العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 17-06-2009, 03:49 PM
الصورة الرمزية د./أليشع ثابت
د./أليشع ثابت د./أليشع ثابت غير متواجد حالياً

د./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مصرى ام خليجى؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nissan مشاهدة المشاركة

شكرا د/إليشع على الرد
الموضوع مش هورس باور عالى و جرى و خلاص تاموضوع ليه أبعاد تانية كتير
أولا نحن لا نضمن السيارات الخليجى إطلاقا و بكدة لو حضرتك إشتريت عربية خليجى هتتحرم من الضمان
ثانيا الفرق الأكثر أهمية من وجهة نظرى الإختلاف فى نسبة إنضغاط الخليجى عن المصرى و ده اللى بيخلى يحصل Knock او detonation او يخلى العربية تصقف و تكركر بالبلدى لو إستخدمنا بنزين رقم أوكتانه قليل ( يعنى لو بنزين 90 يخلى العربية تكركر )
ثالثا توافر قطع الغيار فكنترول السيارات المطابقة للمواصفات المصرية متوفر على عكس السيارات الخليجى ده مثال لقطع الغيار
رابعا لما حد يشترى منك حاجة و يجيبها لك عشان تعملها صيانة زى ما حد يشتيها من بة و يجيبهالك تعملها صيانة ؟

و بالنسبة لموضوع 3 إنجكشن و واحد إنجكشن مفيش حاجة إسمها واحد او 3 إنجكشن غالبا الدكتور يقصد عدد خاطيم الفاكيوم فى الثروتل بادى فى الخليجى 3 و المصى واحد فقط

المصرى و الخليجى فيهم ABS

و بالنسبة لموضوع الairbag لو طلبت passenger airbag نجيبهالك مخصوص مفيش مشكلة
يا باشا شكرا للمتابعة

و لكن انا جربت ال 90 كتير كنت احيانا مش بلاقى ال 92

و لا يوجد لا كركرة و لا غيرة ( دة عن تجربة و ليس كلام اجتهادى)

و عن الضمان فالرواس برضوة بيعطى ضمان 60 الف كيلو برضة عن تجربة يا باشا و ليس كلام و رد غطاة

و لو انة كتير جدا بيفضل يعمل الصيانات خارج التوكيل و الكل يعلم ذلك

و اخيرا عن قطع الغيار

هى هى يا باشااااااااااااااا

يعنى دى لانسر و التانية سيراتوو

طبعا لاء

كلهم لانسر و بالعقل كدة نفس قطع الغيار
(و بالنسبة لموضوع الairbag لو طلبت passenger airbag نجيبهالك مخصوص مفيش مشكلة)
اخر حاجة بقة مفهمتش ازاى تجيبلى الاير باج مخصوص دى

و شكرا مجددا لحضرتك

_________________________ _________________________ _________________
أحبوا أعداءكم باركوا لاعنيكم. أحسنوا إلى إلى مُبغضيكم، وصلوا لأجل الذين يسيئون إليكم ويطردونكم
قديم 18-06-2009, 06:32 PM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute

أبعت لليايان و اقول فى عميل عايز عربية مواصفاتها كدة و بمنتهى البساطة يبعتوها

طبعا ربنا يبارك لك فيها و ماتحتاجش الضمان نهائى بس صدقنى لو إحتاجته مش هتلاقيه
لسبب بسيط لما تعمل مطالبة الضمان عشان تاخد فلوسك من اليابان قصدى
انا الوكيل تمام ؟
و حضرتك العميل تمام ؟
حضرتك عندك مشكلة و هتغير محرك تمام ؟
انا هغيرهولك لو شروط الضمان مستوفيه زى اول حاجة العربية بضمان مصرة و تانى حاجة صياناتك كلها عندى او عند أى مركز خدمة معتمد منى
بعد لما حضرتك تاخد عربيتك و تمشى
انا بكلم اليابان و ببعتلهم المحرك اللى انا غيرته و باخد تمنه و كمان مصنعيات تغييره منهم

لكن لو العربية خليجى فبتكون أصلا دخلة بطريقة غير شرعية و بالتالى اليابان غير مسؤلة عنهاو بالتالى اللى هيديك الضمان او اللى بيدعى إنه هيديك الضمان ياعة الجد هيقولك مع السلامة

شارك دافع عن أفكارك
قديم 20-06-2009, 06:34 AM
الصورة الرمزية د./أليشع ثابت
د./أليشع ثابت د./أليشع ثابت غير متواجد حالياً

د./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nissan مشاهدة المشاركة

أبعت لليايان و اقول فى عميل عايز عربية مواصفاتها كدة و بمنتهى البساطة يبعتوها
دى وصفة سهلة

دى وصفة هايلة

ههههههههههه بس تفتكر حضرتك

حاجة زى كدة مش هتكون مكلفة جداااااا

لأنة كدة دخلت فى حوار ال Special Orders

و الأسهل من كل دة أن تكون الأمكانية أو الأوبشن مجود بالفعل

بدلأ من أجراء كل هذة المحاولات المكلفة

_________________________ _________________________ _________________
أحبوا أعداءكم باركوا لاعنيكم. أحسنوا إلى إلى مُبغضيكم، وصلوا لأجل الذين يسيئون إليكم ويطردونكم
قديم 29-06-2009, 07:33 PM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute

بعد الطلبات الكتيرة جدا على الباسينجر إير باج فعلا نزلت عربيات عن طريق مصرية وكيل ميتسوبيشى بها Passenger airbag

شارك دافع عن أفكارك
قديم 01-07-2009, 09:49 AM
الصورة الرمزية mazenmedo
mazenmedo mazenmedo غير متواجد حالياً

mazenmedo has a spectacular aura aboutmazenmedo has a spectacular aura aboutmazenmedo has a spectacular aura about

الله ينور عليك يا دكتور ويا نيسان باشا
طب هو انا فاهم انه العربيه هى هى ما عدا اختلاف بسيط فى الاوبشن مثلا . طب اومال موضوع الهورس بور ده جيه منين يعني الميكانيكا لو هيا هياها اومال ليه العربيه الخليجي اسرع من المصري الموضوع ده محيرني جدااااااااااااااااااا
محدش يعرفه يا ناس