العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سيارات حواء

سيارات حواء MasrMotors Girls كل ما يهم المرأة عن عالم السيارات

قديم 17-08-2011, 04:04 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السواقه بقت حاجه تخنق

اي حاجه البنت هتعملها متزعليش يعني هتلاقي رد الفعل انواع زي اللي ذكرتيها دي
عموما الحل هو التجاهل بمعني انتي اعملي اللي شايفاه صح ودي حاجات انا بحاول ان انا اعملها علي قد ما اقدر
متخليش محدش يستفزك انك تشدي معاه
ولو موقف زي اللي حصلك دة متقفيش اصلا ولا تتعبي نفسك بالكلام
طالما العربية سليمة ومفيش مشاكل توكلي علي الله لان الكلام مش بيفيد عامة بالذات في السواقة
(الرد الطبيعي .... انتو اية اللي خرجكو من بيوتكو ... انتو بتعرفو تسوقو اصلا .... )
احمدي ربنا انك خرجتي بالسلامة ورجعتي بالسلامة من كل مشوار

ولعلمك انا شايفة ان كلمة الستات مبتعرفش تسوق كلمة لصالحنا!!!
تمسكي بالكلمة بقي واعملي اللي انتي عايزاة !!!

ربنا يسلم طريقنا جميعا
شكرا للموضوع الجميل

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 18-08-2011, 01:04 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

ايه يا بنات بقي كده اسيبكم شويا اجي الاقيكم مشمتين فينا الاعداء ولا ايه

بصي يا قمر انا عايزاكي تسوقي زي العربجيه والمكروباصات
انسي ان في عربيات جانبك وعيشي حياتك
احرقي دمهم زي ما هما بيحروقولك دمك
ولو حد فيهم عاكسك افتي الميا اللي بترش علي الايزاز بتاع العربيه وف وشه
احنا هنخاف ولا ايه
او تعالي جانبه وديلوا خربوشه ولا اتنين
او اعملي عليه غرز
اواكسري عليه واغلسي عليه

بنات استرجلوا مش كده هيتاكل حقنا لو فضلنا نعيط علي اي حاجه تحصل

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 18-08-2011, 04:54 PM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute

نحيطكم علماً بأن الأخوه عربجية الطريق (ميكروباص , نص نقل , توكتوك) بيتعاملوا بمنطق إنهم الوحيدين فى الدنيا اللى بيعرفوا يسوقوا و منهم اللى بيستخف نفسه و بيفكر نفسه راكب عجله ... أنا لسه من أسبوع رايح الصحراوى من المحور و عند طلعة السودان بأخد شمال علشان الطريق ماشى شويه فى الشمال (لإن اليمين واقف خالص) لقيت نص نقل فركت من يمينى و رمت عليا و أكلت المراية اليمين و اللى سايقها راجل عجوز و عربيته ما فيهاش شبر مش مخبوط ... المهم طولت متر و فتحت الزجاج لقيته بيقولى (إنت نايم؟) ... مسكت نفسى و قولتله ( يعنى غلطان و مش عاجبك؟) و خفت أخسر صيامى
الناس دى إتعودت ترمى بلاها قبل ما اللى قدامها يتكلم ... فعلاً الواحد مضطر يخللى باله من أخطاءه و أخطاء غيره على الطريق لإن الفئات دى بتعتبر نفسها محترفة و أصحاب الطريق
معلش إفتكرت حاجة: قبل ما أتعلم السواقة (مش من كتير) كنت خايف لغاية ما قولت لنفسى ده البصمجية بيسوقوا تريلات و أنت خايف تسوق؟!.. و لكن لما بقيت على الطريق و بأمشى 3 ألاف كيلو كل شهر منهم ألف كيلو وسط البلد و أوتوستراد و الباقى صحراوى ... عرفت دلوقتى سواقة البصمجية عاملة إزاى!..

Mohamed Elhasafy
Abo Farida

التعديل الأخير تم بواسطة Mohamed Elhasafy ; 18-08-2011 الساعة 05:01 PM
قديم 20-08-2011, 01:41 AM
poussi poussi غير متواجد حالياً

poussi has a spectacular aura aboutpoussi has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sasa saudi مشاهدة المشاركة

hhhhhhhhhhhhhhhh gamda awi el fadfada de betfakareny be okhty kol yomen tetsel beya wo tgebny 3ala mala weshy men el shoghl 3ashan 7ad 5abatlaha el 3arabya bas dayman heya ely betkon ghaltana wo medamara 3arabyat el nas wo bet3ayat :D rabena yekon fe 3oon el banat begad kefaya sawa2een el taxi wel microbus
انت عارف لو الناس تسوق كويس مش هنخبط حدا لكن انت فجأه تلاقى بوز عربيه بيكسر عليك جت امته متعرفش ولو ملحقتش تلم نفسك انسى
اه والله ربنا يكون فى عوننا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lRatedl مشاهدة المشاركة

ههههههههه انا واحد م الرخمين دول اللى لما بلاقى بنت سايقه بعاكسها
هههههههههههه لو تعرف نبنقى هنفرقع اد ايه مكنتش تعاكس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_legend مشاهدة المشاركة

ما انا اقولك ايه مش لاقى غير

عشان انت مصرى لازم تعانى ..... ربنا يهدى الجميع دول بقى بسميهم بلطجية الطريق تعرفى موقف فظيع خالص حيوان ومش هقول سورى لانه افظع من الحيوان بيغسل عربيته فى الحارة اليمين على طريق المحلة طنطا وايه جايب دبش من بتاع التل توار وراصه حوالين العربية واخد لحد الخط الابيض اللى فى وسط الطريق وطبعا قدامنا نقل ماشى فى الشمال كلاسكات انه يعدينا مفيش فصاحبنا اللى سايق خد يمين لقى الحيوان ده فخد شمال تانى بسرعه انا حسيت ان العتب بيحك فى الاسفلت بس الحمد لله ربنا سترها وعدت ... تخيلى بقى ان الحيوان ده بيزعقلنا ...... بصراحة اى حد بيعمل اى حاجة من اللى حضرتك قلتى عليها يبقى مش متربى وقليل الادب .... مرة وانا بتعلم كنت بالليل والطريق فاضى خالص فقلت لما اوسطن العربية على الخط الابيض زى مابشوف الناس بتعمل انا اللى بيعلمنى كلنى قلم قالى تمسك حارة متبلطجش على الطريق وبالمناسبة كان سواق نقل
عامل كان الشارع بتاعه وفعلا دول من النوع اللى كلوهم بالصوت لايغلبوكوا هو باشا ومبيغلطش واللى عامله ده صح مش كفايه عاملكوا طوب علشان تبتبهوا عايزيه يعملكوا ايه تانى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman1204 مشاهدة المشاركة

وانا برضوا وساعات بشد معاها لو شايفة نفسها شوية
ما تزعليش ولا تستغربي
دى طبيعية فينا احنا
واكيد انتوا برضوا بتحبوا تشدوا معانا علشان تثبتوا انكم بتعرفوا تسوقوا مع انكم عمركم ما هتسوقوا زى الرجالة :D
كمان هههههههههه والله اعظيم احنا بشر برضه عادى يعنى اننا نسوق
كنت فى اول ما اتعلمت اى حد يستفذنى اشد معاه بس دلوقتى عقلب شويه الحمد الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.هبه77 مشاهدة المشاركة

اي حاجه البنت هتعملها متزعليش يعني هتلاقي رد الفعل انواع زي اللي ذكرتيها دي
عموما الحل هو التجاهل بمعني انتي اعملي اللي شايفاه صح ودي حاجات انا بحاول ان انا اعملها علي قد ما اقدر
متخليش محدش يستفزك انك تشدي معاه
ولو موقف زي اللي حصلك دة متقفيش اصلا ولا تتعبي نفسك بالكلام
طالما العربية سليمة ومفيش مشاكل توكلي علي الله لان الكلام مش بيفيد عامة بالذات في السواقة
(الرد الطبيعي .... انتو اية اللي خرجكو من بيوتكو ... انتو بتعرفو تسوقو اصلا .... )
احمدي ربنا انك خرجتي بالسلامة ورجعتي بالسلامة من كل مشوار

ولعلمك انا شايفة ان كلمة الستات مبتعرفش تسوق كلمة لصالحنا!!!
تمسكي بالكلمة بقي واعملي اللي انتي عايزاة !!!

ربنا يسلم طريقنا جميعا
شكرا للموضوع الجميل
معاكى حق والله انا دلوقتى حاسه انى عقلت عن الاول مبقتش بشد مع حد بمشى على مهلى وبراحتى واللى مش عاجبه هو حر
بس اخيرا سمعت كلمه فى صالحنا كنت بعدى جمب واحد والطريق كان واقف سمعته بيقول لصاحبه
شوف البنات ملتزمين ازاى ولا بسين الحزام والله حاجه جميله لو الكل عمل زيهم مش هنسمع عن كميه الحوادث دى
فالكلمه دى بسطتنى جدااا ياريت كل المعاكسات ترفع المعنويات كده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mar mar مشاهدة المشاركة

