العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 10-12-2010, 08:37 PM
KARIMO KARIMO غير متواجد حالياً

KARIMO will become famous soon enough
افتراضي رد: اني استخرت الله بين اللوجان والفيرنا

بص يا ريس انا ف نفس حيرتك دلوقتى بس بالنسبه للفيرنا واللانوس .. بس انا خلاص قررت ونازل اشترى ان شاء الله وده بفضل الاعضاء اللى بصراحه جابولى المفيد وثانيا انا نزلت سألت كتير ودورت على ناس راكبه العربيتين وسألتهم

تقريبا 95 % من الناس اكدتلى على الفيرنا لاسباب كتير وهى :
1- الفيرنا قطع غيارها رخيصه ومتوافره واى ميكانيكى يفهم فيها
2- موتور اقوى من اللى زيها فى نفس الفئه السعريه
3- كل اللى فى السوق تقفيل مصرى وصاج يحزنك على العربيه بس فى النقطه دى يبقى نشوف مين توكيله انضف واسرع واحسن وانا متهيألى توكيل الهيونداى يكسب الرينو واللانوس
4- مشكله ثبات الفيرنا تتحل ف انك تغير الجنوط بجنوط اعرض من اللى فيها بالكاوتش طبعا و اى جنوط بكاوتش غير اللى فيها بيديلك ثبات احسن واعلى من اللى بييجى مع العربيه
5- صالون الفيرنا واسع مش صغير
6- التحكم فى الفيرنا اسهل
7- بالنسبه للى بيقول ان العربيه واطيه وبتجك اسمحلى اقوله يبقى انت عايش على جبل لان انا شوفت العربيه دى بتدخل شوارع مكسره بطريقه فظيعه وبتسلك ولا بيحصلها حاجه ( ده عيب سواق مش عربيه ) وعندك مثلا صديقتها الانتيخ اللانوس يمتلكها واحد صاحبى ركب فيها 5 اشخاص لقيت الاكصدام الخلفى حمل على قنطره الجكمان وكانت هتتكسر بعكس ما شوفت فى الفيرنا انها انشف شويه يعنى تستحمل

وعموما يا بوب انت كده كده هيبقى عندك صيانه ال 5000 وال 10000 وال 15000 كيلو هتلاقى التوكيل بيظبطلك العربيه من غير ما تحس بعيوبها ... وبعد عمر طويل ان شاء الله وسواقه مريحه وأمنه ممكن تغير العفشه بتاعتها وتركب عفشه كونى رياضى هتلاقى الدنيا بقت لذيذه والعربيه ثباتها زاد اكتر واكتر بس ده اوبشن منصحكش بيه الا بعد ما تلاقى ان العفشه الاصليه بتشتكى

وعايز اقولك على حاجه لو الفيرنا وحشه اوى كده مكانش نص صالات الايجار فى مصر بتأجرها لانهم من الاخر مش غاويين خساره
انا بلغتك الكلام اللى اتقالى من اعضاء المنتدى ومن ناس ركبت العربيه من 2007 يعنى ناس فهمت العربيه دى مسمار مسمار
واتمنى انى اكون افدتك
قديم 10-12-2010, 08:55 PM
ahmedelshhabiy ahmedelshhabiy غير متواجد حالياً

ahmedelshhabiy is on a distinguished road
Smile رد: اني استخرت الله بين اللوجان والفيرنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة KARIMO مشاهدة المشاركة

بص يا ريس انا ف نفس حيرتك دلوقتى بس بالنسبه للفيرنا واللانوس .. بس انا خلاص قررت ونازل اشترى ان شاء الله وده بفضل الاعضاء اللى بصراحه جابولى المفيد وثانيا انا نزلت سألت كتير ودورت على ناس راكبه العربيتين وسألتهم

