العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 20-06-2009, 07:13 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: golf 1 vr6

يا باشا يا استاذنا هو مصر فيها golf rabbit فيها vr6 كل اللي مسقط المكنة دي مسقطها في جولف 2 او 3 و انت طالع !

غير كده برا يا استاذنا سهل جدا انهم يدعموا الشاسيه بالتيتانيوم مادة خفيفة و في نفس الوقت صلبة جدا لو عايز تتأكد من ده افتح اللينك اللي في توقيعي و اتفرج علي الجولف 4 ال 900 حصان و الشاسيه التيتانيوم اللي معمول علي الشاسيه الاصلي بتاعها عشان يستحمل الخرج ده كله

هتقدر تجيب تيتانيوم في مصر ؟؟!!

ثانيا يعني ايه المهم يسقط و خلاص ازاي يا باشا يسقط و خلاص كل عربية ليها قدرة معينة علي التحمل لو زادت عن حدها تتقلب لضدها الا لو زودت قدرتها علي التحمل فا تستحمل الزيادة اللي انت عاملها هديك مثال

دلوقتي مثلا انت معاك عربية موتورها 1600 سي سي تمام و لنفترض انها 102 حصان

عايز تعدلها و ترفع القدرة الحصانية هتعمل ايه و ميزانيتك مفتوحة..

الاول شوية رفايع صغيرة كده (فلتر هوا اسبور-بوجيهات و سلوك بوحيهات سبليت فاير-exhaust system sport-)

و تركب msd

و بعد كده نخش علي التقايل زي التربو هتجيب تربو و mega skirt و رشاشات سبور و تركب تمام كده و هتظبط ضغط التربو و ليكن 12 psi تمام كده

انت عايز ترفع الاداء زيادة عن كده و توصله و ليكن 18psi تفتكر موتورك ستوك من غير تعديل هيستحمل ده ؟؟ و لو استحمله يوم هيستحمله التاني؟؟

كده انت نفذت اللي في دماغك و قولت هرفع الضغط بتاع التربو و رفعته تمام زي ما انت عايز تسقط المكنة و خلاص و مش مهم العواقب

نتيجة رفع الضغط لدرجة عالية ان المكنة مش هتستحمل و هتضرب و هتتحول الي اشلاء

طب نعمل ايه عشان المكنة تستحمل هتعمل الاتي(بساتم و بيلات forged) يعني بساتم و بيلات مصنعة من مواد قوية جدا تتحمل الضغط العالي

حضرتك فهمت قصدي اللي انا عايز اوصلهولك ؟؟ اللي هو مفيش حاجة اسمها تسقط و خلاص لا كل حاجة لازم تبقي محسوبة قبل ما تعمل اي خطوة عايز تسقط سقط بس هتقص الشاسيه و انت بتسقط و انت اكيد عارف شوارع بلدك عامله ازاي الشاسيه هيبقي شايل اكتر من طاقته بالتالي هتحصل النتيجة اللي قلتلك عليها انا دخلتك في حته تانية بس ده مجرد مثال عشان تفهم قصدي و عموما المكنة دي تسقط في الجولف 2 و 3 و الابيزا 94 و بتبقي ممتازة و لو عايز vr6 انا ادامي واحد بعفشته كامله بفتيسه المانوال الاصلي بالقنطرة بالضفاير بالكنترولات بكله لو حبيت تشتريه قولي

IBIZA
قديم 20-06-2009, 07:23 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اهلا بيك AMG نورت مصر موتورز

ده موضوع عن تسقيط ال VR6 والاضافات اللى بتركب عليه

http://www.eurotuner.com/techarticle...tor/index.html

وبالنسبة للانواع انا اعرف ان فيه منة فيرجنات حسب السعة لكن التصميم واحد

واتفق مع محمد فى ان التعديل لازم يكون متوازن ومتكامل

بالاضافة لان الموضوع مش شاسية يستحمل وبس برضو لازم نظام التعليق يتغير وبالطبع الفرامل ورا وقدام ولازملها شدادات وبارات

انا لو منك حاول تعلى شوية وتجيب جولف 2 حتى تبقى اوسع واشيك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 20-06-2009, 07:30 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

الvr6 نوعين واحد 2800 سي سي 175 حصان 235 نيوتن 6 سلندر
و 2900 سي سي 195 حصان 245 نيوتن و الشائع عندنا هو ال 2800

IBIZA
قديم 20-06-2009, 08:29 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

وفيه الاحدث 3.2 لتر و 3.6 لتر ودول فى الايوس والفولكس طوارق والبورشة كايين والاودى A3 وال Q7

وفيه منة 12 صمام بس

بس اللى موجود فى مصر اللى الفيرجنات اللى قال عليها ابيزا بس

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 20-06-2009, 06:46 PM
AMG AMG غير متواجد حالياً

AMG is on a distinguished road

الف شكر يا جماعة علي تفاعلكم معاياواناعارف ان كل اللي قولتوه صح ميةفي المية بس اللي انته مش عارفينه ان العربية دي مش هتبقي استخدام يومي يعني من الاخر هتبقي project car هخليها للتعديل فقط ومتهيألي لو ركبت ال slide bars و sport discs and pads و sport springs and dambers و sport clutch and flywheel العربية هتقدر تستحمل الموتور ولو شايفين حاجة غلط في كلامي انا مستني نصايحكم وعلي فكرة يا mohamed ibiza انا من سكان الهرم زيك ومستني ردودكم يا شباب