العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > الاخبار المحلية

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل أنت مؤيد أم معارض لمشروع احلال السيارات الملاكى؟
مشروع رائع...( مؤيد ) 17 70.83%
مشروع سئ...( معارض ) 7 29.17%
المصوتون: 24. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 08-11-2010, 02:28 PM
الصورة الرمزية Mr.Mamo
Mr.Mamo Mr.Mamo غير متواجد حالياً

مدير مبيعات - جنرال أوتوموتيف
التخصص العملى: منسق مبيعات سيارات
هواياتي: العاب الكمبيوتر الجماعية(كره القدم )

Mr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond reputeMr.Mamo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حريق وانقطاع للكهرباء فى المترو تسبب ازمه فى الشوارع وزحام

يا راااااااجل
هاتلي انا الماس
وتغوووووووووووووور الكهرباء

Mr / Mahmoud Gamal
استشاري عام و مدير مبيعات سيارات
mahmoud_gamal_1000@yahoo. com

للتعاقد وشراء ( أي سياره ) الرجاء الالتزام بمواعيد الاتصال
نيسان : ا / فكري الحلوجي 01223311114

هيونداي
و شيفروليه
و اوبل
وجيلي ومازدا
: ا/ احمد دعباس 01210301121

( الاتصال من الساعه العاشره صباحا وحتي العاشره مساء ماعدا يوم الجمعه )
قديم 08-11-2010, 02:30 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zoomaa2007@maktoob.com مشاهدة المشاركة

أستاذ بدر طيب مانسيب الكهربة ونلغى الماس بس
انت عارف ان الكهرباء كانت بتتقطع كتير اوى ليه الفترة الاخيرة عشان نققل اخطار الماس مش الحمل الزيادة
قديم 08-11-2010, 02:40 PM
corsair
Guest

ليه بس كدا يا فطومه تفكريني باليوم ده انا عمري في حياتي ما شوفت يوم زي اليوم ده والكارثه ان الزحمه ديه متفضتش غير من بعد الساعة 11 بليل وكل الناس ركنت عربيتها في الشارع ومشيت والشارع مبقاش في رجل بني ادم من كتر الزحمة

ربنا ما يعود ده يوم تاني
قديم 08-11-2010, 02:46 PM
الصورة الرمزية magd131
magd131 magd131 غير متواجد حالياً
هواياتي: مصر موتورز و القراءه

