العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 22-10-2012, 11:45 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أيمن الروبي مشاهدة المشاركة

شكرا يا اتش علي رأيك الجميل ده وان شاء الله بعد العيد هحاول اجيلك يوم بدري نعمل الكربراتير ولو مصطفي هيستني يبقي احنا الاتنين مع بعض علي فكرة نسيت اقولك الميكانيكي لعب في مسمار الهوا قبل مسافر واعتقد ده برده اللي خلي سحب البنزين عالي

خلاص هقولك هتجيب مفك هوا وتقفل المسمار خالص وبعدين تلفه لفتين تلاتة وتطلع تجرب لكن لازم تحسب عدد اللفات بالظبط على ما العربية تظبط معاك
قديم 22-10-2012, 12:20 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa3tef مشاهدة المشاركة

طيب والنقشه اللى عندك الكود بتاعها ايه ؟
بص يا سيدي النقشه اسمها ( شينترو P4 ) وميزتها جميله جدا في المطر والطينه وصوتها هادي وسرعات عاليه
http://www.pirelli.com/tyre/eg/ar/car/sheet/cinturato_p4.html?url=%3F subtype%3DCAR%26season%3D SUMMER

ده الرابط هيعرفك كل حاجه عنها بس مفيش منها 14/185/165 اللي نازل منها 14/185/70

: Wkiss5:

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 22-10-2012, 12:26 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of

طيب يا ايمن انا اشتريت بعض الحاجات قولت اخليها عندي علشان لما ابدء في شغل السمكره وتقفيل العربية عاوز
ومش عارف ازاي استخدمهم بالظبط علشان مش اكني عملت حاجه بيهم
اشتريت اسبريهات زنك المفروض حسب الكلام المكتوب معاها وعليها انها اسبريهات زنك بتركيز 99% و تترش في الفواصل واماكن اللحام ( قولت دي شغل السمكره ) والاسطح المجلفنه اللي باظت فيها الجلفنه بتاعتها والمفروض الاسبراي ده يقبل الدهان عليه
جبته علشان لما الحم القواعد لكراسي العربية الامامية ارش على اماكن اللحام دي حاجه وكمان قولت لما اجيب العربية ع الصاج ارش العربية كلها بيه من تحت ومن فوق وعلشان كده جبت منه 4 علب 400 ملي

وجبت بتيومين في علب اللي اشتريته منه قال لي حط عليه مصلب قبل ما ترشه و اشتريت منه 2 علبه 1 لتر علشان ارش بيهم العربية من تحت بعد ما ارش الزنك

الحاجات دي جبتها من ماركه ليكو مولي وقولت بما انها المانيه و زي ما قال الدكتور المناهري ان تميزها ف الاضافات
فالاسبراي ده لو عاوز اعمله على جسم العربية بالكامل بالصاج والعربية ع الصاج
المفروض انه يترش ع الصاج علشان زي ما بيقولوا يرجع الجلفنه للصاج اللي اتعمل فيه سمكره
ويجي بعديه البوهيجي هل هيصنفر العربية ( ما بكده هينزل من عليها الاسبراي اللي رشيته وابقى خسرت فلوسه ) ولا هيبدأ يشوف الحتت اللي عاوزه معجون و يشتغل
الحته دي قلقاني لاني فعلا اشتريت لاني مش توقعت ان الراجل البائع يوفر لي الكمية اللي طلبتهامنه بالسرعه دي وكنت فاكر انها هتاخد وقت معاه؟
فهل كده اسبراي الزنك مش هيكون له فايده لانه هيتصنفر بعد ما يترش ولا هيتحط عليه المعجون والمعجون هو اللي هيتصنفر؟

ده لينك لصفحه اسبراي الزنك
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/p...b=web_arab.nsf

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S
قديم 22-10-2012, 12:52 PM

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat مشاهدة المشاركة

طيب يا ايمن انا اشتريت بعض الحاجات قولت اخليها عندي علشان لما ابدء في شغل السمكره وتقفيل العربية عاوز
ومش عارف ازاي استخدمهم بالظبط علشان مش اكني عملت حاجه بيهم
اشتريت اسبريهات زنك المفروض حسب الكلام المكتوب معاها وعليها انها اسبريهات زنك بتركيز 99% و تترش في الفواصل واماكن اللحام ( قولت دي شغل السمكره ) والاسطح المجلفنه اللي باظت فيها الجلفنه بتاعتها والمفروض الاسبراي ده يقبل الدهان عليه
جبته علشان لما الحم القواعد لكراسي العربية الامامية ارش على اماكن اللحام دي حاجه وكمان قولت لما اجيب العربية ع الصاج ارش العربية كلها بيه من تحت ومن فوق وعلشان كده جبت منه 4 علب 400 ملي

وجبت بتيومين في علب اللي اشتريته منه قال لي حط عليه مصلب قبل ما ترشه و اشتريت منه 2 علبه 1 لتر علشان ارش بيهم العربية من تحت بعد ما ارش الزنك

الحاجات دي جبتها من ماركه ليكو مولي وقولت بما انها المانيه و زي ما قال الدكتور المناهري ان تميزها ف الاضافات
فالاسبراي ده لو عاوز اعمله على جسم العربية بالكامل بالصاج والعربية ع الصاج
المفروض انه يترش ع الصاج علشان زي ما بيقولوا يرجع الجلفنه للصاج اللي اتعمل فيه سمكره
ويجي بعديه البوهيجي هل هيصنفر العربية ( ما بكده هينزل من عليها الاسبراي اللي رشيته وابقى خسرت فلوسه ) ولا هيبدأ يشوف الحتت اللي عاوزه معجون و يشتغل
الحته دي قلقاني لاني فعلا اشتريت لاني مش توقعت ان الراجل البائع يوفر لي الكمية اللي طلبتهامنه بالسرعه دي وكنت فاكر انها هتاخد وقت معاه؟
فهل كده اسبراي الزنك مش هيكون له فايده لانه هيتصنفر بعد ما يترش ولا هيتحط عليه المعجون والمعجون هو اللي هيتصنفر؟

ده لينك لصفحه اسبراي الزنك
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/p...b=web_arab.nsf

استاذي الفاضل انا مستخدمتش العبوه دي قبل كده علشان اقدر احكم عليها بس اللي اعرفه ان اللي بيشيل جلفنة الصاج انك تسلط عيله نار زي ما بعض الصنايعيه بيعملو علشان يشيلو الدهان القديم بس من مواصفات العبوه انها بتتحمل درجة حراره عاليه بتوصل لـ500 درجه مئويه لو الكلام ده صح تبقي فعاله والمفروض كمان يكون من خصائصها انها متتأثرش بالصنفره يبقي فعلا دي حاجه كويسه
المهم ان السمكري لازم يشيل العربيه علي الصاج علشان تعرف ترش الماده دي والمفروض ان هي تكون شفافه
وكمان الفواصل بيتمشي عليها بماده زي السليكون اسمها شيشلوك ودي تمن العبوه منها 120 جنيه والشيشلوك ده هتلاقيه في فواصل البي ام والمرسيدس والفولكس ده بقي مبيتشلش نهائي اقتح اي مرسيدس وبس علي الفواصل هتلاقي ريجه كده كأنها معموله بفرشه هو ده الشيشلوك بس احنا مبنعملوش للزباين الا بالطل لأن العبوه غاليه وبتحتاج حرفيه في رسمها علي الفواصل وبتحي مالفواصل من الصدأ وفك البنط بتاعتها وكمان مبتقبلش رش غير مره واحده يعيني لو غيرت لون العربيه مشتحيل اللون الجديد يمسك فيها انا عارف ان الكلام ده ممكن اول مره تسمعه وممكن متستوعبوش علطول بس دي تريكات فنيه للدهان واتمني ان العبوه اللي انت اشترتها تكون فعاله ضد الصدأ او البارومه واكتر ما يحزنني ان فيه بعض الصنايعيه لما ييجو يشتغلو في الموديلات الحديثه يعملو نفسيهم بيكرمو الزبون ويحرقولو العربيه علي الصاج علشان يأسسوها من جديد وهما ما يعرفوش انهم كده بيشيلو جلفنة الصاج لأن العربيات الحديثه مجلفنه ضد الصدأ مش زي عربياتنا ولكن ميزة عربياتنا ان صاجها محمل تقدر تعمله مرمات ويعيش تاني

قديم 22-10-2012, 12:55 PM

معلومه تانية البتيومين مبيتحطش عليه مصلب المصلب بيخليه يقطع ويبوظ بس برده بيكون محتاج وقت ينشف ولو خفيته بشوية تنر صغيرين يخليه ينشف اسرع ولازم تتطهر العربيه من تحت علشان ترشه

الكلمات الدليلية
132, fiat