العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 23-02-2012, 05:46 PM
gorge gorge غير متواجد حالياً

gorge is on a distinguished road
افتراضي رد: هو كدة عااااااااادى ولا لاااااااا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Neo206 مشاهدة المشاركة

هو انا كنت مغير الكوندنسر والابلاتين من حوالى 5 شهور بس باقى الحاجات الى انتت قولت عليها معرفش عنها حاجة وانا ها قول للميكانيكى عليها وهو بقى يتعامل وشكرا لى رد حضرتك كتييييييييييييييييير جدااااااااااااا
قديم 23-02-2012, 08:04 PM
thechemist thechemist غير متواجد حالياً
التخصص العملى: chemist
هواياتي: Driving

thechemist has a spectacular aura aboutthechemist has a spectacular aura aboutthechemist has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gorge مشاهدة المشاركة

شكر لحضرتك كتييييييير هو ان كنت مغير االابلتين و الكوندنسر من اول يوم طلعت العربية فى من الركنة يعنى من 5 شهور اما باقى الحاجات الى انت قولت عليها فا انا معرفش عنها حاجة انا هقول لل ميكانيكى وهو بقى يتعامل وخلاص
لا شكر على واجب يافندم بس هقولك حاجة انت كده ممكن تحتاج تغير الابلاتين والكوندنسر تانى اما بالنسبة لموضوع الميكانيكى فلازم حضرتك يحس انك عارف عشان ميعملش حكايه كبيرة وممكن يكون الموضوع مش كبير وبرضه زى ما قال استاذ فادى شوف تانك البنزين ايضا يمكن يكون فى تسريب
قديم 23-02-2012, 08:07 PM

thechemist has a spectacular aura aboutthechemist has a spectacular aura aboutthechemist has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Neo206 مشاهدة المشاركة

: CONGRA~238:
قديم 23-02-2012, 08:12 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

إضافة صغيرة
قم بضبط التاكيهات 25 بنزين /30 عادم عند اىمتخصص ضبط تاكيهات
ويفضل الضبط بعد تغير سير التقسيمة بسبب طول مدة رفع السيارة وعدم تشغيلها

قديم 23-02-2012, 08:15 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

انت ازاى حسبت معدل الاستهلاك ده؟
ده كتير جدا و لا يتحقق الا فى حالة وجود تسريب للوقود فدى اول حاجة تبص عليها.
لكن رأيى عليك أعادة حسابات الاستهلاك مرة اخرى.
أفضل طريقة, قم بملء الخزان و دون المسافة, ثم بعد تفريغ الخزان تماما قم بتدوين المسافة, و بمعلومية سعة خزان الوقود هتعرف بشكل تقريبى معدل الاستهلاك.
و ربع ساعة تسخين كتير جدا, يكفى دقيقتين لا أكثر فى الشتاء.
اولا استاذ فادى يسعدنى التواصل مع حضرتك وتمام جدا موضوع انه يشيك على انك البنزين لاحتمال وجود تسريب

اما بالنسبة حضرتك موضوع التسخين دقيقتين اسمحلى اختلف معاك لأن العربية حضرتك كربراتير مش انجيكشن فاكيد حضرتك مفيش حساس تسخين للعربية عشان يوصلها لحرارة التشغيل فى دقيقتين
كمان ممكن يكون كوعة الترموستات للميه ملغيه وبذلك ستخرج المياه من الموتور للرادياتير باستمرار وبالتاللى نحتاج وقت تسخين اكتر
ممك ن كمان تكون مروحة التبريد ميكانيكية على طرمبة المياه وبالتاللى هناك تبريد باستمرار وباللى دقيقتين لا يكفو اللتسخين

انا معرفش حاجة عن عربيته لكن بقول لحضرتك بناء على الشغل اللى الميكانيكية بيعملوه يلغى ترموستات وخلافه