magd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond reputemagd131 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إعتماد قرار إغلاق محلات القاهرة بعد الثامنة مساء والتطبيق من أول يناير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrastra مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله
هو دا حال البلد الحل الوحيد المتاح تملى هو الاسهل من وجهه نظرهم
فى عز الصيف اللى فات مشكلة قابلتنا ان الطاقة الكهربائية مش مكفية الاستهلاك اقرب حل اقطع الكهرباء عن الناس انما مثلا ما جاش فى البال انة يعملو محطة جديدة او يصلحو القديمة او يعملو اى حاجة على طول دوس على الزرار واقطع النور عن الدنيا احنا لسة هانفكر ونوجع دمغنا
بعلق على كلام اخى " magd131 " ان الحل بتاع الشباب اللى بيتسكع فى الشوارع ممكن يكون مية حاجة تانى من اول النوادى ومراكز الشباب لغاية انهم يشتغلوا والعياذ بالله لان دة مش فى القاموس بتعنا شغل لالالالالا انما الحل الاسهل نقفل المحلات عشان ما يخرجوش ناس فى الشوارع
والله العظيم المواضيع دى مش لاى سبب غير اننا ازاى نشغل الناس ونقرفهم فى عيشتهم
استغفر الله العظيم وحسبى الله ونعم الوكيل
السلام عليكم اخي الكريم
اولا احب اشكرك علي مشاركتك وعلي احساسك الجميل بالناس وحرصك علي راحتهم
ثانيا تعالي نتناقش في حالة الشارع المصري او بالاخص شوارع القاهره ممكن اساله سؤال
انت تعرف حجم الشوارع في القاهره تستوعب كام سياره كام شخص اماكن الانتظار تستوعب كام سياره تعرف حجم التلوث السمعي و البصري الي موجود في شوارع القاهره تعرف نسبه التلوث في الجو وصلت لكام في الميه تعرف نسبة استهلاك البنزين و السولار المحروق اثناء وقوف الاشارات قد ايه تعرف مدى الانحدار الاخلاقي بين الناس وصل لدرجة ايه
حضرتك بتتكلم عن النوادى كام اسره في مصر من الطبقه الفقيره او المتوسطه عندها المقدره الماديه لاشتراكات النوادى طيب ياكل اولاده الاول او يعلمهم تعليم كويس وبالنسبه لمراكز الشباب اعتقد ان حضرتك عارف مستواها كويس
عارف حضرتك انا متفق معاك علي ان الناس من حقها تخرج و تغير جو بس ازاى ومفيش خرم ابره في الشوارع او المواصلات
يا اخي الكريم حتي الخروج باليل بقي نوع من انواع العزاب والله العظيم الموضوع محتاج نظام اغلب دول العالم بتطبق النظام ده المحلات تقفل بموعيد وتفتح في مواعيد صدقنى ده هيعمل توفير في الطاقه المستهلكه علي الفاضى يعنى بدل ما المحل يفتح لحد الساعه واحده ولا اتنين صباحا وميبعش حاجه لا هيفتح لحد الساعه 8 او 9 وهيبيع لان الناس عارفه ان في مواعيد والتزام وبالتالي هيقتصر حركة البيع علي الي عايز يشتري بس لكن الي عايز يتفرج بس مش هيخرج كل يوم وبعدين اغلب المصالح الحكوميه المفروض انها بتبدء الساعه 8 لحد الساعه 12والخزنه تقفل والله العظيم كنت في الشهر العقاري من الساعه 8 الي الساعه 10 لحد ما الموظفيين جم اكيد التاخير بسبب السهر وبس كان فيه حواي 3موظفين موجودين من الساعه 8 بس طبعا الموظف الي معاه مصلحتي جاء ب9:30 واقد يشرب الشاي لحد 10 وبعدين بدا يشتغل طيب لو كان الاستاز ده نايم بدري مش كان راح شغله بدري وخلص مصالح الناس المتاخره
انا خرجت شويه من الموضع بس معلومه صغيره للافاده ممكن اسالك سؤال تانى لما الناس و السيارات موجودون في الشارع 18 ساعه في اليوم امتى اعمال الصيانه للطرق او الكباري او المياه او المجارى هتم لما الشارع زحمه باستمرار امتى اعمال النضافه تتم يا اخي الكريم القاهرة امتلات بالقمامه في كل مكان امتي تنضف و الناس بتوسخ 24 ساعه في اليوم سلوكيات الناس دلوقتى ياعم ارمي هي جت علي انا صح ولا انا غلطان
كان فيه من حوالى شهر صيانه لكوبري الفنجري وطبعا كانت الصيانه في عز الضهر وطبعا انت عارف الزحمه من عند قاعة الموتمرات وانت طالع علي الكوبرى لو بتم اعمال الصيانه باليل اكيد الوضع هيتحسن شويه بالنهار
اعتقد ان الموضوع ده لو تم اكيد الوضع هيتغير لان مفيش مكان في العالم فيه نظام وتلاقي الناس بتشتكى منه الا في مصر الصين تعدادها مليار و شويه بنى ادمين المهم فيها نظام ونضافه مش موجوده في دوله تعدادها 80مليون

يا مصري ليه دنياك لخابيط والغلب محيط والعنكبوت عشش علي الحيط وسرح علي الغيط فتحت باب استيرادك وصرفت فوق ضعف ايرادك حلي للخواجه استكرادك سابك بتقرا فى اورادك وده قشطك و نزل تشفيط ومهولاتى بتحب تظيط ساعه الفرح زغاريط تنطيط وفي المياتم هات ياصويت و في المظاهره السخن تشد و في الانتخاب تنسي التصويط يامصرى يالي الغلاء عصرك والنهب فيه عصرك حصدك قوم للحياه واسبق عصرك ولا حاجه حتي تبع نصك الا ان تكون شغال و نشيط

محمد مجد
قديم 08-11-2010, 03:12 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: إعتماد قرار إغلاق محلات القاهرة بعد الثامنة مساء والتطبيق من أول يناير

والله الفكرة مش وحشة حيخلى الناس تركز فى شغلها ونبطل عادة السهر والسرح باليل وحنبقى شبه الدول الوربية والامريكية

الكلمات الدليلية
مصر, الطرق, اسعار السيارات فى مصر, انخفاض اسعار السيارات, تخفيضات, تستورد, غاز طبيعى, مرسيدس بنز, توك توك