العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 16-03-2011, 03:09 AM
kia2011 kia2011 غير متواجد حالياً

kia2011 is on a distinguished road
افتراضي رد: خبراتكم ياشباب , اشتريت سيراتو اليوم والحمدلله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة xabi مشاهدة المشاركة

الف مبرووك ياباشا وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها بإذن الله..
بالنسبه لصيانه ال1000 كيلو فعلى حسب علمى لغايه رجاله المنتدى الكبار يقللولك بتبقى فى التوكيل..وهناك بيغيروا الزيت ويربطوا على العفشه ولو فيه اى مشاكل تقولهم عليها ...حاجات بسيطه يعنى متقلقش...والف مبروووووووك مره تانيه
الله يبارك فيك xabi

وتسلم على مرورك

عربيتي خليجي ملهاش توكيل مش عارف فين توكيل ممكن يقبلها ومش عارف ايه هي صيانة 1000 كيلو يعني هعمل ايه فى العربيه بظبط

ومحتاج الاجابه على اسئلتى جدا عشان مش عاوز امشى بيها وانا مش متأكد

وشكرا جميعا
قديم 16-03-2011, 12:09 PM
الصورة الرمزية safwat_shawkt
safwat_shawkt safwat_shawkt غير متواجد حالياً
من انا؟: safwat shawkat
التخصص العملى: dairct manigar
هواياتي: sports and car's

safwat_shawkt will become famous soon enough
مبروك رد: خبراتكم ياشباب , اشتريت سيراتو اليوم والحمدلله

الف مبروك عليك والله يعطيك خيرها ويكفيك شرها .. اخي كنت اود ان ابدى رأي ولك ان تأخذ به او لا فأنا ايضا مثلك استلمت اول امس سيارتى كيا سيراتو من الوكيل مباشرة ( هنا بالسعوديه ) وبالتالى فانا على درايه متواضعه باهم الاجراءات التى يجب ان اعمل بها وطبعا التعليمات من المنبع رأسا وقد كان كلامهم كالتالى :
مبروك السياره نراك بعد 5000 كيلو في الصيانه الدوريه اى انه لا يوجد زياره فى 1000 ولا غيره وممكن تتأكد من كتيب السياره / لا تقود اكثر من 70 الى 80 خلال اول 1000 كيلومتر / من المفضل عدم استخدام التكيف خلال هذه الفترة وقد قمت بالاتصال بهم بعد قراءة موضوعك للاستفسار عن حجم الهواء بالاطار فقالو لى يختلف تبعا لحجم الطار نفسه ( 15 /16 /17 ) كذا يختلف حسب حاله الجو ( حار / بارد ) وكان التقيم لاطارى ( 17 انش ) هو 35 .. وانا تحت امرك في اي استفسار وخليك من الفتايين ( الفتايين بيشجعو كيا واحنا معاهم )

قديم 16-03-2011, 09:02 PM
احمد سعيد عمرو احمد سعيد عمرو غير متواجد حالياً

احمد سعيد عمرو is on a distinguished road

الف مبروك الله يعطيك خيرها ويكفيك شرها ويباركلك فيها
ليا استفسار سعرها كام كاش وقسط كام وشكرا
قديم 16-03-2011, 09:09 PM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

صيانه الالف تغيير زيت وفلتر وتربيط العفشه ولو فيه حاجه مش عاجباك ومضايقاك تقولهم غليها
والخليجى لو مش فى التكيل الصيانه مراكز الخدمه بره كتير جدا وكلها او اغلبها ممتاز وبه كل الامكانيات ومتقلقش

قديم 16-03-2011, 09:16 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

الف مبروك وماتزودش العجل عن 30 عشان العربيه ماتنشفش معاك