العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 10-08-2010, 09:13 AM
الصورة الرمزية ahmedsl
ahmedsl ahmedsl غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس اتصالات

ahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud of
افتراضي رد: المساعدة مطلوبة بشدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud hany مشاهدة المشاركة

السلام عليكم.....اهلا بك...اتمنى ان تكون بافضل حال......
الصراحة انا افضل السيراتو (من وجهه نظرى)يعنى ازواق.....
وانا ماليش اوى فى حتة قطع الغيار...فممكن حد من الاعضاء الكرام يفيدك......
1-هى السيراتو تعتبر من افضلهم فى الموتور و كتسارع.....124 حصان ......وكمان كماليتها كويسة جدا وخاماتها ايضا ليست سيئة......ولا ننسى شكلها الذى يوحى بالقوة و السرعة.....وكمان السيراتو واسعة جدا من ورا بس فى ناس بتشتكى من العفشة بيقولوا انها نشفة ..... بس اكيد بتلين بعد فترة.....يعنى انا طويل وركبت فيها لقيت نفسى مرتاح جداااااااا.من ورا ومن قدام .........فانصحك بها ....
2-الانسر(الشارك)انا معرفش عنها معلومات اوى بس سمعت انها 109 حصان.......
وركبتها مرة على طريق سفر بس مكنتش انا اللى سايقها......هى قعدتها مريحتنيش اوى مش عارف ليه ؟؟........خصوصا انى كنت قاعد قدام....وكمان اللى معجبنيش فيها ان التابلوه بتاعها مش اد كده عكس السيراتو التبلوه بتاعها منسق..........مع احترامى لملاكى الانسر......يعنى المسئلة مسئلة ازواء انت اركب الاتنين وقرر .....الاوكتافيا الصراح مركبتهاش ومعرفش عنها كتير.....والكرولا ايضا...لكن انا مبحبش شكل الكرولا سواء من قدام او ورا ........وانا مش مقتنع ان دى يابانى و دى كورى .......دا الكورى دلوقتى من احسن العربيات اللى ماشية فى الشارع....دانا اللى اعرفه الصراحة عنهم ..اعذرنى فانا مليش فى قطع الغيار خالص.....تقبل تحياتى..ولا تنسى صلاة الاستخارة....وربنا يوفقك الى مايحبه و يرضاه.......
السلام عليكم......
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ... ارجو ان تكون بخير حال وفى صحة تامة
اشكر لك اهتمامك وردك
ومبدئيا
انا ركبت الكورولا 2007 و 2009 قدام وورا وكانت واسعة ومريحة
وركبت السيراتو 2009 قدام وكانت واسعة جدا بس مجربتش القاعدة ورا
اما اللانسر فانا معايا كريستالة 98 وركبت 2003 و وكمان ركبت تقريبا كل موديلات البومة كلاسيك او سبور او سوبر اكشن وهى كويسة قدام وورا بس فى اوقات مبتكونش واسعة ورا لما واحد طويل زى حالاتى بقعد قدام لانى على طول بعدل الكرسى
والاوكتافيا معرفش عنها حاجة بس الشكل الجديد الفانتازيا جميل جدا والاوبشن سمعت انه جامد
علشان كده انا بسأل على اسعار قطع الغيار + عدد الاحصنة
وانا عارف ان الفئة السعرية مختلفة تماما بس ان كانت واحدة قطع غيارها اقل + عدد احصنتها اكتر يبقى عليها ان شاء الله
وشكرا جزيلا لذوقك وردك
جزاك الله كل خير
وارجو من ذوى الخبرة الافادة
السلام عليكم
قديم 13-08-2010, 11:13 PM
الصورة الرمزية side view
side view side view غير متواجد حالياً
هواياتي: Internet surfing

side view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant futureside view has a brilliant future

الاوكتافيا كعربيه لا تقارن ب السيراتو او الكورولا او ال لانسر
فهى اقلهم من حيث التسارع ومن ناحيه الشد والجرى
موتور الاوكتافيا 102 حصان
الاوكتافيا تقارن بمثيلاتها من العربيات الاوروبيه مثل
الجيتا - الباسات - الفورد ( فوكس - مونديو )
من ناحيه المتانه والثبات تتفوق الاوكتافيا على الباقى ( السيراتو - ال لانسر - الكورولا )
من ناحيه الكماليات ايضا تتفوق الاوكتافيا عليهم
من ناحيه قطع الغيار : الاوكتافيا اغلى قطع غيار فيهم
انا رأيي شخصيا
الاوكتافيا عربيه تشتريها وتستمع بيها وماتفكرش تبيعها او تغيرها يعنى تبقى عربيه البيت الاساسيه ( زى العربيات المعمره مثل الشاهين وال 131 وال 132 والبيجو 504 )
ربنا يوفقك الى ما فيه الخير
قديم 15-08-2010, 10:28 AM
الصورة الرمزية ahmedsl

ahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud ofahmedsl has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة side view مشاهدة المشاركة

الاوكتافيا كعربيه لا تقارن ب السيراتو او الكورولا او ال لانسر
فهى اقلهم من حيث التسارع ومن ناحيه الشد والجرى
موتور الاوكتافيا 102 حصان
الاوكتافيا تقارن بمثيلاتها من العربيات الاوروبيه مثل
الجيتا - الباسات - الفورد ( فوكس - مونديو )
من ناحيه المتانه والثبات تتفوق الاوكتافيا على الباقى ( السيراتو - ال لانسر - الكورولا )
من ناحيه الكماليات ايضا تتفوق الاوكتافيا عليهم
من ناحيه قطع الغيار : الاوكتافيا اغلى قطع غيار فيهم
انا رأيي شخصيا
الاوكتافيا عربيه تشتريها وتستمع بيها وماتفكرش تبيعها او تغيرها يعنى تبقى عربيه البيت الاساسيه ( زى العربيات المعمره مثل الشاهين وال 131 وال 132 والبيجو 504 )
ربنا يوفقك الى ما فيه الخير
الله يبارك فيك
وشكرا جزيلا على اهتمامك وردك
وجزاك الله كل خير
قديم 17-08-2010, 07:00 PM
eng_ahmed_90210 eng_ahmed_90210 غير متواجد حالياً

eng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to alleng_ahmed_90210 is a name known to all

الاوكتافيا تكسب في المقارنه دي
قديم 19-08-2010, 10:32 AM
الصورة الرمزية ahmedsl

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng_ahmed_90210 مشاهدة المشاركة

الاوكتافيا تكسب في المقارنه دي
شكلك بتموت فى الاوكتافيا
ههههههههههه
شكرا لمرورك وردك