العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 14-03-2010, 11:49 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: جراند بونتو و الانسر بوما و نيو سيراتو

جراند بونتو بالطبع,
البومة انا سقتها و هى سيارة مثيرة للشفقة فى كل شىء,
محركها بطىء و غير متجاوب و كسول, ثباتها فقير, ناهيك عن النشوفية و الكراسى العجيبة.
النيو سيراتو, انتشارها دليل اخر على سيطرة الاعلانات و كلام اللى عاملين نفسهم فاهين فى السيارات على عقول المصريين, و و دليل على ان اختيار السيارة فى مصر لا يخضع لا لعوامل الجودة و لا الكفاءة و لا الاداء, فقط الاعلانات و كلام اللى عاملين نفسهم فاهمين!

الجراند بونتو سيارة حقيقية من اسم محترم, 5 نجوم امان, معمرة, محرك متجاوب و عصبى و ممتع ككل المحركات الايطالية, تكنولوجيا متفوقة,, أفخم, برستيج اعلى, اسم اعلى, حرام انك تقارنها اصلا بسيارة مثل البومة او النيو سيراتو.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 15-03-2010, 12:30 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

البومة انا سقتها و هى سيارة مثيرة للشفقة فى كل شىء,
محركها بطىء و غير متجاوب و كسول, ثباتها فقير, ناهيك عن النشوفية و الكراسى العجيبة.
البومه عربيه مثيره للشفقه مش عارف هو حضرتك في كلامك بتحسسني انك بتتكلم عن فيات 127 ليه؟!
حضرتك لانسر بومه سياره من افضل سيارات فئتها و اقواهم و ده دليل علي انتشارها الفظيع و مد تصنيعها الي 4 سنين كمان
و محرك مين بس الي كسول و ضعيف يا راجل طب عاوز رد واحد من حضرتك لو البومه عربيه موتورها و كمان ثباتها الي اناس علي حد نظري بيقولو البومه مكلبشه في الارض لو دول وحشين يبقا الشباب كلهم بيحبو يجبوها ليه و ليه هي الحلم لاغلب شباب مصر الي قبل البي ام علطول لانها عربيه شكل جامد و شبابي جدا و اي تعديل بسيط بيبان عليها و موتور جبار مش بيقدر عليه الا السفك و المزدا 3 و لو منيول بيبقا قادر بغباء و ثبات من اثبت السيارات في تفئتها و ده موضوع منتهي طبعا
و حضرتك بتقول انك سقتها حضرتك لو كنت اعد في عربيه لانسر الكنبه الي ورا كمان مكنشي ده يبقا كلامك عن البومه يعني حضرتك لو دست الكيك دون بس اظن انك هتصاب بالزهول يعني كفايا لما ادوس نص البنزين بس تلاقي العربيه عليت من ادام و وطيت من ورا و طارت ولله الكيك دون في الكورولا تلاقيها اعده تنعر سوري و مفيش جري صوت علي الفاضي

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 15-03-2010, 03:08 AM

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

البومه عربيه مثيره للشفقه مش عارف هو حضرتك في كلامك بتحسسني انك بتتكلم عن فيات 127 ليه؟!
حضرتك لانسر بومه سياره من افضل سيارات فئتها و اقواهم و ده دليل علي انتشارها الفظيع و مد تصنيعها الي 4 سنين كمان
و محرك مين بس الي كسول و ضعيف يا راجل طب عاوز رد واحد من حضرتك لو البومه عربيه موتورها و كمان ثباتها الي اناس علي حد نظري بيقولو البومه مكلبشه في الارض لو دول وحشين يبقا الشباب كلهم بيحبو يجبوها ليه و ليه هي الحلم لاغلب شباب مصر الي قبل البي ام علطول لانها عربيه شكل جامد و شبابي جدا و اي تعديل بسيط بيبان عليها و موتور جبار مش بيقدر عليه الا السفك و المزدا 3 و لو منيول بيبقا قادر بغباء و ثبات من اثبت السيارات في تفئتها و ده موضوع منتهي طبعا
و حضرتك بتقول انك سقتها حضرتك لو كنت اعد في عربيه لانسر الكنبه الي ورا كمان مكنشي ده يبقا كلامك عن البومه يعني حضرتك لو دست الكيك دون بس اظن انك هتصاب بالزهول يعني كفايا لما ادوس نص البنزين بس تلاقي العربيه عليت من ادام و وطيت من ورا و طارت ولله الكيك دون في الكورولا تلاقيها اعده تنعر سوري و مفيش جري صوت علي الفاضي
حضرتك انا سقت الانسر 100 كيلو على طريق العلمين و فى الشتاء يعنى كان الطريق خاوى تماما و مشفتش لا كيك داون و لا كيك اب,
و كبست بنزين على الاخر لكن لا حياء لمن تنادى,
فالمحرك فى وادى و دواسة البنزين فى وادى,

