العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 09-06-2014, 01:23 PM
ashwa ashwa غير متواجد حالياً

ashwa will become famous soon enough
افتراضي رد: مشكله معفرتاني ومعفرته العربيه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

شوف اه المشكلة فى سيرفو الفرامل ولا نظام الفاكيوم فى الموتور
شكلها مكنة خفيفة والله أعلم
طلاما فى نفخ من غطا الزيت
بس اكشف ع السيرفو والموتور الاول
شكرا على مساعدتك بس ايه نظام الفاكيوم ؟ وده بيشوفه الميكانيكي ولا سكانر ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

هيا أكيد مانيوال مش أتوماتيك... صح؟
حضرتك بالنسبة للسحب اللى بيضيع لما تسخن, وارد جداً تكون اسطوانة الدبرياج لما بتسخن بتلزق فى الديسك و الفصل بيعلق و ده غالباً برضه لأنها نوعها مش كويس و مخلوط فيه بلاستيك
ده تفسير

فيه تفسير تانى, هيخليك تكشف على ماستر الفرامل, بس ده علشان تتأكد منه, إطلع مشوار فى طريق سريع (ربع ساعه مثلاً) و أول متنزل من العربية, إلمس الجنوط و شوف فيهم جنط سخن عن الباقى (ورا و قدام), ممكن يكون بستم الفرامل مبيردش مكانه و ده إللى يفسر تحجير الفرامل و ضعف السحب و إهتزاز الدركسيون

بالنسبة للزيت إللى بيرشح من غطا المكنه , المفروض تزود رباط الوش شوية و لو لسه التسريب , يبقى تغير جوان
باشا انا بشكرك جدا على اهتمامك انا كنت مغير الديسك والاسطوانه وجايبهم فاليو .... وانا فعلا كنت شاكك في التفسير التاني وفعلا بلاحظ في سخونه في عجل معين لما بتعمل الحوار ده بس لو هو ده العيب ايه اللي يتغير في الحاله دي انا مش عايز اسيب الموضوع في ايد الصنيعيه مش عايزها تفتح معايا ممكن حضرتك تفيدني اكشف على ايه وايه اللي يتغير بالظبط
قديم 09-06-2014, 01:27 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

والله انا حاسس انها مشكلة فرامل
وارد جدا لما الطنابير بتسخن التيل بيقفش فيعمل معاك المشاكل دى
ازيك يا مستر استرا
انا كمان شاكك انه مشكله في الفرامل وطنابير بس استأذنك اعرف اروح اكشف على ايه وايه اللي يتغير بالظبط عشان انا الصنيعيه يعدو يغيرو 100 حاجهه على ما نوصل للعيب وشاكر لمساعدتك جدا
قديم 09-06-2014, 01:50 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashwa مشاهدة المشاركة

ازيك يا مستر استرا
انا كمان شاكك انه مشكله في الفرامل وطنابير بس استأذنك اعرف اروح اكشف على ايه وايه اللي يتغير بالظبط عشان انا الصنيعيه يعدو يغيرو 100 حاجهه على ما نوصل للعيب وشاكر لمساعدتك جدا
الحمد لله اشكرك على السؤال
هاقول لحضرتك على حاجة
لما العيب دة يحصل انزل جس الطنابير بايدك (بس خليك حريص ) وشوف انهى عجلة سخونيتها زيادة او الاربعة (هاتفرق لو الاربعة فى تشخيص العيب )
وبعدها نحدد خطوات الاصلاح

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 10-06-2014, 09:33 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

الحمد لله اشكرك على السؤال
هاقول لحضرتك على حاجة
لما العيب دة يحصل انزل جس الطنابير بايدك (بس خليك حريص ) وشوف انهى عجلة سخونيتها زيادة او الاربعة (هاتفرق لو الاربعة فى تشخيص العيب )
وبعدها نحدد خطوات الاصلاح
صباح الفل يا مستر استرا
انا امبارح جسيت الطنابير اول ما حصل كده الطنبورتين الاماميتين اكتر سخونه من طنابير ورا بس طبعا ده شئ نسبي .. بس استأذنك اعرف فرق التشخيص في الحالتين عشان تبقى متكونه عندي المعلومه كامله وكتر خيرك على اهتمامك بجد
قديم 11-06-2014, 09:03 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

لو طنبورة واحدة او اكتر المهم ان مش الاربع عجلات اللى بتسخن
دة بيكون بستم واحد هو اللى فية المشكلة وتحديدا بيكون استك البسم متاكل او ملفوف فا اللى بيحصل ان البستم بيخرج لبرة ومابيقدرش يرجع مكانة تانى بالضغط العكسي بسبب تقل فى شميز البستم او زى ما اتفقنا استك البستم مقطوع او متاكل او ملفوف
والمشكلة دى حلها انك تفك العجلة دى وتخرج البسم تنضفة كويس اوى وتديلة شحم وطبعا تغير الاستك

انما لو الاربع عجلات بيسخنو معتقدش انها مشكلة مساتر او بساتم وانما بيكون مشكلة فى الماستر العمومى للفرامل الموجود على السيرفو
زى ما يكون حضرتك دايس على الفرامل ولكن دوسة خفيفة
حل المشكلة دى اسهل بكتير
بنرجلش على صباع الماستر فقط لا غير
اى حاجة اعرفها انا تحت امرك

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا