العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 25-04-2011, 04:24 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدة من الخبرا العربية بتاكل بنزين جامد

الاستهلاك ده كتير جدا جدا (ضعف الاستهلاك الطبيعى تقريبا) ...

انت كده محتاج ظبط للكربراتير وكهربة الموتور ...

اكيد هتلاقى العربية جايبة دخان اسود من الشكمان معاك .. مش كده ؟

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 25-04-2011, 10:13 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

5.4لتر لكل كيلو دة نصف المفروض
الكربراتير دة عاوز لغم ويتفجر فية
الحلول المتاحة
اما عمل صيانة شاملة للكربراتير عند مركز الصفا بمدينة قباء ( مجرب وشغلة تمام+ مصنعية غالية)
اما انك تجيب كربراتير استيراد
وفى كلتا الحالتين لازم تراجع على دورة البنزين من التنك مرورا بالمواسير الى حوض الموتور والفلتر ورجوعا من خرطوم الفايز الى التانك والمراجعة تكون بالعين فى وضح النهار حسبما يوجد اى تسريب للبنزين مع مراجعة دائرة الاشعال وتغيير التالف منها

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 26-04-2011, 03:11 AM
حسام السويدي حسام السويدي غير متواجد حالياً

حسام السويدي will become famous soon enoughحسام السويدي will become famous soon enough

شكرا ليكم
فعلا فية دخان من الشكمان اسود

mrastra
وفى كلتا الحالتين لازم تراجع على دورة البنزين من التنك مرورا بالمواسير الى حوض الموتور والفلتر ورجوعا من خرطوم الفايز الى التانك والمراجعة تكون بالعين فى وضح النهار حسبما يوجد اى تسريب للبنزين مع مراجعة دائرة الاشعال وتغيير التالف منها
دة اكشف علية عند الميكانيكي ولا بتاع الكربراتير
وسعر الكربراتيرالاستيراد كام
شكرا
قديم 26-04-2011, 08:28 AM
dragonmhmd dragonmhmd غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب
هواياتي: كرة القدم

dragonmhmd is on a distinguished road

السلام عليكم ممكن استفسر عن نفس الموضوع انا عندي 124 موديل 1974 موتور 1600 واستهلاكها 5 كيلو في اللتر وانا كنت فاكر ان دة الطبيعي اية رأيكو بس مفيش دخان خالص بس العربية صوتها عالي شوية والمكنيكي قالي مينفعش يوطي عن كدة لانها كامتين .....منتظر الرد
قديم 26-04-2011, 07:00 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dragonmhmd مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ممكن استفسر عن نفس الموضوع انا عندي 124 موديل 1974 موتور 1600 واستهلاكها 5 كيلو في اللتر وانا كنت فاكر ان دة الطبيعي اية رأيكو بس مفيش دخان خالص بس العربية صوتها عالي شوية والمكنيكي قالي مينفعش يوطي عن كدة لانها كامتين .....منتظر الرد
لا كده كتير اوى والاستهلاك ده مش طبيعى ...

طيب اخبار سحب العربية ايه ؟؟

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