العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 27-12-2011, 11:11 AM
ehab98 ehab98 غير متواجد حالياً

ehab98 will become famous soon enoughehab98 will become famous soon enough
افتراضي رد: دخان أبيض في العادم.

1. ما تقلقش دا اويل سيل الصباب او جلد الصباب زي الميكانيكية ما بيقولوا
  2. انا كان معايا كيا سيفيا عملت معايا كدة و رحت غيرتة بس انت كدة ها تضطر تحل وش السليندر علشان تغير الاويل سيلات دي
  3. و نصحتي ليك اشتري الاويل سيل الاصلي و جوان الوش الاصلي
  4. و ما تخليش حد يفك الماكنة غير ميكانيكي ثقة وياريت يكون بيشتغل في التوكيل علشان يكون فاهم في العربية كويس
  5. و هو اعراضة زي ما انت بتقول كدة انة بيبقي في دخان ابيض كثيف جدا عند بداية الدوارة و بعد كدة بيقطع لما العربية بتسخن
  6. اتمني اني اكون افدتك
قديم 27-12-2011, 11:19 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

[QUOTE=mr_astra;582493]عربيتك زى الفل مفهاش مشاكل وربنا يباركلك فيها
[/QUOTE
==================
قديم 27-12-2011, 11:37 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

عربيتك زى الفل مفهاش مشاكل وربنا يباركلك فيها
أنا عارف إنتا قصدك على إيه "على بخار المية" بس دا مش شرط على فكرة.
بس إنتا عارف بردو دي موديل 2002 ياعني بقالها 10 سنين بتجري.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غريبو99 مشاهدة المشاركة

ممكن حضرتك تكشف على جلد الصباب لما بينشف بيعمل دخان ابيض
وشكرا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة NASERELFHHAM مشاهدة المشاركة

جلد الصباب لما بينشف الشكمان يطلع دخان ازرق مش ابيض

انما كده حاجه من اتنين

1-لو فيه نقص فى مياه الريدياتير يبقى فيه شرخ فى وش السلندر

ياسااااااتر يارب. بص هوا بالنسبة لمنسوب المية والزيت التنين ثابتين الحمد لله لا مية بتنقص ولا حتى الزيت ودا الي مخليني مستغرب إني الزيت مابينقصشي حاجة خالص على المقاس ثاااااااابت أو ممكن غير ملحوظ بالمرة.

2-لو ما فيش نقص مياه يبقى ده بسبب الجو وبرودته مع موتور ممتاز بحاله الزيرو وما تقلقش منه [/SIZE][/COLOR][/CENTER]
الرأي دا بالذات الي نفسي بقى أصدقه لأنه طبعا أفضلهم وأريحهم حتى نفسيا.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mody112 مشاهدة المشاركة

فعلا انا بيحصل معايا كده بس فى الشتاء بس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehab98 مشاهدة المشاركة

1. ما تقلقش دا اويل سيل الصباب او جلد الصباب زي الميكانيكية ما بيقولوا

1. انا كان معايا كيا سيفيا عملت معايا كدة و رحت غيرتة بس انت كدة ها تضطر تحل وش السليندر علشان تغير الاويل سيلات دي
  2. و نصحتي ليك اشتري الاويل سيل الاصلي و جوان الوش الاصلي
  3. و ما تخليش حد يفك الماكنة غير ميكانيكي ثقة وياريت يكون بيشتغل في التوكيل علشان يكون فاهم في العربية كويس
  4. و هو اعراضة زي ما انت بتقول كدة انة بيبقي في دخان ابيض كثيف جدا عند بداية الدوارة و بعد كدة بيقطع لما العربية بتسخن
  5. اتمني اني اكون افدتك

كلامك شكله منطقي بس معلش لو فيه حلول بسيطة تكون احسن بكتير لأني هنا تكلفة الصيانة مش زي ما إنتا متخيلها عندكوا كدة دا خراب بيوت مستعجل وغير إني الصنايعية هنا معظمهم وأنا آسف ياعني حمير يا هنود وبنغال ولا بيفهموا أي حاجة يا إما مصريين وحاسين إنهم لمونة في بلد قرفانة وأسعارهم فوق الوصف.

بجد ميرسي على سرعة الإستجابة والردود المفيدة وهوا دا دايما المتوقع من منتدانا الجميل ورجالته الي زي الفل.

قديم 27-12-2011, 11:39 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

[QUOTE=mr_astra;582560]

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

عربيتك زى الفل مفهاش مشاكل وربنا يباركلك فيها
[/QUOTE
==================
مش عارف يا باشا لما بسمع كدة بتبسط قوي لمجرد إني بس مش مضطر ألف على الميكانيكية ياااااااااه الله يكرمك ياباشا.
تسلم على الرد ياكبير.