العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 (اهم الموضوعات)

قديم 27-02-2009, 04:18 PM
khaled bar khaled bar غير متواجد حالياً

khaled bar is on a distinguished road
افتراضي رد: دليل الاعطال و الاصلاحات للفيرنا

بصراحة معلومات جميلة رغم أنى ماعنديش فيرنا
قديم 27-02-2009, 07:35 PM
solee2002 solee2002 غير متواجد حالياً

solee2002 is on a distinguished road

املك سياره هيونداى فيرنا 2009 مشكلتى عملت صيانةفى ابو رواش 1000 كيلو و5000 كيلوا وبرضه العيب هو هو ان العربيه بتغربل عند 100 كيلو هذا بالاضافه الى انى بحس بنتشه فى الشاسيه اسفل السياره من الامام عند تحريك السياره للامام لحظة الطلوع على الاول او عند تحريك السياره للخلف وعلى الرغم من اننى ذكرت هذا العيب للساده المهندسين العباقره اللى انه فى كل مره لايعالجون هذه العيوب واخر مره فى صيانه 5000 كيلو قرروا لى ان سبب النتشه او الرجه فى الشاسيه اللى بحس بيها عند تحريك السياره للامام او الخلف ان موتور السياره 1600 وهو قوى على الشاسيه فهل هذا كلام يدخل عقل ارجوا الاجابه حتى لا اندم على شرائى لتلك السياره ارجو الرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
<!-- / message -->
قديم 27-02-2009, 08:38 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solee2002 مشاهدة المشاركة

املك سياره هيونداى فيرنا 2009 مشكلتى عملت صيانةفى ابو رواش 1000 كيلو و5000 كيلوا وبرضه العيب هو هو ان العربيه بتغربل عند 100 كيلو هذا بالاضافه الى انى بحس بنتشه فى الشاسيه اسفل السياره من الامام عند تحريك السياره للامام لحظة الطلوع على الاول او عند تحريك السياره للخلف وعلى الرغم من اننى ذكرت هذا العيب للساده المهندسين العباقره اللى انه فى كل مره لايعالجون هذه العيوب واخر مره فى صيانه 5000 كيلو قرروا لى ان سبب النتشه او الرجه فى الشاسيه اللى بحس بيها عند تحريك السياره للامام او الخلف ان موتور السياره 1600 وهو قوى على الشاسيه فهل هذا كلام يدخل عقل ارجوا الاجابه حتى لا اندم على شرائى لتلك السياره
اولاً موضوع الغربلة بعد ال 100 ده حلة ترصصها برة التوكيل عند حد كويس يحل الاربع جنوط ويرصص صح
لكن فى احتمال ان الجنوط نفسها تكون وحشة وساعتها لازم تغيير طقم الجنوط وديه حاجة من حقك لان ده عيب صناعة بس انت اتأكد الاول ان الجنوط سليمة بترصيصها برة التوكيل

بخصوص النتشة اللى حضرتك بتتكلم عليها فديه انا مش متصورها بس ممكن حضرتك تجيب العربية معاك فى المقابلة الشهرية ونبص عليها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.lola مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكو يا احلى فيرناويه يارب تكونوا كلكو بخير وسعاده ان شاء الله

انا انضميت للفرناويه بقالى حوالى 3 اسابيع الحمد لله جبت فيرنا 2009

وبما انكو اهل الخبره فعندى كام سؤال كده

اولا: صيانة الشهر ايه الاماكن الى بتتعمل فيها واحسن مكان ايه
ثانيا:لو فى اى خريشه او خبطات فى العربيه بيصلحوها ولا ملهمش دعوه انتو عارفين الطريق بقى اتخبطت وانا واقف مرتين الحمد لله
ثالثا:ساعات بحس بحاجات مش متزبطه فالعربيه يعنى ساعات وانا بجيب مارشدير العربيه بترعش كده مره وحده مره او اتنين سمعت صوت غريب كده فى العربيه من تحت زى اصوات الالات فى مصانع وبيروح فى ساعتها وامبارح على سرعات قليله يعنى مثلا 40 كنت بسمع تكتكه كده بسيطه جايه من الابواب اللى ورا ولما بطلع بسرعه بتروح وشويه ويروح خالص

معلش تقلت عليكو فالاسئله يلا مستجده بقى استحملونى

مشكورين يا احلى اخوات
اهلا بيك وربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها يارب

بالنسبة للصيانة الدورية فحضرتك بتعملها فى مراكز غبور او المراكز المعتمدة
بالنسبة للصيانة الشهرية فدية كشوفات (مستوى زيت - سوائل ) وممكن تعملها فى النزينة

بالنسبة للتكتكات والاصوات الغير ثابتة فحضرتك متاخدش فى بالك منها خالص العربية خفيفة وبتسمع وطرقنا زى الزفت ولو حطيت ودنك مع كل صوت مش هتخلص

اخيرا بالنسبة للخدوش فطبعاً التوكيل ملوش دعوه بيها والحوادث عامة خارج تغطية الضمان

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 27-02-2009, 09:05 PM
dr.lola dr.lola غير متواجد حالياً

dr.lola is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخويا ابو نورا ربنا يكرمك على الرد

انا عارفه ان الخدوش وكده خارج ضمان وان هتبقى على حسابى انا قصدى ان فى هناك عمال للحاجات دى ولا لا

وانا دلوقتى مستلماها 7-2 وعملت بيها حوالى 300 كيلو بس ولما اتصلت بيهم واحد قاللى لا استنى لما تقربى ل 1000 وواحد قالى لا التزمى بالشهر فانا مش عارفه ايه اللخبطه دى

ميرسى ليكو وربنا يكرمكو يارب
قديم 27-02-2009, 11:04 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

لاء مفيش حد متخصص للخدوش تحديداً بس معالجة الخدوش ممكن تتم عن طريق اى سمكرى او حتى حد عادى وده هيبقى ارخص من انك تروحى بيها التوكيل علشان خدوش

من ناحية ميعاد الصيانة فحضرتك معاكى لحد 5000 كم الاولى علشان تعملى الصيانة والمهم العداد مش الوقت
لكن طبعاً لو العربية فيها حاجة مش مريحاكى من حقك تروحى بيها حتى ولو عاملة 1 كم ده حقك عليهم فى اى وقت وحقهم عليكى انك تروحى تعملى الصيانة فى حدود ال 5000 الاولى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

الكلمات الدليلية
فيرنا, hyundai, verna, صيانة سيارات