العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 17-07-2010, 11:31 AM
hanyyacot hanyyacot غير متواجد حالياً

hanyyacot is on a distinguished road
افتراضي رد: نيسان صنى ولا نيو اكسنت ولا اوبترا , وكلهم مانيوال , ولا اكبر دماغى واجيب اللوجان ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr/Mohammed مشاهدة المشاركة

والله لو بتفاضل بين الي قولتهم دول
يعني نيسان صني مادام بتحب الجري والمناورات وكده
مميزاتها في الجري انها ثابته وراسيه علي الطريق وتناور علي سرعات عاليه وناعمه وحلوه
عيوبها في الجري انها سحبها مش سريع قوي يعني لكن بعد ما بتجيب ال 110 هاتلاقيها بتجري معاك جامد
بردوا من ضمن الاختيارات الحلوه الالنترا بس انت مزكرتهاش
مميزاتها عربيه سريعه سحبها حلو جدا وجرايه جدا جدا ونعمه وحلوه
عيوبها انها خفيفه بيقولوا علي السرعات العاليه بتتقلب لو مفيش تحكم كويس في العربيه لكن هي عربيه رائعه جدا في السرعات وسحبها اكتر من رائع بس عيبها الوحيد الثبات والرسيان

ربنا يهديك للصح بس حبيت افاضلك بين عربيتين واحده منهم معايا الصني يعني شايفها حلوه قوي في السفر لرسيانها يعني بتحسسك بالامان

بالتوفيق
شكرا يا دكتور على الرد , انا مش عايز الالنترا لانى عارف انها خفيفة جدا ومش راسية , واظن ان عنصر الامان مهم جدا , كمان هى غالية عليا , كنت عايز اسألك ايه اخبار الصنى وعاملة ايه معاك وهل فيها عيوب جوهرية زى الفرامل اللى بتفوت زى ما سمعت , انا مش مشكلة عندى عيوب التقفيل لو مش مؤثرة على حاجة مهمة , يعنى لو مش معاك عربية دلوقتى هاتختار انك تشترى الصنى ولا هتجيب عربية تانى بنفس الثمن ؟
قديم 17-07-2010, 11:39 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نيسان صنى ولا نيو اكسنت ولا اوبترا , وكلهم مانيوال , ولا اكبر دماغى واجيب اللوجان ؟

الاكسنت خارج المنافسة لانها فئة اقل

ولو بنقارن بين الصنى والاوبترا اكيد وبلاادنى تردد الاوبترا
قديم 24-11-2010, 02:07 AM
pito phone pito phone غير متواجد حالياً

pito phone is on a distinguished road

اللوجان عربية جامدة جادا بالنسمة لكماليتها وسعرها
لكنها عربية عائلية مش بتاعة سبعات و تمنيات
وغير قابلة للروشنة
قديم 24-11-2010, 02:17 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

مش هقدر اقولك انصحك باللوجان والصنى لا لانى كده هكون ظالم ..

طبعا انا ارشحلك الصنى عن الاوبترا والاكسنت وده اعتقد مفيش عليه اختلاف ..

وكمان عندك الالنترا عربية ممتازة جدا برضو ..

لو مكنش وعاوز توفر فلوسك يبقى اللوجان من غير كلام .. وهى عربية ممتازة وعمر ما حد طلع فيها عيب ما شاء الله ..

ولو انا هفضل اللوجان عن الصنى هيبقى لسبب واحد .. الابتعاد عن التقفيل المصرى فقط لا غير ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 24-11-2010, 02:29 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

شوف
طالما انت شرير كده فى السواقة بسرعات عالية
فلازم تعرف ان النيسان افضل من كل الكلام ده
فرامل الاى اكس المانيوال طبعا ( عادية / تيل ) وانا فوجئت بالحكاية دى لما جيت اغير التيل
لانى كنت فاهم انها اى بى اس
لانى كنت ممكن اوصل سرعة 180 ولما افرمل كانت تكلبش فى الارض زى الاى بى اس
الصنى عربية شغل
لكن الشياكة طبعا اوكتافيا مع العلم ان النيسان نص تمنهم وموتور ها وميكانيكيا افضل