تقريبا 95 % من الناس اكدتلى على الفيرنا لاسباب كتير وهى :
1- الفيرنا قطع غيارها رخيصه ومتوافره واى ميكانيكى يفهم فيها
2- موتور اقوى من اللى زيها فى نفس الفئه السعريه
3- كل اللى فى السوق تقفيل مصرى وصاج يحزنك على العربيه بس فى النقطه دى يبقى نشوف مين توكيله انضف واسرع واحسن وانا متهيألى توكيل الهيونداى يكسب الرينو واللانوس
4- مشكله ثبات الفيرنا تتحل ف انك تغير الجنوط بجنوط اعرض من اللى فيها بالكاوتش طبعا و اى جنوط بكاوتش غير اللى فيها بيديلك ثبات احسن واعلى من اللى بييجى مع العربيه
5- صالون الفيرنا واسع مش صغير
6- التحكم فى الفيرنا اسهل
7- بالنسبه للى بيقول ان العربيه واطيه وبتجك اسمحلى اقوله يبقى انت عايش على جبل لان انا شوفت العربيه دى بتدخل شوارع مكسره بطريقه فظيعه وبتسلك ولا بيحصلها حاجه ( ده عيب سواق مش عربيه ) وعندك مثلا صديقتها الانتيخ اللانوس يمتلكها واحد صاحبى ركب فيها 5 اشخاص لقيت الاكصدام الخلفى حمل على قنطره الجكمان وكانت هتتكسر بعكس ما شوفت فى الفيرنا انها انشف شويه يعنى تستحمل

وعموما يا بوب انت كده كده هيبقى عندك صيانه ال 5000 وال 10000 وال 15000 كيلو هتلاقى التوكيل بيظبطلك العربيه من غير ما تحس بعيوبها ... وبعد عمر طويل ان شاء الله وسواقه مريحه وأمنه ممكن تغير العفشه بتاعتها وتركب عفشه كونى رياضى هتلاقى الدنيا بقت لذيذه والعربيه ثباتها زاد اكتر واكتر بس ده اوبشن منصحكش بيه الا بعد ما تلاقى ان العفشه الاصليه بتشتكى

وعايز اقولك على حاجه لو الفيرنا وحشه اوى كده مكانش نص صالات الايجار فى مصر بتأجرها لانهم من الاخر مش غاويين خساره
انا بلغتك الكلام اللى اتقالى من اعضاء المنتدى ومن ناس ركبت العربيه من 2007 يعنى ناس فهمت العربيه دى مسمار مسمار
واتمنى انى اكون افدتك
طبعاً انا بشكرك جدا جدا علي الشرح الوافي والف مبروك علي الفيرنا واختيار موفق
بس انا ليا كام رد علي كلام حضرتك
اولاً: قطع غيار في صالح الفيرنا بس وكيل في صالح اللوجان ودا بشهادة الاخوة الي في المنتدي
ثانياً: كا علو بين العربيتين اللوجان تكتسح دا طبعاً غير عفشتها الي هيا برضة تكتسح الفيرنا.
ثالثاً: الهيونداي كسعر اغلي من اللوجان ب 2000جم وعلشان تجيب جنوط هتصرف 3 كمان يعني العربية اغلي ب5 الاف جنية دي برضة محتاجة تفكير
رابعاً: الفيرنا عربية محترمة وممتازة وهتسيب بصمة قوية في السوق المصري بس دخول منافس دا الي بيخليني افكر واسمع لحضرتك ولغيرك علشان مصلحتي ومصلحتك ومصلحة اي حد بيشتري

واخيرأ انا بشكرك جداً علي معلوماتك واسف علي الاطالة وربنا يصلح الحال للجميع ومبروك مرة تانية
قديم 10-12-2010, 08:56 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

