العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 23-09-2009, 10:10 PM
الصورة الرمزية ISL@M
ISL@M ISL@M غير متواجد حالياً
من انا؟: Islam Ibrahim
التخصص العملى: Civil engineering
هواياتي: Autos

ISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز اشترى فيات لينيا ...ايه رأيكم؟؟؟؟!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

اللينيا نازلة بموتورين واحد 77 حصان من غير تربو و التانى تى جيت 120 حصان.

شكرا للتوضيح .. بس هتلائي دى اللي هي بـ 130.000 جنيه مش كده ؟!!
قديم 23-09-2009, 11:23 PM
Etsh Etsh غير متواجد حالياً

Etsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond reputeEtsh has a reputation beyond repute

السلام عليكم جميعا ....معلش أنا شوفت جهود كثيرة للرد بخصوص الإستفسار عن الينيا و بعض المعلومات كان صحيح و الأخر مش مظبوط باظبط بس أنا نزلت أوماترا كذا مرة و أخرها كان من شهر و معلوماتى اللى أنا متأكد منها هى الأتى

1- لم يعد من الينيا أى موديل ليس مزود ب التى جيت توربو .....وده كلام من الوكيل نفسه أوماترا و لن يكون هناك أى موديلات أخرى غير مزودة بتكنولوجى المواتير المزودة بالتيربو فى شركة فيات إلا فى أضيق الحدود و فى الموديلات الصغيرة مثل البونتو على سبيل المثال أما البرافو و الينيا و الجراند فجميع الموديلات من أقل إلى أعلى موديل مزود بالتيربو ......و أن وجد فلن يكون موديل 2009 و سيكون مخزون وليس لدى الوكيل

2- جميع موديلات البرافو الينيا حاليا 125 حصان إلا موديل البرافو الوحيد وهو الأعلى فئة وهو 150 حصان و ثمن السيارة 177.000 جنيه

3- الينيا تبدأ من 85.000 و حتى 120.000 أعلى فئة و جميعها مزود بخاصية التى جيت تيربو تشارج.....فروق الأسعا أسبابها الجنوط و المريات الكهرباء و كماليات ليس لها أى علاقة بالموتور .....جميع المواتير 1400 سى سى و 125 حصات تى جيت تيربو

4- تقييم السيارة.......سيارة مناسبة عائليا و شكلها جميل و قوية و سحب ناعم و قوى فى نفس الوقت ....عيوبها تتمثل فى و دى نسبيه من شخص لأخر أن التابلون الأمامى تقليدى و عيب يخص ال 77 الموديل 2008 أنها ثقيلة جدا نتيجة صغر حجم الموتور و العزم على حجم السيارة

5- قطع الغيار تماثل قطع غيار اليبانى الميتسوبيشى مثلا و أن كانت أرخص فى بعض الأجزاء التى تخص العفشه ...مساعدين و مقصات ....أما الأاكسسوار ....فوانيس و مقابض و خلفة فا مش هين أبدا و يكاد يقارب أسعار الهوندا

6- نظرة على السيارة كعلامة تجارية ............سيارة لا يعلى عليها و قوية نظرا للمصنع الإيطالى الشهير و سيارة تستحق كل قرش هايدفع فيها و يعتمد عليها................أما مشاكل الفيات العامة فهى تنحصر فى نقطه واحدة...مشاااااااااااااكل كهربائية

7- إعادة بيع ....أسف جدا من قال أنك مش هاتخسر كتير غلطاااااااااااااااااااان ....لأن إعادةبيع الفيات سىء جدا يعنى العربية دى كمان 4 سنين مش هاتجيب نص ثمنها لأنها فئة سيارات عاليه فى الفيات ...عن تجربة أنا كان معايا برافا جبتها ب95.000 و بعتها بعد 5 سنين ب 38.000 .................؟؟؟؟؟ و السيارة ماكنش فيها الهوا و صيانة وكيل بس هيا ماجبتش أكتر من كدا و أتشحتفت عشان أبيعها

كل المعلومات الفنية من الوكيل و العارض أوماترا ....أما الأراء فهى شخصية عن تجربة إقتناء للفيات البرافا و الفيات البونتو

أشتريها ب120.000 .......لأ.....ليه ..........عشان ب 120.000 فى حجات كتير أينعم ليست بنفس القوة بس مش وحشة و سعر إعادة بيع أحسن بكتير.....إذا كنت بتفكر فى إعادة البيع.......لكن لو مش هامك و عاوز تركب ركوبة بجد .......يبقى هاتها وأنت مطمن أنك هاتتمتع بتمن فلوسك
قديم 24-09-2009, 06:12 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

و الله واحشني يا اتش باشا
و واحشني مشاركاتك الجميه دي

حـازم خـضـر

قديم 24-09-2009, 10:50 AM
hayco1983 hayco1983 غير متواجد حالياً

hayco1983 is on a distinguished road

شكرا ليكم كلكم يا جماعة على الافادة...بجد انتو حاجة تفرح ptmnlo123per159

بس تصحيح صغير ان اللينيا دلوقتى اعلى فئة فيها من الوكيل ب 110000...
و مختلف مع اتش ان التابلوه بتاعها تقليدى!!! انا شايف انه تابلوه قوى جدا و من اقى التابلوهات اللى شفتها و لا يقارن بتابلوه اى عربية فى فئة اللينيا السعرية...

الكلمات الدليلية
لينيا, فيات