احنا هنخاف ولا ايه
او اعملي عليه غرز
اواكسري عليه واغلسي عليه

ههههههههه عارفه يا مرمر بقالى فتره بسوق بالدراع لدرجه مره سواق نقل بيرخم عليا يدخل قدامى هو يرمى بوز عربيته اروح كاسره براحه وراميه عليه
فى الاخر قالى انتى مش خايفه على العربيه ولا ايه
مش هينفع السواقه الا كده فى مصر والله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Elhasafy مشاهدة المشاركة

نحيطكم علماً بأن الأخوه عربجية الطريق (ميكروباص , نص نقل , توكتوك) بيتعاملوا بمنطق إنهم الوحيدين فى الدنيا اللى بيعرفوا يسوقوا و منهم اللى بيستخف نفسه و بيفكر نفسه راكب عجله ... أنا لسه من أسبوع رايح الصحراوى من المحور و عند طلعة السودان بأخد شمال علشان الطريق ماشى شويه فى الشمال (لإن اليمين واقف خالص) لقيت نص نقل فركت من يمينى و رمت عليا و أكلت المراية اليمين و اللى سايقها راجل عجوز و عربيته ما فيهاش شبر مش مخبوط ... المهم طولت متر و فتحت الزجاج لقيته بيقولى (إنت نايم؟) ... مسكت نفسى و قولتله ( يعنى غلطان و مش عاجبك؟) و خفت أخسر صيامى
الناس دى إتعودت ترمى بلاها قبل ما اللى قدامها يتكلم ... فعلاً الواحد مضطر يخللى باله من أخطاءه و أخطاء غيره على الطريق لإن الفئات دى بتعتبر نفسها محترفة و أصحاب الطريق
معلش إفتكرت حاجة: قبل ما أتعلم السواقة (مش من كتير) كنت خايف لغاية ما قولت لنفسى ده البصمجية بيسوقوا تريلات و أنت خايف تسوق؟!.. و لكن لما بقيت على الطريق و بأمشى 3 ألاف كيلو كل شهر منهم ألف كيلو وسط البلد و أوتوستراد و الباقى صحراوى ... عرفت دلوقتى سواقة البصمجية عاملة إزاى!..
هههههههههههههههه والله معاك حق
اكتر فئه بترعب منها النقل اللى بمقطوره تلاقيه ماشى باللى قدام واللى ورا بتتنطط لوحدها شويه يمين وشويه شمال
ولو عمل اى حاجه يبقى انت اللى غلطان مش هو ولعلمك بيكون معاهم عصايه حديد كده لزوم البلطجه شفت بعينى خناقه كده فبلاش منهم خااالص
ربنا يرحمنا بقى من الاشكال دى
قديم 20-08-2011, 05:33 AM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mar mar مشاهدة المشاركة

احنا هنخاف ولا ايه
او اعملي عليه غرز
اواكسري عليه واغلسي عليه

يا مرمر .. مش ملاحظة حاجة ؟؟
بتـنصحي البنات بأنهم ميعيطوش .. والتوقيع بتاعك مليان عياط لما شوية وهيبل الكيبورد هههههههههه
*-**-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
يا جماعة الخيـر عايزين نـتفق كلنا على الاتى علشان نريح نفسنا : اوكي ؟؟
1 - انت بتسوق ف شوارع مصر الغير ممهدة اصلا لسير السيارات !
2 - انت بتسوق .. / انتى بتسوقي .. يعنى اية بسوق ؟؟ يعنى انت اللى بتسوق الطريق ! مش الطريق اللى بيسوقك .. بمعنى اوضح .. انت اللى بتركز ف الطريق وبتتفادي مشاكلة المختلفة .. مينفعش واحد
خارج من تقاطع وانا عارف انة غلطان والغلط بالكامل غلطة وادخل علية بسرعتى واديلة كلاكسات وادي نور !! طبعا كدة انت مشترك ف الغلط معة .. اهدي سرعتى عشان مخبطش نفسى معة واسيبة لحال سبيلة ربنا يــ .. يكرمة وارجع لسرعتى تانى ان سمح الطريق .. يبقى انا اللى بسوق الطريق

3 - توقع اخطاء الغير قدر الامكان ! .. توقع انك ماشى على اربع كاوتشات مليانين هوا .. توقع خطأ الغير وخطأ سيارتك ايضاَ . حتى لو موديل 2019 !
بالاضافة انك لازم تعمل حسابك ان اللى قدامك ممكن مثلا يكبس فرامل وانت بسبب قربك لة تدخل فية بوووم ! لو عربيتك مرسيدس موديل 2018 ولازق فية مش هتلحق فرامل مش هتسعفك ! طبعا اوكى اللى قدامك غلطان .. بس انت باردو غلطان لانك كابس علية ومعملتش حساب توقع خطأ الغير !!!

4 - مش فاكر حد يكمل وعشان محدش يزهق من القراية