اما عن الكراسى الخلفية و الامامية و الراحة فغضاريف ظهرى التى انخلعت مع المقبات و الطريق تشهد!!
اللانسر عربية شكلها متاخد من البونتياك فاير برد و يمكن ده الحاجة الوحيدة اللى ممكن تكون فيها كويسة,

سبب انتشارها فهو احدى الالغاز المصرية, فشركة ميتسوبيشى التى تاهت فى غياهب النسيان منذ تخلى كرايزلر عنها و هى تستعد لاشهار افلاسها بعدما انحدرت مبيعاتها فى كل مكان فى العالم (الا مصر طبعا!),
تقريبا هناك شركات لا تبيع الا فى مصر مثل ميتسوبيشى و كيا, و هذه هى احدى الغاز السوق المصرى العجيبة.

-----فقرة محذوفة------(( غير لائق وخارج السياق ))---------

أخر مواضيعى :

قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 15-03-2010 الساعة 06:48 PM
قديم 15-03-2010, 09:59 AM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

حضرتك انا سقت الانسر 100 كيلو على طريق العلمين و فى الشتاء يعنى كان الطريق خاوى تماما و مشفتش لا كيك داون و لا كيك اب,
و كبست بنزين على الاخر لكن لا حياء لمن تنادى,
فالمحرك فى وادى و دواسة البنزين فى وادى,
واضح من كلام حضرتك انك خبرتك في مجال العربيات لسه في بدايتها او مش واخد بالك من اني بقول كيك دون دا معناه اخر الدواسه و حضرتك بتقول مفهاش كيك دون و بعدها بتقول دست اخر الدواسه
حضرتك لازم تكون عارف ان اخر الدواسه في الانسر زي الs في السيارات الرياضيه حضرتك تكنولوجيا الكيد دون في الانسر محتلفه تماما بدايه من ان العربيه بتسقط نقله لوحدها للنقله الاقل عشان تدي ليك اعلي اداء الي الrbm الي مش بينقل الا عند 6500 الي تكنولوجيا الcvt الي بتمثل ضغط علي علي الموتور بددء النقله من 5000لفه
انا عاوز حضرتك كل الي انا قلته ده ملحظتش منه حاجه يا راجل دا انا بسمع صوت التروس و هي بتتسقط لما بدوس الكيك دون دا التكنولوجيا الفتيس دي لو اتركبت علي 128 هتخليه يسابق فيراري وحد الله بس انت
و دواست بنزين ايه بس الي في علم و العربيه في عالم و هشرح لك الموضوع تحت
اما عن الكراسى الخلفية و الامامية و الراحة فغضاريف ظهرى التى انخلعت مع المقبات و الطريق تشهد!!
علي اساس ان صحبي الي معاه عربيه فرنا لما ساق عربيتي لقيته ركن بعد نص ساعه بيقول يا عم دا نا هنام و اول ما وصلته لعربيه طف عليها و قال دي عربيه دي دا انا راكب تكت مع اني 1300 و هو 1600 بس هو بيقول اصلا هو كل حاجه السرعه و يعني هو بتعتك مش بتجري ولا انا هركب فرنا عشان اعديك 10 متير في الترس التاني و خلاص!!!!!!!!!!!!!
اللانسر عربية شكلها متاخد من البونتياك فاير برد و يمكن ده الحاجة الوحيدة اللى ممكن تكون فيها كويسة,
الحاجه الكويسه مش عارف هو حضرتك بتتكلم علي سترون مثلا و شكلها الصارم زياده علي اللزوم و بتقول مقبول طبعا شكل لانسر رائع و لو كان ده الحاجه الحلوه الي فيه بس كان زمان كل شوارعنا سوبارو و مزدا3 و سفك اظن ان شكلهم اجمد بكتير لو الموضوع موضوع شكل بس
سبب انتشارها فهو احدى الالغاز المصرية, فشركة ميتسوبيشى التى تاهت فى غياهب النسيان منذ تخلى كرايزلر عنها و هى تستعد لاشهار افلاسها بعدما انحدرت مبيعاتها فى كل مكان فى العالم (الا مصر طبعا!),
تقريبا هناك شركات لا تبيع الا فى مصر مثل ميتسوبيشى و كيا, و هذه هى احدى الغاز السوق المصرى العجيبة.
لا ولله مصر مفهاش الغاز و لو الكيا سيراتو انتشرت فهي مقلب و الشعب جربه و بعد فتره او مش بعد فتره من لدوقتي هتلاقي عربيات سيراتو بالعبيط معروضه للبيع احنا شعب و بنحب نجرب اما الانسر الي بيجيب بطه بيشد و يجيب كرستاله و بعدها مكوه و بعدها بومه لان كل موديل افضل من التاني و كل موديل اروع من التاني مش مثلا كون معاه حاجه موديل 90 و يقول بلاش ارف دي عربيه زباله و كدا لا بيحيب يجيب الي احسن منها ديما لانها عربيه رائعه
افلاس ايه بس ياراجل محسسني ان باجيرو دي هي و افليوشن مش ليهم لزمه خالص ياراجل دا لانسر افليوشن مجننه الالمان و الامركان بال2000 سي سي الي بطلع 500 حصان يبلاشptmnlo123per154
-----فقرة محذوفة------(( غير لائق وخارج السياق ))---------!
اخر كلمتين دول مش هرد عليهم دلوقتي لاننا في موقع و ان شاء الله لما نتقابل و نعد في كافي كدا هبقا اشرح لك التضاريس كلها
و كمان هيفاء دا حلم من نوع و العربيه نوع تاني زي عربيه حلو و الموبايل حلم تاني و مش هوضح اكثر

