العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 16-05-2011, 02:09 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اربع مشاكل كدة فى الفيرنا عندى لو حد ينصحنى فية بس........

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

سيبك من كلام الصنيعيه دول اللي هيودوا الواحد ورا الشمس خليك في حاجه العربية بتاعتها واموت واعرف ليه بتخروطوا الطنابير هل انتا استنيت علي التيل لحد ما لوح الطنبوره علشان كدا بتخرطها ولا ايه

خليك في الكوري الاصلي وسيبك من اللي يقولك ده تركي وده ماليزي والكلام ده
يا باشا احنا مش بنستنى على التيل لما يحك ابدا والله انا بغيرة بشكل ثابت حتى لو مخلص كل 10000
بالاصلى والله من التوكيل
بس المشكلة انى اتغابيت مرة ومكنتش اعرف الحكاية دى كانت الطنبورة جاى من سفر وسخنة جدا بطريقة جامدة ودا عيب منى لانى ماشى بسرعة وفرامل كتتتتير على سرعة عالية فعلا حقها تولع ورحت داخل فى مية بلاعة كانت بركة بمعنى الكلمة المية وصلت للطنبورة بسبب انى المية مدارية نقرة كبيرة تحتها وهوووووب اسمع صوت تشششششششش لانى طبعا دوست فرامل لما العربية ازحت فى النقرة طبعا سخن مولع وبارد لوحتها وبعدها حسيت برجة فى الفرامل على 80ك
رحت خارط لكن مش موضوع تيل وانا بشكرك جدا على متابعة حضرتك يا باشا
قديم 16-05-2011, 01:48 PM
corsair
Guest

يبقي تشوفلك خراط محترم ومشهور علشان في خراطيين عدماء الضمير ومبيخرطوش الطنبورة كويس عن تجربة ولو لسه الرجه موجوده يبقي تريح دماغط وتجيبلك طنبورة جديدة وخلاص وبص علي التيل لو في جزء بيتأكل وجزء لا يبقي فعلا العيب في الطنبورة لكن لو كله مستوي واحد يبقي الطنبورة سليمة ونشوف سبب الرجه ديه ايه
قديم 17-05-2011, 01:15 AM
ايمن منصور ((عباسى )) ايمن منصور ((عباسى )) غير متواجد حالياً
عضو ((عباسى))
من انا؟: عباسى
التخصص العملى: عباسى
هواياتي: عباسى

ايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant future

اولا الرعشه دي ملهاش دعوه بالطنابير
دي غربله لازم ترصص كويس لانك ممكن تكون مرصص ومع اي مطب ممكن قطعه رصاص تقع او ممكن الجنوط تكون وحشه
ثانيا الطنابير لو فيها اي اعوجاج ده بتحس بيه لما تدوس فرامل تلاقي الدواسه بتعلا وتوطا تحت رجليك بسرعه اكنها رعشه
ثالثا مين الي خلاك تخرط الطنابير وعلشان ايه خرطهم
وياريت نعرفنا اذا كنت مركب جنوط ونوع الكاوتش ومقاسه والعربيه عامله كام كيلو
قديم 17-05-2011, 03:11 AM
medoelsoni medoelsoni غير متواجد حالياً

medoelsoni will become famous soon enoughmedoelsoni will become famous soon enough

كلام الأأستاز دة طبعا صح لو الموضوع لما تدوس فرامل بيكون من الطنابير وعلى فكرة موضوع المسح دة أنا جربتو هو بينفع بس لمدة قصيرة يعنى فى حدود 6 أشهر وبيرجع تانى بس على خفيف وعلى فكرة الموضوع بردة مش بيجى بالتغير
المشكلة فى أنك ممكن تكون بتغسل العربية وهى سخنة ودة بيخلى التيل ينشف وكمان الطنابير يحصل فيها أعوجاج ..أما موضوع الغربلة دة لو انت مركب جنوط أسبور صينى فتأكد انك عمرك مهتعرف ترصص كويس مش عارف لية بس انا رصصت أكثر من مرة وبردة بترعش ... مدام مركب جنوط شينى
والله الموفق
قديم 18-05-2011, 02:43 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medoelsoni مشاهدة المشاركة

كلام الأأستاز دة طبعا صح لو الموضوع لما تدوس فرامل بيكون من الطنابير وعلى فكرة موضوع المسح دة أنا جربتو هو بينفع بس لمدة قصيرة يعنى فى حدود 6 أشهر وبيرجع تانى بس على خفيف وعلى فكرة الموضوع بردة مش بيجى بالتغير
المشكلة فى أنك ممكن تكون بتغسل العربية وهى سخنة ودة بيخلى التيل ينشف وكمان الطنابير يحصل فيها أعوجاج ..أما موضوع الغربلة دة لو انت مركب جنوط أسبور صينى فتأكد انك عمرك مهتعرف ترصص كويس مش عارف لية بس انا رصصت أكثر من مرة وبردة بترعش ... مدام مركب جنوط شينى
والله الموفق
اشكرك جدا وفعلا انا بغسلها سخنة ودا برضة كان من ضمن الاسباب لكن الوقتى بعيد بعد تام عن الغسيل السخن وعلى فكرة هى بترجع تانى فعلا شكلها مش مهم شوية كدة تمشينا ونغير طنابير كورى والله المستعان