العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 25-09-2010, 10:27 PM
الصورة الرمزية ابوسهيلة
ابوسهيلة ابوسهيلة غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدني

ابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكله في الفتيس الاتوماتيك في كريستاله 98

الحمد لله يا جماعة المشكلة اتحلت

زي ما كان الميكانيكي قالي

لقيت في حساسين عايزين يتغيروا

وغيرتهم وغيرت الزيت

والحمد لله العربية دلوقتي من غير اي مشاكل
وسحبها بقي احسن

شكرا لكل من اهتم بالموضوع
وجزاكم الله خيرا
قديم 25-09-2010, 10:41 PM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute

أهلا بيك يا بشمهندس معانا
أول لما أى لمبة تشخيص تنور الفيصل هو جهاز التشخيص
لمبة ال N بتنور مع حضرتك يبقى لازم جهاز ال MUT و ده جهاز التشخيص الخاص بيميتسوبيشى يقرا الكنترول الخاص بالفتيس و نعرف اية المشكلة و بعد كدة نقرر هنعمل اية
لكن بدون جهاز انا ممكن أنصحك بحاجة جايز تفيدك
فى فيشة فى أعلى الفتيس بتكون كبيرة شوية مش 4 او 3 بينات لأ اكتر ممكن تكون 16 على بينة على ما أذكر الفيشة دى زى ما قلت اعلى الفتيس و فى نفس الوقت تحت البطارية فكثير من الأحيان بيجى عليها مية نار من البطارية خصوصا لو البطارية سائلة شوفها و نضفها
دا طبعا لو جهاز التشخيص مش عند الميكانيكى لكن الصح تروح لمركز خدمة معتمد او مصرية الوكيل الأسبق لميتسوبيشى

شارك دافع عن أفكارك
قديم 26-09-2010, 05:40 PM
الصورة الرمزية ابوسهيلة
ابوسهيلة ابوسهيلة غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدني

ابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond reputeابوسهيلة has a reputation beyond repute

جزاك الله خيرا يا باشمهندس يونس

احنا كاشفنا فعلا علي الحساسات
وغيرنا اتنين

والحمد لله العربية دلوقتي تمام
قديم 26-09-2010, 07:00 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nissan مشاهدة المشاركة

أهلا بيك يا بشمهندس معانا
أول لما أى لمبة تشخيص تنور الفيصل هو جهاز التشخيص
لمبة ال N بتنور مع حضرتك يبقى لازم جهاز ال MUT و ده جهاز التشخيص الخاص بيميتسوبيشى يقرا الكنترول الخاص بالفتيس و نعرف اية المشكلة و بعد كدة نقرر هنعمل اية
لكن بدون جهاز انا ممكن أنصحك بحاجة جايز تفيدك
فى فيشة فى أعلى الفتيس بتكون كبيرة شوية مش 4 او 3 بينات لأ اكتر ممكن تكون 16 على بينة على ما أذكر الفيشة دى زى ما قلت اعلى الفتيس و فى نفس الوقت تحت البطارية فكثير من الأحيان بيجى عليها مية نار من البطارية خصوصا لو البطارية سائلة شوفها و نضفها
دا طبعا لو جهاز التشخيص مش عند الميكانيكى لكن الصح تروح لمركز خدمة معتمد او مصرية الوكيل الأسبق لميتسوبيشى
ينفع كده يعني
اروح اسأل عليك في التوكيل و اعملهالك مفاجأه يقولولي انك في السعوديه
واحشني يا باشمهندس و الله

حـازم خـضـر

قديم 26-09-2010, 07:01 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوسهيلة مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيرا يا باشمهندس يونس

احنا كاشفنا فعلا علي الحساسات
وغيرنا اتنين

والحمد لله العربية دلوقتي تمام
الحمد لله انها جات في حاجه بسيطه يا ابو سهيله
بس يا ريت تعرفنا ايه الحساسات اللي اتغيرت اساميها ايه؟؟ و بكام ؟؟

حـازم خـضـر