اما بقا انا عرفت حضرتك ليه بتكره الانسر و مش معجب بيها خالص انا شفت لك مناقشات في قسم متسوبيشي و الحقيقه اصبت بالشلل و مرضتشي ارد لاني قلت هرد علي ايه ولا ايه
حضرتك معاك عربيه شهين ايا كان اسمها متركي ولا مش عارف ايه انا بقول شهين لاني مش عارف اسماء للمودلات
العربيه الي مع حضرتك هزلها زباله و بتسمع صوت الموتور الي بيسلرخ 24 ساعه و بتحس بالسرعه في العربيه نتيجه العزل الزباله و ديق خلق النقلات و علو العربيه عن الارض و الثبات المنعدم فتحس انك لما تكون ماشي علي 40 و انت في العربيه بتمكون ماشي علي 140
فبتستغرب جدا لان طبعا لانسر مش بتسمع صوت للموتور الا بعد 4000 لفه اعتقد النقطه وصلت
اما عن كرهك للانسر ده كالكثير من الشعب المصري زي مثلا كرهي للموبايل الn73 لانه شعبي كدا
و احب اقول لحضرتك اني اصلا كنت بجره الانسر و بتريق عليها 24 ساعه بس ساعت ما قلت هشتري لقيت هي افضل عربيه ادامي و انا مش هضيع فلوسي عشان شويت افكار في دماغي و طبعا كل الناس استغربت بغباء لما اشتريت لانسر بس كله قال اختيار موفق و محدش شتم فيها ابدا مع انها 1.3 اوتو كمان
انا مش هقدر اطول ولا اشرح اكثر من كدا لاني طالع علي سفر دلوقتي هشوف ردك بايل ان شاء الله

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 15-03-2010 الساعة 06:48 PM
قديم 15-03-2010, 04:03 PM

حضرتك لازم تكون عارف ان اخر الدواسه في الانسر زي الs في السيارات الرياضيه حضرتك تكنولوجيا الكيد دون في الانسر محتلفه تماما بدايه من ان العربيه بتسقط نقله لوحدها للنقله الاقل عشان تدي ليك اعلي اداء الي الrbm الي مش بينقل الا عند 6500 الي تكنولوجيا الcvt الي بتمثل ضغط علي علي الموتور بددء النقله من 5000لفه
انا عاوز حضرتك كل الي انا قلته ده ملحظتش منه حاجه يا راجل دا انا بسمع صوت التروس و هي بتتسقط لما بدوس الكيك دون دا التكنولوجيا الفتيس دي لو اتركبت علي 128 هتخليه يسابق فيراري وحد الله بس انت
حضرتك انا عارف يعنى ايه كيك داون كويس,
بس هو انت معتقد انو اللانسر فتيسها ايه؟
اللانسر البومة فتيس اوتوماتيك تقليدى جدا شغال بتورك كونفرتر, و مفيهاش اى تكنولوجيا, و الفتيس الاوتوماتيك العادى اقل علب التروس كفاءة من حيث السرعة و نقل الحركة.
حقيقة انا منتظر سيادتك عشان اعرف ايه التكنولوجيا الرهيبة التى لم يأتى العالم بمثلها و التى تجعل ال128 تسابق الفيرارى دى!

أخر مواضيعى :

قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى