العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 30-05-2010, 02:40 PM
الصورة الرمزية waleed116
waleed116 waleed116 غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري ,,, وبحب بلدي
هواياتي: الاطلاع و الشطرنج

waleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud of
افتراضي رد: كيا سيراتو ولا تيوتا كورولا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

حضرتك علي فكره السياراتو بتطلع من الكورولا ال mmt نفسها!!!!!!!

موتور السياراتو زيه زي الانترا السياراتو اوتو تسارعها في 10 ثواني و بتقفل ال220 مرتاح!!!
لو قوه الموتور فالحقيقه منقدرشي نقول موتور السياراتو وحش لكن لن يظل كثير زي ما حضرتك عارف بسبب ضعف جوه التصنيع
طبعا كورولا تفوز محرك ممتاز و ثبات جميل و راحه و رفاهيه اعلي
لكن لو هتجيب كورولا ب150 الف فمن باب اولي انك تفكر في هوندا سفك و هي افضل من الكورولا طبعا

الهوندا سيفك افضل من التويوتا .... ولكن انا اشك فيها هنا في مصر ... لانو الشكل بتاعها مش موجود في 2010 في الخارج .... يعني الشكل ده في مصر بس .... وده شكل 2009 . وكمان وطيه جدا جدا علي الارض ... ودي بردو مشكله لازم تتاخد في الاعتبار في مصر ...

ففاضل في نفس التصنيف الكورولا والا وكتافيا المنول .... وشخصيا ارشح الاوكتافيا ثم الكورولا ..

شكرا ....
قديم 30-05-2010, 03:28 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

يا جماعة مش للدرجة دي، محدش يقارن بين الكورولا والسيراتو، حضرتك تقارن بين السيراتو والالنترا والصني واليارس، لكن الكورولا لأ طبعا، الكورولا أفضل بلا شك.
قديم 30-05-2010, 05:27 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleed116 مشاهدة المشاركة

الهوندا سيفك افضل من التويوتا .... ولكن انا اشك فيها هنا في مصر ... لانو الشكل بتاعها مش موجود في 2010 في الخارج .... يعني الشكل ده في مصر بس .... وده شكل 2009 . وكمان وطيه جدا جدا علي الارض ... ودي بردو مشكله لازم تتاخد في الاعتبار في مصر ...

ففاضل في نفس التصنيف الكورولا والا وكتافيا المنول .... وشخصيا ارشح الاوكتافيا ثم الكورولا ..

شكرا ....
ههههههههههه
حضرتك كل العربيات الي في مصر 2009 دلوقتي معتشي في عربيات 2010 شكلها كدا!!!
ولله التوكيلات دي منها لله
بس علي فكره الشكل الي حضرتك تقصده في اوبوربا و امريكا دي هندا سفك تنيا ال1800 و موجود منها قليل هنا في مصر لك معلومه انه معتشي بينزل دي عمري ما سمعتها الحقيقه
و عن الوطي ولله خد المطب بالجمب و هي مش هتحك
او لو مكنتشي مصفحه صفحها و حك زي ما انت عاوز
يعني مش المشكله دي الي تخليك تسيب سفك و تجيب كورولا!
و كمان كل ما العربيه توطي كل ما تكون اثبتptmnlo123per154
و علي هو كورولا عربيه جيده اه لكن لو بصيت علي الطبلو بحس انه طبلو عربيه ميكروباص الحقيقه و ثبات بيقل عند 170 و شكل خارجي مش حاجه يعني
و سمعتها نزلت و الناس بقتب بتتلكك بالmmt و عوزين يخسفو بأسمها الارض عشان يخدوها رخيصه
يعني انا عن نفسي لو معايا 150 الف عمري ما هجبها او بمعني اصح هي مستسهلشي ال150 دول خالصptmnlo123per144

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 30-05-2010, 10:55 PM
ahmedbek ahmedbek غير متواجد حالياً

ahmedbek is on a distinguished road

على فكره انا مش بتكلم عن الفئه ام 150 الف خالص انا بتكلم على السيراتو كوبيه و التيوتا كورولا 2010 مانيول جميع الكماليات 1300 سى سى بس فعلا الكورولا افضل وشكرا ليكم والهوندا سيفيك جميله جدا وانا لو معايه سعرها هشتريها
قديم 31-05-2010, 09:22 AM
الصورة الرمزية waleed116
waleed116 waleed116 غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري ,,, وبحب بلدي
هواياتي: الاطلاع و الشطرنج

waleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

ههههههههههه

حضرتك كل العربيات الي في مصر 2009 دلوقتي معتشي في عربيات 2010 شكلها كدا!!!
ولله التوكيلات دي منها لله
بس علي فكره الشكل الي حضرتك تقصده في اوبوربا و امريكا دي هندا سفك تنيا ال1800 و موجود منها قليل هنا في مصر لك معلومه انه معتشي بينزل دي عمري ما سمعتها الحقيقه
و عن الوطي ولله خد المطب بالجمب و هي مش هتحك
او لو مكنتشي مصفحه صفحها و حك زي ما انت عاوز
يعني مش المشكله دي الي تخليك تسيب سفك و تجيب كورولا!
و كمان كل ما العربيه توطي كل ما تكون اثبتptmnlo123per154
و علي هو كورولا عربيه جيده اه لكن لو بصيت علي الطبلو بحس انه طبلو عربيه ميكروباص الحقيقه و ثبات بيقل عند 170 و شكل خارجي مش حاجه يعني
و سمعتها نزلت و الناس بقتب بتتلكك بالmmt و عوزين يخسفو بأسمها الارض عشان يخدوها رخيصه
يعني انا عن نفسي لو معايا 150 الف عمري ما هجبها او بمعني اصح هي مستسهلشي ال150 دول خالصptmnlo123per144

اساسا مفيش سياره في مصر المحروسه تساوي سعرها ptmnlo123per111 كل الاسعار مبالغ فيها ...تماما زي اصحاب التوكيلات ... وحكومنتا الرشيده ptmnlo123per111

السفك جميله جدا جدا بس الشكل الي هيا عليه .... الشكل القديم مش الي نازل في بقيه خلق الله بنفس الماتور والامكانيات ...

وكمان وطيها علي الارض مشكله طبعا .... وبفرض انك ماشي بسرعه وفجاه فيه مطب عمرك متمشي في الشوارع تفضل تبقق عينك علي المطبات علشان تخدها بالجنب ptmnlo123per1106

شكرا ....