العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 03-07-2012, 03:56 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطه ( قول معاك كام و انا اقولك تجيب ايه بفلوسك )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdohtaby مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ازيك يا استاذ يحى عامل ايه واحشني كنت عاوز عربيه في حدود من جنيه الي 155الف جنيه وتكون عاليه عن الارض وتستحمل وتكون واسعه وشيك وسيدان او 4×4 عادي اهم حاجة عاليه وتستحمل وشيك او واطيه بس مصفحة من تحت وهل الفانتازيا المانيوال مصفحو من تحت والا:Wkis s5:

استاذ عبد الله كلمنى على الماسينجير افضل

انا مستنيك

: Wkiss5:
قديم 03-07-2012, 04:03 PM
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_bedo12345 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
مجهود رائع.....الف شكر بجد
انا ماعنديش سؤال محدد بس كنت عايز اعرف العربيات اللى متقفله فى مصر زى النيسان صنى مثلا بتكون فى نفس جوده اللى جايه جاهزه من بره؟؟لانى سمعت انها بتبقى زباله اوى يعنى واحد صاحبى راح يشترى صنى بيقولى انه الباب بتاعها وهو بيقفله تحس انه عايز وزن عشان يقفل كويس والفرش اى كلام وبتهرم بسرعه مع الاستعمال؟؟؟
ولو كده بصفه عامه العربيات الخليجى متوفره وايه ميزاتها وعيوبها عن اللى من مصر؟
وايه هى العربيات الوكيل اللى تقفيلها موش مصرى؟
ولو معايا فى حدود 60-80 الف جنيه اقدر اجيب حاجه يابانى تقفيل بره زى الكورولا موديلات اقدم شويه قبل ما تتقفل فى مصر؟
لانى بصراحه عايز حاجه ما تهرمش بسرعه يعنى تفضل ماسكه نفسها وكمان مكيف قوى والى حد ما شكلها شيك لانى بصراحه معجب بالكورولا الشكل اللى قبل الجديد ياريت اعرف قطع غيارها اخبارها ايه ولو هابييع بتفضل ماسكه تمنها واو اشترى ايه جديد بنفس المواصفات اللى قلتلك عليها لو انت ما بيأيدش المستعمل

معلش طولت عليك واسئلتى كتير

تمام

بص حضرتك

التقفيل اللى بره مصر احسن طبعا بكتير من التقفيل المصرى

يعنى عندك مثلا الاسبيرانزا
بتتقفل فى مصر

و تقفيل وحش مقارنه بعربيات كتير موجوده

و لو جيت تشوف نفس العربيه فى الصين
هتلاقيها احسن مليون مره من اللى هنا

و العربيات الخليجى ممتازه طبعا

بتبقى ارخص

و فيها اوبشنز اعلى
و تقفيل انظف

زى الكارينز الخليجى

بالنسبه للمبلغ اللى حضرتك ذكرته

ممكن تجيب بيه الميتسوبيشى لانسر بومه
ال1600 سىسى حتى موديل 2008

و ممكن تجيب الفئه ال1300 سىسى
موديل 2009 بس لا انصحك بيها

و ممكن كمان تجيب اللانسر قرش اول فئه

بس الصراحه انا معرفش اللانسر قرش تقفيل يابانى اصلى و لا لا

لكن اللى انا متاكد منه ان اللانسر بومه يابانى اصلى

حتى موديل 2012 الزيرو برده يابانى

عربيه قويه و متينه

قطع غيار متوفره

العربيه منتشره

اى استفسار انا تحت امر سعادتك

تحياتى

قديم 04-07-2012, 09:49 AM
dr_bedo12345 dr_bedo12345 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

dr_bedo12345 will become famous soon enoughdr_bedo12345 will become famous soon enough

[QUOTE=abdohtaby;708414]شوف كده الرابط ده ياباشا وان شاء الله هينفعك جامد وانا كنت شالاي كورولا 2007 من شهر تقريبا او شهرين كنت شريها 2007 1600 سي سي فضي بيج من جوه سي دي كامله يعني وكنت جايبها ب 117 الف وبيعنها ب 114 تاني يوم اشتريتها فيه علشان الحقيقه معجبتنيش اوي اصل انا كنت راكب قبليها اوبترا زيرو فالاحساس بالزيرو غير المستعمل فانتا وحظك بقا بس هي عربيه جميله اوي يعني الرابط :http://masrmotors.com/vb/showthread....kiss5::Wkiss5:[/QUOTE

كورولا 2007 ب 117الف!!!!!!!!!!!!!!
موش كتير كده؟؟؟
انا عامل حسابى على 80الف بالكتير المفروض يجيبوا كورولا 2007 نضيفه
اذا كان الكورولا2012 تقريبا من 120-166الف ؟؟؟

التعديل الأخير تم بواسطة dr_bedo12345 ; 04-07-2012 الساعة 10:10 AM
قديم 04-07-2012, 03:01 PM
dr_bedo12345 dr_bedo12345 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

dr_bedo12345 will become famous soon enoughdr_bedo12345 will become famous soon enough

كمان يا باشا بالمبلغ ده (70000-8000)اجيب ايه يابانى جديد؟؟؟؟؟
ولو الكورولا 2007بالشكل ده المبلغ ده يجيب كورولا انه موديل بس تكون نضيفه اوى...
ويا ترى الاقى كورولا الشكل القديم بسهوله ولا تغلبنى والاقيها فين؟؟؟
كمان كنت عايز اسألك هو ممكن الاقى عربيات موديلات قديمه من 2008-2009 زيرو زى النترا او اوبترا او سيفيك ولا صعب؟
وايه رأيك فى الصينى زى m11?

معلش انا دوشتك وقرفتك بس والله محتار جدا لانى بصراحه اتلسعت مره قبل كده وعايز اتانى فى الموضوع واجيب عربيه نضيفه ما تبهدلنيش ومكيف كويس وشكل مكويس
وشكرا على تعبك معايا
قديم 04-07-2012, 05:07 PM

[QUOTE=dr_bedo12345;709157]

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdohtaby مشاهدة المشاركة

شوف كده الرابط ده ياباشا وان شاء الله هينفعك جامد وانا كنت شالاي كورولا 2007 من شهر تقريبا او شهرين كنت شريها 2007 1600 سي سي فضي بيج من جوه سي دي كامله يعني وكنت جايبها ب 117 الف وبيعنها ب 114 تاني يوم اشتريتها فيه علشان الحقيقه معجبتنيش اوي اصل انا كنت راكب قبليها اوبترا زيرو فالاحساس بالزيرو غير المستعمل فانتا وحظك بقا بس هي عربيه جميله اوي يعني الرابط :http://masrmotors.com/vb/showthread....kiss5::Wkiss5:[/QUOTE

كورولا 2007 ب 117الف!!!!!!!!!!!!!!
موش كتير كده؟؟؟
انا عامل حسابى على 80الف بالكتير المفروض يجيبوا كورولا 2007 نضيفه
اذا كان الكورولا2012 تقريبا من 120-166الف ؟؟؟

بص يا باشا
الكورولا الشكل القديم سعرها اعلى من الشكل الجديد بكتير

علشان بيقولك ان مشاكلها لا تذكر

فى حين

ان الشكل الجديد اوبشنز اعلى