العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 21-12-2010, 06:48 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل الماتور الخفيف مش بينقص زيت فى الشتا

ده مع الاخذ فى الاعتبار انه كان فيه دخان بيطلع من خرطوم الفايظ وبس مفيش دخنه من اي مكان تاني كانت بتطلع
دخان فقط

ولا دخان مختلط بالزيت بطريقه ملفته للنظر

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 21-12-2010, 06:51 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of

الخرطوم نفسة بيكون ممزلق من بره والدخان شكله دخان عادي مش جربت استقبله علي سطح بارد علشان اعرف هوا ايه بس الميكانيكي كان فاصل الخرطوم من العمه وقال لي علشان مش يخنق ليك المكنه

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S
قديم 21-12-2010, 06:54 PM
الصورة الرمزية samirayad

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

بس الميكانيكي كان فاصل الخرطوم من العمه وقال لي علشان مش يخنق ليك المكنه
ماهو عمر الميكانيكى

مابيفصل خط الفائظ عن عمة الهواء

إلا أذا كان خط الفائظ بيودى زيت كتير للعمه

وده بالطبع بيلوث شحنة الهواء والبنزين

ويبوظ شغل المكنه

ويقل معاك سحب المكنه

وممكن لو الزيت كتير ترجرج منك المكنه على السلانسيه

فماهو الوضع بالضبط ...........؟

قال رسول الله

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 21-12-2010, 07:12 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of

الوضع كالاتي
من فتره كبيرة (2005 ) والميكانيكي بيقول المكنه خفيفه و شايل لي خرطوم الفايظ من العمه
والمكنه ساعات كويسة وساعات مش قوي وبتبقى جميله لما بنظف الكاربراتير والميكانيكي بينظف دورة البنزين ولا معرفش اسمها ايه ( اللى هيا لما بتتنظف بتخلي العربية تجري اظن بوجيهات و كربراتير و حاجات تانيه )
والمكنه عاوز اظبط ليها تاكيهات ( الميكانيكي قال لي مش دلوقت لانها كده مصلحه ليك)
فكنت بلاحظ ان في نقص فى الزيت والنقص ده بدء علي ما اظن لما قولت احول من زيت اسو ابو جركن رصاصي الى موبيل xhp جربته مره او مرتين وبعد كده رجعت تانى ل زيت اسو من بعدها بشوية و انا ملاحظ ان فى نقص في غيار الزيت لما اغير بيوصل احيانا اللى كيلو نقص وانا بغير من 1000 كيلو : 1500 كيلو
و كنت ملاحظ ان فى ترشيح على جسم المكنه من بره وكنت فاكره من الطريق و طرطشه مياه ولكني بعد فتره ظنيت فى جوانات اللي تحت التاكيهات فلقيتها زي ما تقول فيها تنفيس وقولت للميكانيكي قال لما تيجي تعمل طقم الشنبر

ودلوقت لما بقيس الزيت وخصوصا انى قربت اوصل لل 1000 كيلو علشان اغيره لقيت ان مستوي الزيت مش نقص زي ما كان فى الصيف فشكيت ان النقص ده يكون سببه تسريب الزيت فعلشان كده بسأل

انا دلوقت فى الشغل و ان شاء لما انزل اروح هركب خرطوم الفايظ فى العمه واشوف يا تري العمه هيكون فيها زيت ولا لا لما اروح

ده باختصار اللى حاصل فى العربية
لحد دلوقت مش ركبت خرطوم الفايظ وسايبه حر فى المكنه

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S
قديم 21-12-2010, 07:51 PM
الصورة الرمزية samirayad

انا دلوقت فى الشغل و ان شاء لما انزل اروح هركب خرطوم الفايظ فى العمه واشوف يا تري العمه هيكون فيها زيت ولا لا لما اروح
ياباشا

مش حتلاقى حاليا العمه فيها زيت

طالما الخرطوم مش راكب فيها

ركب الخرطوم مكانه وجرب العربيه يوم ولا أثنين

وأبقى أكشف بعدها على وجود زيت بالعمه

قال رسول الله

صدق رسول الله

م/سمير