العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 31-12-2010, 10:12 PM
الصورة الرمزية lonedoctor
lonedoctor lonedoctor غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص عادى ارجو من الله العفو المغفرة
التخصص العملى: طبيب استشارى باطنة

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of
افتراضي رد: صوت المحرك عالي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة otefa مشاهدة المشاركة

أحتمال وارد ومنطقي جدا ومن أول قرائتي للموضوع كنت ناوي أنبه للنقطة دي بس سبقتني ياباشا
أنا كان لي تجربة قيادة اللانسر موديل 1995 علي ما أتذكر وكانت 0 في الوقت ده وموتورها كوده
1.6 L SOHC 4G92 I4 ولاحظت علو صوت الموتور (أرتفاع عدد لفات الموتور بالخبرة رغم عدم وجود عداد أر بي أم في الموديل ده) عند تجاوز 100 كيلو/الساعة
المهم الموضوع كان سببه المباشر نسب الفتيس وكان 3 نقلات فقط (أتوماتيك)
ياتري البي واي دي فيها عداد أر بي أم؟
لو فيها هاتلاحظوا الصوت بيعلي والأربي أم كام!
شكرا لك على مشاركتك
يوجد عداد rpm بالسيارة ولا يوجد به مشكلة والجير عادى موش اوتوماتك والشكوى عامة موش شكوى سيارة بعينها ولا دخل للجير فى ذلك
وتقبل تحياتى
قديم 31-12-2010, 10:24 PM
الصورة الرمزية otefa
otefa otefa غير متواجد حالياً
هواياتي: cars&motorcycles

otefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond reputeotefa has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lonedoctor مشاهدة المشاركة

شكرا لك على مشاركتك
يوجد عداد rpm بالسيارة ولا يوجد به مشكلة والجير عادى موش اوتوماتك والشكوى عامة موش شكوى سيارة بعينها ولا دخل للجير فى ذلك
وتقبل تحياتى
العفو يا أخي
للتوضيح أنا ما قصدتش خالص أن المشكلة في الجير(الفتيس) مباشرة أنا كان قصدي أن تصميم الفتيس ونسبه هو مايتسبب في علو أر بي أم العربية وعلو صوت الموتور كأنك قارص علي الموتور وده ليه علاقة بقدم تكنولوجيا الموتور(كامة واحدة وهورس باور قليل نسبيا علي 1.6) مع العلم أن تجربتي كانت للخليجي وهورس باور أعلي بفرق وكود موتور أحدث بس كامة واحدة برضه.
عموما طالما في أر بي أم ياريت ملاحظة الأر بي أم بيوصل لكام في حالة بدأ علو الصوت.

4G18

The SOHC 4G18 displaces 1.6 L (1584 cc) with a bore and stroke of 76.0 mm x 87.3 mm. It is a 4-valve per cylinder engine. Output is 105 PS net at 6000 rpm (Middle East specifications, 122 ps gross (Gulf Countries specification), 96 PS net with 151 NM (European specifications).

Applications:

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

م/محمد
قديم 31-12-2010, 10:28 PM
الصورة الرمزية lonedoctor
lonedoctor lonedoctor غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص عادى ارجو من الله العفو المغفرة
التخصص العملى: طبيب استشارى باطنة

lonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud oflonedoctor has much to be proud of

انا فهمت قصدك
لالا يرتفع عداد rpm مع السرعة بشكل مختلف عن باقى السيارت وانا عندى كورولا 2010 وتقريبا نفس عدد اللفات مقارنة بالسرعة ان لم يكن مثله تماما
وعلى ما افتكر لانى سافرت وتركت مصر من كام يوم الان انه سرعة 120 بتكون عند rpm 3.5 تقريبا او اقل ممكن شوية
وتقبل تحياتى
قديم 29-04-2011, 08:16 PM
مينتشو مينتشو غير متواجد حالياً

مينتشو is a jewel in the roughمينتشو is a jewel in the roughمينتشو is a jewel in the roughمينتشو is a jewel in the rough

بسم الله ماشاء الله تحيه وتقدير لكل من ساهم فى هذا الموضوع وبنصح كل اعضاء المنتدى بقراءه هذا الموضوع لانه هيستفيد اوى اوى اوى

والف والف الف شكر لكل من ساهم فى هذا الموضوع
قديم 30-04-2011, 02:48 AM
ahmed000mon ahmed000mon غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد عبدالمنعم

ahmed000mon is on a distinguished road

[بعد هذا الكم من النقاش الرائع هل ذهب احد لمركز الصيانه وعرض مادار من نقاش غي هذا الموضوع[]