العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 05-07-2012, 06:33 PM
الصورة الرمزية محمود ابوزايد
محمود ابوزايد محمود ابوزايد غير متواجد حالياً

محمود ابوزايد is on a distinguished road
افتراضي رد: رابطه ( قول معاك كام و انا اقولك تجيب ايه بفلوسك )

أريد استفسر عن عيوب ومميرزات السيارة جيب ليبرتي ، اريد ان اشتريها لزوجتي وسعرها مغري (موديل 2003 او 2004 ) وأن كنت أريد ان اشتري سيارة 4 وييل في حدود من 80000 حتى 150000 فما تنصحني ان اشتري على ان تكون موديل فوق 2004 ( مثل ديهاتسو تريس او غيرها)،وما رأيك في السيارة مرسيدس سي 200 موديل فوق 2003 لأني وجدت سعرها جيد جدا ( حوالي 150000)، أسف طولت على حضرتك في السؤال
قديم 05-07-2012, 07:20 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ابوزايد مشاهدة المشاركة

أريد استفسر عن عيوب ومميرزات السيارة جيب ليبرتي ، اريد ان اشتريها لزوجتي وسعرها مغري (موديل 2003 او 2004 ) وأن كنت أريد ان اشتري سيارة 4 وييل في حدود من 80000 حتى 150000 فما تنصحني ان اشتري على ان تكون موديل فوق 2004 ( مثل ديهاتسو تريس او غيرها)،وما رأيك في السيارة مرسيدس سي 200 موديل فوق 2003 لأني وجدت سعرها جيد جدا ( حوالي 150000)، أسف طولت على حضرتك في السؤال

بص حضرتك الجيب عربيه ممتازه
و فيها اوبشنز كتير

بس عيبها مش ثابته على السرعات العاليه

و هى كويسه جدا للطرق الوعره

و عيب المرسيدس انها واطيه جدا جدا على الارض
و بالتالى من اقل مطب العربيه هتحك

فلو حضرتك الطريق اللى هتمشى فيه كويس

يبقى هات المرسيدس

لو طرق وعره يبقى الجيب

اى استفسار انا تحت امر سعادتك تحياتى

قديم 05-07-2012, 09:31 PM
schumy schumy غير متواجد حالياً

schumy is on a distinguished road

بصراحة انا محتار جدا وبقالي حوالي شهر في الحيرة دي لحد مزهقت ومبقتش عارف اخد قرار وقريت موضوع حضرتك فقلت استشيرك يمكن اقدر اخد قرار
اولا انا شاب عندي 29 سنة وكان معاية عربية النترا 2006 وبعتها وبدات رحلة البحث عن عربية زيرو تريحني وتقعد معايا على اقل تقدير من خمس الى سبع سنين ويمكن اكتر وكنت حاطط لنفسي مبلغ 140 الف جنيه كحد اقصى وملقتش في الحدود دي غير الرينو فلوينس الي كنت معجب بيها بس ناس كتير خوفتني من سعر اعادة البيع وان تكييفها مش حلو وسحبها بطيء فقلت ازنق نفسي وازود المبلغ شوية ودخلت في فئة النيسان قاشقاي والاوكتافيا الفانتازيا والفولكس الجولف وبدات المقارنات الحادة اولها استبعدت الجولف عشان الفتيس ال DSG بالرغم من عشقي للجولف كاي شاب وبالذات اني مش حمل اي حاجة تحصل في العربية لاني هبا على الحديدة بسبب تمن العربية نفسه ومش حمل اي غلطة
بالنسبة للقاشقاي عاجبني جدا ستايلها بس موضوع البطيء الرهيب في السحب والحجز التلت شهور ده مخوفني
بالنسبة للفانتازيا هتبا الفئة الاولى اتوماتيك ودي مشكلتها في قلة كماليتها وشكلها القديم الي متوقع انه هيتغير في اقرب فرصة
انا عارف اني مكبر الموضوع ومطلع في كل عربية عيب بس عشان انا مش بغير العربية غير كل فين وفين وخايف اجيب عربية اتخنق منها ويبا ساعتها لامفر من اني استحملها المدة دي كلها على مضد لاني مش هينفع ابيعها مهما كان
فاه راي حضرتك لو كنت مكاني تعمل اه ؟
وساعات بتجيلي فكرة اني اوفر الفلوس واجيب سيفيك 2008 مستعملة في حدود ال 100 الف بس برجع اتراجع عن الفكرة دي لاني مش من هواة المستعمل واكيد المستعمل هيحتاج يتغير على طول
قديم 05-07-2012, 09:55 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة schumy مشاهدة المشاركة

