني لم ألح في الطلب حتى التأكد وقت صيانة الـ 5000 كم

الآن اقترب موعد الصيانة والمشكلة مازالت موجودة وأصبحت تؤرقني كثيراً

إضافة لمشاكل أخرى مثل زيادة استهلاك الوقود (أكثر من 10 لتر لكل 100 كم) وعلى الطريق السريع ، إنطفاء الراديو أو مشغل السي دي أحياناً بعد حوالي ساعة من تشغيله دون لمسه أو ضبط وضع معيت للتوقيت ـ وجود ماس أسمع صوته في سماعات الراديو أثناء رفع أو فتح الزجاج ـ ضعف عزم السيارة أثناء صعود المرتفعات على الطريق وحتى في طلعة الجراج وأتوقع وجود مشكلة في جوان الفرن مدخل الشكمان من ناحية الموتور أو في اسطوانة الدبرياج وربما يكون هذا الضعف ناجم عن مشكلة في دائرة الكهرباء

ملاحظة : أنا استعملت كثير من السيارات وكافة السيارات التي استعملتها من قبل لم يكن بها مثل هذه المشكلات على الإطلاق

آرائكم

!!!
بالنسبة للهواء دي مشكلة عامة حلها هي ان تقوم بفتح التكييف وتضيط دواران الهواء ياتي من داخل السيارة وليس من خارجها واقفل التكييف ومش هتحس باي هواء مزعج ان شاء الله بالنسبة لاستهلاك الوقود 10 لتر لكل100 كيلو دا رجع للسواقة داخل الزحام مع وزن السيارة الثقيل هو السبب في ذلك انما لو حسبت الاستهلاك علي مشوار في طريق مقتوح هتلاقي ان الاستهلاك لن يتعدي 7.5 لتر لكل 100 كيلو غير ذلك يصبح هناك مشكلة قولهم عليها في التوكيل
باقي المشكلات ان شاء الله تحل في الصيانة مثل الكاسيت والسحب اللي غالبا هيكون مرتبط بالدبرياج ان شاء الله كله يحل في الصيانة
تحياتي لك

عندما يقولون عنك انك علماني ولا تريد شرع الله ويكفرونك ثم تكشف الحقائق ونجدهم كانوا يناصرونك فاما انهم ناصروا هذه الصفات فيك واعتنقوها معك او انهم يحاولون تشوية صورتك امام الشعب
فانت اما ان تكون ظالما او مظلوما انما هم ففي الحالتين ظالمين

تحياتي لهذا المناضل العظيم

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
قديم 10-03-2013, 08:28 PM
الصورة الرمزية Dr.EID
Dr.EID Dr.EID غير متواجد حالياً

Dr.EID is on a distinguished road

الأخ Emgrand7 لو أنت رايح مركز صيانة أبو رواش ممكن نتفق على يوم ونتقابل هناك إن شاء الله أنا العربية عامله 4800 كم تقريباً وممكن ما استعملهاش كام يوم لحد ما أوديها لصيانة 5000 كم

الأخ عصام الجارحي أنا بالفعل جربت حكاية زرار تدوير الهواء إللي في المكيف لكن ما جابش نتيجة للأسف وبالنسبة لاستهلاك الوقود ممكن أقول لك حاجة غريبة
الاستهلاك داخل المدينة وفي الزحام أقل من الطرق السريعة وللمعلومية معظم مشاويري بيها كانت على الطرق السريعة !!!

بالنسبة للسحب ممكن تشخيصك يكون صح المشكلة ممكن تكون اسطوانة الدبرياج أوبلية بالرغم من أني على الدركسيون من 22 سنة وصعب إن أتعامل مع الدبرياج بطريقة خاطئة
لكن هديك مثال
كنت بحاول أتعدى نقل وأنا على سرعة 100 أو 110 والغيار في الخامس
أدوس على البنزين ما أدوس مافيش تجاوب
فين وفين لما هاه تخطيته والمشكلة كان الطريق فردة واحدة وفيه مقابل
من يومها بدأت اتفهم العملية دي في العربية
الصبابات أو الموتور بصفة عامة ما بيفتحش بالسرعة والسهولة المعتادة في سيارات أخرى
لأ عايز إللي يعامله واحده واحده
يعني الحركة إللي بيسموها المحترفين السربنتات أو حاجة زي كده والقصص دي تتنسي تماماً
العربية مش هتنفع في كده