العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 07-02-2012, 11:52 PM
ahmedsaad1 ahmedsaad1 غير متواجد حالياً

ahmedsaad1 is on a distinguished road
افتراضي رد: ارجو المساعدة ضرورى متبخلوش علية

شيكت على الدينمو عند 2 صنيعاية مختلفين الدينمو كويس المؤشر بيجى على الحتة الخضراء المهم انا عايز ااعرف العيب منين بالظبط ياعنى الاستاذ الفاضل بيقولى ممكن من وش الاسبراتر اتاكد ازاى مفيش طريقة اتاكد منها معا العلم انى رحت للكهربائى قعد يصنفر من جوة فى فى حتت صغيرة صنفرهم بس انا عايز اتاكد فعلا انة فعلا من الموبينة وازاى اتاكد او من ااية تانى اه فى حاجة هوة دول ممكن يسببو النتشة اللى بتيجى من النقلة الاولة للتانية
وانا كشفت كمبيوتر طلع من ضمن الاخطاء ممكن يكون هوة السبب الخطا ideal speed reglator بس مش عارف دا فين دورت على سينسور ملقتش غير سنسور فى جمب المينفول من النحية الشمال ولما سالت الكهربائى قالى ياستاذ دى قطعة الكترونية انضفها ازاى وكان هايكلنى الم بس لما فصل الكبل بتاعها قعدت المكنة تترج اكنها بتشهق ركب الجاك سكتت ونفس الموضوع لما قعد يفصل الانجكترات واحد واحد انا قربت يجلى تخلف عقلى سامحونى وحاولو تساعدونى بجد احساس ان فى حاجة بايظة فى العربية احساس خنيق وبحس بالرعب لما اكون واقف واشوف امبير الحرارة بياعلة بياعلة بيااااااااااااعلة والمروحة قربت تشتغل اكنى مستنى العربية تنفجر وهوب المروحة تشتغل وانا وحظى مرة احس التابلوة وقع برة العربية ومرة تيجى رعشة وتعدى ولو عايزين ممكن اصور فيديو وابعتة بس مش عارف ممكن ولا لا على الموقع لو ينفع عرفونى شكرااااااااااااااااا
قديم 08-02-2012, 12:38 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

وانا كشفت كمبيوتر طلع من ضمن الاخطاء ممكن يكون هوة السبب الخطا ideal speed reglator
لازم تغير ده الأول وتجرب عربيتك

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 12-02-2012, 11:24 PM
ahmedsaad1 ahmedsaad1 غير متواجد حالياً

ahmedsaad1 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

لازم تغير ده الأول وتجرب عربيتك
انا اسف على التاخير ياستاذ سمير انا مش عارف فين الايدل دا عندى فى السيارة ساعدنى محدش هنا فاهم حاجة انا برة مصر وهنا كل حاجة يقولى نغير ونجرب وادفع يامعلم هل البوابة السبب انا قرات عند الشباب ان البوابة كانت سبب فى مشاكل مشابة وقالو انهم صلحوها بس مش عارف ازاى تقدر تساعدنى ارجوكم شكرا
قديم 12-02-2012, 11:46 PM
الصورة الرمزية samirayad

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

[/IMG]

بس مش عارف دا فين دورت على سينسور ملقتش غير سنسور فى جمب المينفول من النحية الشمال
ممكن تصورلى ده

وإللى موجود جنبه أو فوقه

وأنا أحددلك أى واحد فيهم

هو بلف الأيدل

على فكره

بلف الأيدل بيتنضف لو كانت حالته سليمه

أما حساس البوابه إللى جنبه على بوابة المكنه

بيتغير فى حالة تلفه

السهم العلوى بيشير لبلف الأيدل

السهم السفلى بيشير لحساس البوابه

قال رسول الله

صدق رسول الله

م/سمير

التعديل الأخير تم بواسطة samirayad ; 13-02-2012 الساعة 12:29 AM
قديم 12-02-2012, 11:57 PM
الصورة الرمزية samirayad

وغيرت زيت جير
هل غيرت فلتر زيت الجير أيضا .....أم لا ............؟

وماهى حالة الزيت القديم الذى تم تغييره

بمعنى

الزيت كان نازل شكله نظيف ولا كان ملوث .........؟

قال رسول الله

صدق رسول الله

م/سمير