العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 03-07-2011, 10:38 PM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل هيونداى الالنترا الجديدة(MD) تستحق النجاح...والسعر دة ؟؟!!!

mazda 3
zoom zoom

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 14-07-2011, 03:47 AM
Joker2012 Joker2012 غير متواجد حالياً

Joker2012 is a jewel in the roughJoker2012 is a jewel in the roughJoker2012 is a jewel in the rough

المشكلة الوحيدة في الالنترا ٢٠١٢ هو سعرها المرتفع جدا

بانتظار رمضان عشان حملات التخفيضات ولو مكنش فيه تخفيض لسعرها الخرافي ده هنضطر نجيب سيراتو

قديم 14-07-2011, 04:42 AM
pioneer pioneer غير متواجد حالياً

pioneer is on a distinguished road

السلام عليكم

طبعا الكورى وصل لمرحلة متقدمة فى صناعة السيارات الصغيرة مفيش شك لكن السيارات العائلية و الدفع الرباعى الشركات الالمانية والفرنسية واليابنية و الامريكية لسه مسيطرة عليه
وعشان سيرة الاكسيل جات فى الموضوع (عربيتى) تفتكر ممكن نقارنها بالهوندا سيفك او ال 405 ولا التوتوتا الملكة اعتقد مفيش مقارنه
انا اتفرجت على الالنترا الجديدة ومعجبنيش شكلها و ده يمكن لانى كنت شوفت السوناتا الجديدة فى الخليج من سنة وفعلا السوناتا بجد تحفة
السؤال بقى هل وسائل الامان و التكنولوجيا فى الالنترا الجديدة اللى ف مصر تستاهل السعر ده وسيبك من موضوع الشكل لان دى منطقة المارد الصينى و اتفرج ع ال M 11 مثلا.
قديم 15-07-2011, 04:17 PM
شريف حجازي شريف حجازي غير متواجد حالياً

شريف حجازي is just really niceشريف حجازي is just really niceشريف حجازي is just really niceشريف حجازي is just really nice

عايز اقول حاجة يا جماعة وطبعا ده رايي الشخصي
علشان نكون موضوعين لازم نحسبها صح مثلا العربية الهيونداي لما نقارنها بالعربية الانسر يا تري مين هيكسب من حيث سهولة التصليح وتوافر قطع الغيار وسعر اعادة البيع والقابلية عند المشتري هنلاقي الانسر تكسب بلا شك يكفي انها ياباني 100 *100 يعني لا كوري ولا تقفيل مصري ولا قطع غيار مش متوفرة غير في التوكيل وهنالقي مثلا الانسر الرياضية فتحة سقف وجنوط اسبور وجميع الكماليات الي ممكن تتخيلها بسعر 130000 يعني برضو اقلا من سعرالانترا الهاي لاين الخليجي الي ب142000 تبقي بالزمة الواحد يروح يشتري لانسر متجربة ومعروفة ولا يجازف ويروح يشتري عربية لسة محدش مجربها ويمكن يطلع فيها عيوب
حد فاكر يا جماعة لما الانترا الجديدة نزلت الكل كان خايف منها في الاول وبيقول ان سعر قطعة الغيار فيها بالشيء الفلاني علي سبيل المثال سعر الاسكترا ( علبة الدركسيون ) ب12000 جنية وده كان مخوف الناس جدا وانا واحد منهم من الاسعار دي دا غير الباور الي مش بيفصل غير علي سرعة عالية جدا بعد ال120 يعني كان برضو فيها مجازفة في القيادة للي اول مرة يسوق باور كهرباء لكن بصراحة الانسر عربية محترمة جدا ومفيهاش غلطة ده من وجهة نظري الشخصية زي ما قولت في الاول علشان محدش يفتكر اني بهاجم الانترا وعلي فكرة انا بحب الهيونداي وعارف انها عربية كويسة لكن السعر الي نازلة بية ده مش منافس ابدا وعلشان كدة لابد من مراجعة الاسعرا دي في التوكيل علشان تقدر تبيع كميات كتير لكن كدة هتبقا لناس معينة انا سمعت من احد زورا المنتدي انو اشتري واحدة من الخليج كاملة اتوماتك اتو بارك بحوالي 165000 طب بالزمة الواحد يشتري هيونداي بالسعر ده ولا يشتري بي ام دبيلو 316 موديل 2008 ولا يشتري عربية جيتا علي الزيرو ب170000 وهي برضو الماني وعربيات جامدة وبالتوفيق للجميع وشكرا
قديم 16-07-2011, 01:08 AM
الصورة الرمزية citroeen
citroeen citroeen غير متواجد حالياً

citroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to beholdcitroeen is a splendid one to behold

انا بشكر كل الناس الى بتشارك فى الموضوع بجد واحلى ناس واهواتى كلكم بجد اول شى شركة هيونداى اسهل وارحم وارخص قطع غيار واسهل صيانة واسهل ميكانيكا ومش هننكر كل دة اكيد ارخص من الهوندا والبيجو وكل دة وعلى الفكرة الاكسيل اكيد مش وحشة ومطلوبة لغايت النهاردة ومعلش انتا بتقرنها بهوندا سيفيك لى قطع غيارها زى الزفت وقليلة و غالية جيدا لا انا عندى الاكسل عربيية اصيلة واى حد بيفهم فيها و المكيانيكا بتاعتها سهلة جيدا وعربيية عفشتها حلوة و ماتورها جامدة جيدا وبتعدى من عربيية على الطريق دى بالنسبة لليهونداى القديم ..بالنسبة للهيونداى 2012 دى عربيية فاجرة وجامدة ومالهاش حل ونجحة نجاح ساحق برة مصر و هتنجح جوة مصر بس للاسف مش عشان غالية يبقى ننكر انها عربيية تصميمها وماتور وعفشة وكل حاجة فيها جامدة بس محتاجين معقولية فى السعر من غبور الرحمة حلوة واتوقع الاسعار هتبقى احلى بكتير فى رمضان بأذان الله لاكن هيونداى حاليا اجمد سيارات العالم وناجحة فى كذا حاجة عن السيارات التانية وبالذات فى السهولة الميكانيكا على فكرة مافيش عربيية تانية اسهل من هيونداى لانسر اصعب مليون مرة من هيونداى فى الميكانيا اليابانى معقد جيدا ومش اى حد يفهم ويتعامل معة الكورى اسهل واحسن واجمد واسرع حاليا