بصراحة انا محتار جدا وبقالي حوالي شهر في الحيرة دي لحد مزهقت ومبقتش عارف اخد قرار وقريت موضوع حضرتك فقلت استشيرك يمكن اقدر اخد قرار
اولا انا شاب عندي 29 سنة وكان معاية عربية النترا 2006 وبعتها وبدات رحلة البحث عن عربية زيرو تريحني وتقعد معايا على اقل تقدير من خمس الى سبع سنين ويمكن اكتر وكنت حاطط لنفسي مبلغ 140 الف جنيه كحد اقصى وملقتش في الحدود دي غير الرينو فلوينس الي كنت معجب بيها بس ناس كتير خوفتني من سعر اعادة البيع وان تكييفها مش حلو وسحبها بطيء فقلت ازنق نفسي وازود المبلغ شوية ودخلت في فئة النيسان قاشقاي والاوكتافيا الفانتازيا والفولكس الجولف وبدات المقارنات الحادة اولها استبعدت الجولف عشان الفتيس ال DSG بالرغم من عشقي للجولف كاي شاب وبالذات اني مش حمل اي حاجة تحصل في العربية لاني هبا على الحديدة بسبب تمن العربية نفسه ومش حمل اي غلطة
بالنسبة للقاشقاي عاجبني جدا ستايلها بس موضوع البطيء الرهيب في السحب والحجز التلت شهور ده مخوفني
بالنسبة للفانتازيا هتبا الفئة الاولى اتوماتيك ودي مشكلتها في قلة كماليتها وشكلها القديم الي متوقع انه هيتغير في اقرب فرصة
انا عارف اني مكبر الموضوع ومطلع في كل عربية عيب بس عشان انا مش بغير العربية غير كل فين وفين وخايف اجيب عربية اتخنق منها ويبا ساعتها لامفر من اني استحملها المدة دي كلها على مضد لاني مش هينفع ابيعها مهما كان
فاه راي حضرتك لو كنت مكاني تعمل اه ؟
وساعات بتجيلي فكرة اني اوفر الفلوس واجيب سيفيك 2008 مستعملة في حدود ال 100 الف بس برجع اتراجع عن الفكرة دي لاني مش من هواة المستعمل واكيد المستعمل هيحتاج يتغير على طول

بص حضرتك

عندك ميتسوبيشى لانسر بومه اعلى فئه
ب 131 الف

عندك لانسر شارك الفئه الفول اوبشنز اوتوماتيك
و سعرها
146 الف

عندك بيجو 408 الفئه اللى ب 142900

بالنسبه للجولف فبلاش علشان مشاكل الفتيس و الديسك

بالنسبه للقشقاى فانا شايف انها كويسه جدا

و بالنسبه للفانتازيا

فهى فيها اوبشنز كتير
للاول فئه اوتوماتيك
تكيف
باور
سنتر
زجاج كهرباء
مرايات كهرباء
فرامل abs - ebd
وسائد هوائيه
فوانيس شبوره
كاسيت سى دى
مدخل اى يو اكس
بلوتوث
كمبيوتر معلومات
طاره مالتى

فمش معنى ان الاوكتافيا اول فئه
يقى مفيهاش اوبشنز

انا قولتلك كده شوية اوبشنز فيها
و بالفعل فى منها شكل جديد
نزل بره مصر

بس هى عربيه فوق الممتازه و الكل بيشكر فيها

بلاش المستعمل الايام دى مش مضمون

و خليك فى الزيرو و ريح دماغك

خلى بالك انا فى مندوب فى المصريه قبل كده كان قالى

العربيه الوحيده اللى ما زالت محافظه على سعرها هى الاوكتافيا

يعنى شوف موديلات 2006 - 2007

هتلاقيها بتعدى ال120 الف

و بالنسبه لسعر اول فئه اوتوماتيك ب 175 الف
و عليها خصم من الوكيل حاليا 2000 جنيه

لو الفلوس مش هتاثر معاك

خليك فى الفانتازيا

لو هتاثر
شوف الموديلات اللى قولتلك عليها فوق

تحياتى

قديم 05-07-2012, 10:07 PM
schumy schumy غير متواجد حالياً

schumy is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahiaashraf مشاهدة المشاركة

بص حضرتك

عندك ميتسوبيشى لانسر بومه اعلى فئه
ب 131 الف

عندك لانسر شارك الفئه الفول اوبشنز اوتوماتيك
و سعرها
146 الف

عندك بيجو 408 الفئه اللى ب 142900

بالنسبه للجولف فبلاش علشان مشاكل الفتيس و الديسك

بالنسبه للقشقاى فانا شايف انها كويسه جدا

و بالنسبه للفانتازيا

فهى فيها اوبشنز كتير
للاول فئه اوتوماتيك
تكيف
باور
سنتر
زجاج كهرباء
مرايات كهرباء
فرامل abs - ebd
وسائد هوائيه
فوانيس شبوره
كاسيت سى دى
مدخل اى يو اكس
بلوتوث
كمبيوتر معلومات
طاره مالتى

فمش معنى ان الاوكتافيا اول فئه
يقى مفيهاش اوبشنز

انا قولتلك كده شوية اوبشنز فيها
و بالفعل فى منها شكل جديد
نزل بره مصر

بس هى عربيه فوق الممتازه و الكل بيشكر فيها

بلاش المستعمل الايام دى مش مضمون

و خليك فى الزيرو و ريح دماغك

خلى بالك انا فى مندوب فى المصريه قبل كده كان قالى

العربيه الوحيده اللى ما زالت محافظه على سعرها هى الاوكتافيا

يعنى شوف موديلات 2006 - 2007

هتلاقيها بتعدى ال120 الف

و بالنسبه لسعر اول فئه اوتوماتيك ب 175 الف
و عليها خصم من الوكيل حاليا 2000 جنيه

لو الفلوس مش هتاثر معاك

خليك فى الفانتازيا

لو هتاثر
شوف الموديلات اللى قولتلك عليها فوق

تحياتى
البومة لا والف لا انا زهقت من شكل العربية دي ممكن انزل اتفرج على الشارك الفئة الي حضرتك قلتلي عليها معجبتنيش يبا ان شاء الله هشوف الاوكتافيا والقاشقاي هركبهم الاتنين وهتوكل على الله واجيب الي هرتاح فيها
بس هو حضرتك سقت القاشقاي الاوتوماتيك صحيح سحبها بطيء اوي ولا معقولة
وعموما اشكرك جدا على اهتمامك وتعبك وربنا يسهل واشتري باة انا اول مرة اعرف اني متوتر اوي كدة