العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 04-12-2008, 02:23 AM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة فى استهلاك البنزين

بسم الله الرحمن الرحيم
لم اعمل على جهاز تشخيص الاعطال الخاص بالدايو من قبل و لكن من المتوقع ان الرشاشات غذا كان بها عيوب تسيل لا يتم تسجيلها كخطا على وحدة التحكم فى سيارتك و لكن يمكننا قراءة و معرفة زمن فتح الرشاش و ليش كمية الرشة و حجمها بمعنى ان ممكن يكون زمنه مظبوط على الجهاز لكن كمية البنزين الملقاه اكبر من الكمية المطلوبة
و دة مش تاكيد منى إنها رشاشات
ممممممممممممممممممممممممم ممممم
أقولك
حضرتك روحت ابو غالى دايو ؟
لو ماروحتش هناك و لو عايز تروح قولى و انا هظبطك مع المهندسين اللى هناك هما دفعتى و حبايبى
و انا تحت امرك

شارك دافع عن أفكارك
قديم 05-12-2008, 04:46 AM
mkh21 mkh21 غير متواجد حالياً

mkh21 is on a distinguished road

الى الاخ المحترم nissanعلى ردة بس اعرفك انى من الاسكندرية ورحت ورشة ميكانيكا فى منطقة الابراهيمية صاحبها ناس كتير شكروا فية وكان الاسبوع الماضى غيرت عندة البوجيهات ونظف الايدل والاسبوع ده كنت عنده وقلت له على الرشاشات لكنه استبعد ذلك وطلب منى تغيير كبسولة الفاكيوم وغيرتهااليوم الخميس وقالى جرب السيارة ونشوف ياترا رايك ايه فى ذلكptmnlo123per1110
قديم 05-12-2008, 08:39 AM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute

الفاكيوم عامة ليه علاقة بسرعة دوران المحرك على السلانسيه
ممكن طبعا يؤدى لإستهلاك بنزين
بس الحقيقة مش عارف هتفيدك فى مشكلتك ولا لأ
ممممممممممممممممممممممممم ممممممممممم
ممممممممممممممممممممممممم مممممممممممم
أه
ممكن جهاز التشخيص مش يكون مسجل اى حساس و الحساس بايظ
أفضل انه يقيس مقومة الحساسات و يطابقها بالستاندرد
و فى كمان حاجة تزود إستهلاك بنزين ضغط الكاوتش --- أيييييوة --- لو ضغوط الإطارات قليلة تزود إستهلاك البنزين
على فكرة لو روحتله تانى خليه يكشف على الفتيس
يمكن يكون مسجل حاجة
و قولى على الأخبار

شارك دافع عن أفكارك
قديم 14-06-2010, 09:48 AM
buzzmusic buzzmusic غير متواجد حالياً

buzzmusic is on a distinguished road

انا معايا نوبيرا 1 97 مانيول وبردو استهلاك البنزين عالى جداً عندي انا غيرت طلمبة البنزين لانها كانت خلاص ضايعة والعربية بتعطل في السلانسية الحمدلله غيرتها والعطل راح لاكن في عطل تانى ان العربية في رعشة قوية في الديركسيون وروحت للمكانيكي ووضعنها على الجهاز وقالى لي الرشاشات لازم تتغير لانها السبب بس مفيش اي حاجة طلعت بتقول الرشاشات على جهاز الكمبيوتر، ولما ركبت الطلمبة الجديدة في تأخير في الدوراة اظن كدا ان فعلا الرشاشات هي السبب وانشاء الله خلال الاسبوع دا هاغيرها ، هي حد لي تفسير للرعشة القوية غير الرشاشات وهل لما اجيب رشاشات اجبها هيونداي ام اجيب رشاشات النوبيرا الاخ الفاضل اللى غير الرشاشات واتحلت المشكلة نرجو الافادة لو سمحت
قديم 07-11-2010, 10:37 PM
محمود يحيي ابراهيم محمود يحيي ابراهيم غير متواجد حالياً

محمود يحيي ابراهيم is on a distinguished road

بص لما تختبر الرشاشات علي جهاز وهو هيقولك بيسيله ولا لا ولو فيهم حاجه متجبش رشاشات دايو جيب رشاشات هوينداي اكسنت عن تجربه الاول اعمل اختبار رشاشات علي جهاز وهو هيقولك عدي عليا عيوب زي دي