الفيرنا كنبتها الخلفيه تشيل 2 بس لو تشيل 3 يبقوا قاعدين فوق بعض!!!!!!! اللوجان اوسع فعلا! ارتفاع اللوجان مش طبيعي و يقارب ارتفاع العربيات ال 4*4 !!!! و موتورها محترم و شكلها و كمالياتها مقبولة!!! الفيرنا شبابي : اخرها انت و 2 صحابك و شوية ترويش من بره و تقضيها شد و غرز تحت ال 100 و فوق ل 100 ربنا يسترها على عباده
قديم 10-12-2010, 09:00 PM
ahmedelshhabiy ahmedelshhabiy غير متواجد حالياً

ahmedelshhabiy is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

الفيرنا كنبتها الخلفيه تشيل 2 بس لو تشيل 3 يبقوا قاعدين فوق بعض!!!!!!! اللوجان اوسع فعلا! ارتفاع اللوجان مش طبيعي و يقارب ارتفاع العربيات ال 4*4 !!!! و موتورها محترم و شكلها و كمالياتها مقبولة!!! الفيرنا شبابي : اخرها انت و 2 صحابك و شوية ترويش من بره و تقضيها شد و غرز تحت ال 100 و فوق ل 100 ربنا يسترها على عباده
مشكووووووووووووور
جميل جدا بس كاقطع غيار في مصلحة الفيرنا لو العربية بجنط كبير يبقي ثبات الفيرنا حلو و كا اعادة بيع افتكر الفيرنا هتجيب فلوس اكتر دي برضة مميزات لازم نتفق عليها ومش ننساها
قديم 10-12-2010, 09:07 PM
KARIMO KARIMO غير متواجد حالياً

KARIMO will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedelshhabiy مشاهدة المشاركة

طبعاً انا بشكرك جدا جدا علي الشرح الوافي والف مبروك علي الفيرنا واختيار موفق
بس انا ليا كام رد علي كلام حضرتك
اولاً: قطع غيار في صالح الفيرنا بس وكيل في صالح اللوجان ودا بشهادة الاخوة الي في المنتدي
ثانياً: كا علو بين العربيتين اللوجان تكتسح دا طبعاً غير عفشتها الي هيا برضة تكتسح الفيرنا.
ثالثاً: الهيونداي كسعر اغلي من اللوجان ب 2000جم وعلشان تجيب جنوط هتصرف 3 كمان يعني العربية اغلي ب5 الاف جنية دي برضة محتاجة تفكير
رابعاً: الفيرنا عربية محترمة وممتازة وهتسيب بصمة قوية في السوق المصري بس دخول منافس دا الي بيخليني افكر واسمع لحضرتك ولغيرك علشان مصلحتي ومصلحتك ومصلحة اي حد بيشتري

واخيرأ انا بشكرك جداً علي معلوماتك واسف علي الاطالة وربنا يصلح الحال للجميع ومبروك مرة تانية
الله يبارك فيك

بالنسبه للوكيل متنساش ان هيونداى وكيلها مش شويه فى مصر يعنى شغل نضيف هما كلهم حراميه بس الله غالب

عفشه اللوجان اشد من الفيرنا بس انا بعيب عليها ان شنطتها عاليه وده انا ممكن اقلق منه ف الثبات

بالنسبه للجنوط وانك هتصرف متنساش يا ريس انك هتجيب عربيه لمده محترمه يعنى تاخدلك 3 سنين على الاقل على كلامك عشان تفكر تبيع تانى يعنى ال 2000 جنيه الزياده تمن الجنوط انت هتشترى بيهم راحتك 3 سنين

انا شايفك مقتنع باللوجان وانا بصراحه اؤيدك فى اختيارك انت ممكن تكون راكب فيرارى ومش مرتاحلها وتبقى راكب 127 ومرتاحلها دى عمليه راحه نفسيه
بس انا هقولك على حاجه انا عندى واحد صاحبى ظابط بحرى بسافر المغرب والكلام اللى وصلنى منه ان مصانع اللوجان اللى ف المغرب بيجيبولها عماله صينيه لانه قالى انا شوفت صينيين كتير هناك ولما سألت قالولى انهم جايبينهم لمصنع اللوجان اللى ف المغرب ودى يمكن سبب انى مش مرتاحلها

وبغض النظر عن اى حاجه احب اقولك اللى انت مرتااااااااااحله هاته لانك انت اللى هتركب مش الناس
وطبعا اراء الاعضاء هنا هيفيدك اكتر ونصيحه انزل بنفسك واسأل الناس اللى ركبت العربيتين عشان تبقى على نور
ومبروك مقدما يا ريس