العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 23-06-2011, 01:49 PM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز تدافع عن نفسك يوم القيامة

1- ترتيب الاولويات وتجديد النية وتعددها

دلوقتي احنا اتكلمنا عن فضل صلاة الفجر وان فيها لذة وسر مش هتعرفة الا لما توصل
(نحن في سعادة لو عرفها الملوك لجالدونا عليها بسيوفهم)، هذه العبارة منقولة عن بعض السلف الصالح
وقال ابن تيمية (ان في الدنيا جنة من لم يدخلها لم يدخل جنة الاخرة)
ها هتطلع الرحلة؟
سمعت عن المارون جلاسية انه حلو مش نفسك تدوقة بقي

هتستي لحد امتي متدوقهوش؟

اصل انا لسة بس بذاكر دلوقتي ولما اخلص ان شاء الله والله انا ناويها هروح له وامرمغ وشي في التراب من السجود وهبقي انسان تاني خالص

معلش هو في حاجه صغيرة بس انت مش واخد بالك منها احب نعرفها مع بعض
علي فكرة انت اصلا بتعمل وبتذاكر وبتاكل وبتنام وكل حياتك طاعة له احنا بنعمر الارض لية لطاعته يعني لازم تجدد نيتك في كل حاجه انها لية
يعني انا وانا باكل دي عبادة؟ تخيل ؟؟؟؟ وممكن اخد عليها ثواب ؟ اة والله بجد دة انت مش ممكن تاخد ثواب واحد لا ثوابات كتير
بيقولك الصحابة كانو تجار نوايا يعني اية يعني يعمل عمل واحد لكن نياته تتعدد قبل العمل ودي اصول التجارة!! التجارة مع الله

اديني مثال
بابا جة قالك عايزين نزور عمتك في المستشفي(عمتك اللي كل ما تشوفها تقولك انت بتذاكر مبتذاكرش لية الواد دة شكلة مش فالح يا محمد – محمد دة باباك-)
تروح معاه وانت قرفان ومتضايق وبتنفخ ونفسك تقلب السرير بتاعها او تقول للدكتور يديها حقنة هوا طب انت كدة ضيعت وقتك ومخدتش ثواب ويمكن تتخانق مع باباك وتاخد ذنب
طب اية رايك تاخد علي عملك العادي في الحياة ده ثواب تدخل بيه الجنة (والله يضاعف لمن يشاء) وقال صلي الله علية وسلم الحسنة بعشر امثالها الي سبعمائة ضعف

اولا هعصر علي نفسي لمونة ومش هقلب وشي (ولا تتبعوا صدقاتكم منا ولا اذي)

ثانيا هاعتبر ان دة
1-بر والدين ماشي واية كمان
2-وعيادة مريض
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إن الله عز وجل يقول يوم القيامة يا ابن آدم مرضت فلم تعدني قال يا رب كيف أعودك وأنت رب العالمين قال أما علمت أن عبدي فلانا مرض فلم تعده أما علمت أنك لو عدته لوجدتني عنده يا ابن آدم استطعمتك فلم تطعمني قال يا رب وكيف أطعمك وأنت رب العالمين قال أما علمت أنه استطعمك عبدي فلان فلم تطعمه أما علمت أنك لو أطعمته لوجدت ذلك عندي يا ابن آدم استسقيتك فلم تسقني قال يا رب كيف أسقيك وأنت رب العالمين قال استسقاك عبدي فلان فلم تسقه أما إنك لو سقيته وجدت ذلك عندي وكمان اية
3-وصلة رحم
( من سره أن يبسط له في رزقه , وينسأ له في أثره , فليصل رحمه )طب
وثواب ادخال السرور علي قلب مسلم (ودة مش مسلم واحد دول 2) واية كمان
4-وجهاد ؟ طب اللي فات كلة ماشي انما جهاد ازاي
مش انت سبت العيال صحابك ومروحتش البلايستيشن
ومقعدتش عالقهوة مع انك كنت مديهم معاد مهم جاهدت نفسك بقي ولا لأ وبعد اللي انت عملته دة والله ربنا هيبدلك لذة في قلبك وراحة في نفسك مش هتصدقها

ويا سلام بقي لو صممت انك تجيب معاك كيلو شوكولاتة من فلوسك انت

عشان باباك يحس اد اية انت مبسوط وانت رايح معاه اللمسات دي صدقني مش بتضيع
5-دة انفاق في سبيل الله!!
قال تعالي مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ}

..
يبقي نستفيد اية
انت مش عايش لنفسك وهتستقطع شوية وقت لربنا

الصلاة دي اساس حياتك يبقي لازم ترتب الاولويات لان اسفة يعني انت دلوقتي بصحتك او في مقولة حلوة سمعتها من درس
روحله بطوعك قبل ما تروح له غصب عنك يعني ادعية وانت سليم بدل ما يبتليك ابتلاء وتدعية وانت مضطر

يعني هتنوي في الفجر اية (مستنبط من المشاركة السابقة)
طاعة لله
سؤال النور التام يوم القيامة
طلب البركة في اليوم
الايمان الحق والبعد عن صفات المنافقين
من احب الله احب لقاءة
جهاد النفس
ضمان من النار
الجهاد في فلسطين وتاصيل كراهية اليهود في القلب
ولو حد عنده اضافة يا ريت يشاركنا
يتبع,,,,

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 23-06-2011, 05:39 PM
سمسوماه سمسوماه غير متواجد حالياً

سمسوماه is just really niceسمسوماه is just really niceسمسوماه is just really niceسمسوماه is just really niceسمسوماه is just really nice

والله بارك الله فيك يا
دة اللى ربنا امرنا بيه سبحانه وتعالى
الجهاااااااااااد
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك
قديم 23-06-2011, 06:27 PM
الصورة الرمزية ahmed_harb777
ahmed_harb777 ahmed_harb777 غير متواجد حالياً

ahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond repute

بارك الله فيكي وجزاكي عنا خير الجزاء

متابع بأهتمام........

قديم 23-06-2011, 06:51 PM
epnmasr epnmasr غير متواجد حالياً

epnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond reputeepnmasr has a reputation beyond repute

جزاكي الله كل خير
قديم 24-06-2011, 12:08 AM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

بارك الله فيكي................اكثر من رائع وربنا يجعله في ميزان حسناتك

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*