العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 11-09-2012, 06:36 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل المقارنة بين انواع السيارات عن طريق بلد المنشا او الماركة طريقة صحيحة ولا خاطئة ؟؟

زى ما قال اللإخوة, شركات صناعة السيارات هيا اللى بتعمل أبحاث و تطوير و جوده و أكيد ليها سياسه صناعة و ترويج و بيع و خدمة ما بعد البيع.... كل ده إللى بيحكم عليها فى مصر بالأخص بالنجاح الباهر أو الفشل الزريع.
قديم 11-09-2012, 06:43 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل المقارنة بين انواع السيارات عن طريق بلد المنشا او الماركة طريقة صحيحة ولا خاطئة ؟؟

إنى أعترض منين أنت بتقول منقارنش بحسب بلد المنشأ عشان ممكن تلاقي عربية ياباني كسرت قاعدة الاعتمادية والجودة يعني تبقا سيئة بمعنى أصح شاذة عن الباقى و إن حصلت مشكله بها لن ستحدث فى جزء من العربية ،و الكلام اللى فات ده يوضح أنه فى 95% إن لم يكن أكثر السيارات اليابانى الباقية تتصف بالجودة العاليه ولا إحنا منقارنش بين يابانى و كورى أو صينى و نقول عشان أكييد فيه عربية شاذة فى اليابانى هل ده كلام منطقى يقبله عقل !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و ده يؤكد ضرورة المقارنه بين بلد منشأ و أخرى و بعدين إحنا مش بنقارن بينهم من مفيش بل تكونت هذه المقارنه نتيجة لخلفيتنا من السابق.

نفسى الكل يفهم أنه لا يوجد طار بيننا و بين الصين ولكن بالعقل البسيط من أين ستأتى الصين بهذه الجودة المطلوبه لمنافسه الكورى و اليابانى و هى بهذه الأسعار أم أنا غلطان ؟

و عندى تعليق على هذه الجمله الساخرة (وممكن تلاقي عربية صيني كسرت قاعدة الاعطال الكثيرة والجودة السيئة وتتميز بالجودة العالية والاعتمادية والعمر الطويل) هل المصنع ركبلها بالخطأ قطع غيار هوندا ولا غلط و حسن الخامات
قديم 11-09-2012, 08:32 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

إنى أعترض منين أنت بتقول منقارنش بحسب بلد المنشأ عشان ممكن تلاقي عربية ياباني كسرت قاعدة الاعتمادية والجودة يعني تبقا سيئة بمعنى أصح شاذة عن الباقى و إن حصلت مشكله بها لن ستحدث فى جزء من العربية ،و الكلام اللى فات ده يوضح أنه فى 95% إن لم يكن أكثر السيارات اليابانى الباقية تتصف بالجودة العاليه ولا إحنا منقارنش بين يابانى و كورى أو صينى و نقول عشان أكييد فيه عربية شاذة فى اليابانى هل ده كلام منطقى يقبله عقل !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اه يقبله اعقل عقل كمان
الطريقة الصحيحة للحكم على السيارة هوا تجربتها
لانك ممكن تلاقي عربية افضل من الياباني

و ده يؤكد ضرورة المقارنه بين بلد منشأ و أخرى و بعدين إحنا مش بنقارن بينهم من مفيش بل تكونت هذه المقارنه نتيجة لخلفيتنا من السابق.

نفسى الكل يفهم أنه لا يوجد طار بيننا و بين الصين ولكن بالعقل البسيط من أين ستأتى الصين بهذه الجودة المطلوبه لمنافسه الكورى و اليابانى و هى بهذه الأسعار أم أنا غلطان ؟
والله في عربيات صيني كويسة ومعقولة
و عندى تعليق على هذه الجمله الساخرة (وممكن تلاقي عربية صيني كسرت قاعدة الاعطال الكثيرة والجودة السيئة وتتميز بالجودة العالية والاعتمادية والعمر الطويل) هل المصنع ركبلها بالخطأ قطع غيار هوندا ولا غلط و حسن الخامات
معظم السيارات الصينية تعتمد على مواتير وناقلات حركة (الفتيس) الشركات اليابانية
وثاينا لو فعلا الصين فاشلة في السيارات ماكنتش شركة بي ام دبليو ولا شركة فولكس فاجن بتتهافت على الصين لتجميع سياراتها هناك
ورايك له مني كل الاحترام والتقدير

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 12-09-2012, 09:50 AM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

ورايك له مني كل الاحترام والتقدير
اه يقبله اعقل عقل كمان
الطريقة الصحيحة للحكم على السيارة هوا تجربتها
لانك ممكن تلاقي عربية افضل من الياباني

أنا قصدى على موضوع عدم المقارنه بينهم لاحتمال وجود سيارة شاذة ، و بعدين أنا لما أجرب أسوق عربية هيظهرلى طبعا قوة ماتورها و ممكن يكون أقوى من عربية يابانى ولكن مش هيظهرلى فى سواقتها مدى اعتماديتها و تعميرها عن اليابانى إلا بقى لو فضلت أجربها 100 ألف كم أنا قصدى مختصر الكلام أنه لا يمكن أبدا قياس الاعتمادية و عمر السيارة من سواقتها ديه اسمها سطحية فقط لا غير و طبعا و أكييد فيه عربيات صينى كويسة و معقولة و أنت أكييد فهمت وجهة نظرى من حيث السعر و الجودة

معظم السيارات الصينية تعتمد على مواتير وناقلات حركة (الفتيس) الشركات اليابانية

أنا عارف طبعا المعلومة ديه لكن هل يا ترى ينقلون هذه التكنولوجيا بخامات اليابان أم بخاماتهم أكيد الأقلية فقط

وثاينا لو فعلا الصين فاشلة في السيارات ماكنتش شركة بي ام دبليو ولا شركة فولكس فاجن بتتهافت على الصين لتجميع سياراتها هناك

أنا مقولتش إن الصين فاشلة الصين بتصنع من الأبرة للصاروخ و تصنع أجهزة بأعلى الخامات و لكن مصر بيجيلها بالبلدى قعر القفص و أنا بتكلم على الواقع فى مصر و بعدين 90% أو أكثر من الشركات العالمية تقوم بالصناعة فى الصين و لكن بخامتها العالية
و من أهم الأسباب رخص الأيدى العامله و التكلفه مش عشان حلاوة عيونهم

و زدت شرفا بالنقاش معك
قديم 17-09-2012, 06:14 PM
الصورة الرمزية sehsss
sehsss sehsss غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صحفي

sehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond reputesehsss has a reputation beyond repute

هو التقييم على أساس بلد المنشأ (فقط) خطأ طبعا، بس برضه ليه عامل كبير بس مش هو الأساس

Mohamed Hussein - journalist