العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 18-01-2010, 08:26 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فيات جراند بونتو ولا سيراتو

أولا : - أنا مش بأشكر فى السيراتو ! أنا قلت المميزات والعيوب اللى شفتها فى 700 كم فقط !

ثانيآ :- أنا بس مستغرب و تأكدت بعد شراء السياره من ان معظم اللى كتب عن السيراتو كتب

بالسمع وليس عن تجربه بامتلاكها ! يعنى ممكن يكون قادها لمدة 200 متر بس و ماعرفش يتحكم

فيها وطلع يتكلم !

ثالثآ : معظم الناس اللى بتدلى بأرائها يمكن عمره كله 20 أو 25 سنه أو ركب عربيه ولا اثنين

أو لسه متعلم السواقه و بيطلع يقول رأيه كأنه شوماخر !

رابعآ :- لا توجد سياره كامله كما أنه لا يوجد انسان كامل و كل شىء له مميزاته و عيوبه !

ايه رأيكم فى انسان قاعد ياكل مع ناس بتاكل بنهم و فى وسط الآكل يقول لهم الآكل وحش و زباله ؟؟

خامسآ : مافيش داعى واحد راكب أوكتافيا يفكر يغيرها و يجيب أى عربيه تانيه ( مش سيراتو ) !

سادسآ :- السيراتو دى معموله خصيصا للناس الهبله و محدثة النعمه و عايزه تتقرنن وبس ! ptmnlo123per1106
Dr. Bolbolan ptmnlo123per1127

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 18-01-2010, 01:35 PM
MaXx MaXx غير متواجد حالياً

MaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

[B][SIZE=4][COLOR=blue]

رابعآ :- لا توجد سياره كامله كما أنه لا يوجد انسان كامل و كل شىء له مميزاته و عيوبه !
تمام معاك حق يا دكتور ,,,,

ايه رأيكم فى انسان قاعد ياكل مع ناس بتاكل بنهم و فى وسط الآكل يقول لهم الآكل وحش و زباله ؟؟
في الاكل ما ينفعش طبعا لان اللي ما يعجبكش ممكن اوي يعجب غيرك ,,, بس في العربيات الموضوع مختلف لو عيوب قوية هتضايق اي مالك او قائد سيارة ,,, المهم تكون عيوب حقيقة و شائعة مش مجرد كلام علي السمع او علي خلفية مسبقة بحب او كره للسيارة

خامسآ : مافيش داعى واحد راكب أوكتافيا يفكر يغيرها و يجيب أى عربيه تانيه ( مش سيراتو ) !

انا عارف ان الاوكتافيا حلوة ,,, بس في نفس الوقت ,,, حرام تقارنها بعربيات اقل منها في السعر حاليا ب 50 الف و اكتر

سادسآ :- السيراتو دى معموله خصيصا للناس الهبله و محدثة النعمه و عايزه تتقرنن وبس ! ptmnlo123per1106
Dr. Bolbolan
لا ما فهمتكش بصراحة يا دكتور هنا

ptmnlo123per1127

التعليق في الاقتباس ,,,

السيارة التي قيل انها قادمة ,,, لن تأتي ,,, ptmnlo123per111
[/CENTER]
قديم 18-01-2010, 02:13 PM
refoo refoo غير متواجد حالياً

refoo is infamous around these partsrefoo is infamous around these parts

i think cerato is better for u
قديم 18-01-2010, 02:59 PM
dr.ahmed lotfy dr.ahmed lotfy غير متواجد حالياً

dr.ahmed lotfy has a spectacular aura aboutdr.ahmed lotfy has a spectacular aura about

انا قصدت من اني معايا A5 اني معايا عربيه ثابته وعايز عربيه ثابته زيها او قريبه من ثباتها ...

علي فكره انا قريت موضوعك و كان ممتاز بصراحه , بس ماتينساش انك اتكلمت عن الحدفه الشمال في العربيه و دلوقتي انت بتقول انها معموله للناس اللي عايزه منظره و تنطيط ...

انا مش كده خالص انا عايز عربيه أسافر بيها 60ك علي الزراعي كل يوم و مفكرش ابيعها غير كمان 5 سنين ... يعني عايز عربيه تستحملني ....

علي فكره انا سني صغير بس ركبت عربيات كتير و مش أقل من 200ك اي عربيه فيهم
يعني عندي خبره اقول عليها معقوله مش اكتر

لو عندك معلومات عن الفيات ياريت تفيدني بيها يا دكتور ...
قديم 18-01-2010, 03:32 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.ahmed lotfy مشاهدة المشاركة

انا قصدت من اني معايا A5 اني معايا عربيه ثابته وعايز عربيه ثابته زيها او قريبه من ثباتها ...

علي فكره انا قريت موضوعك و كان ممتاز بصراحه , بس ماتينساش انك اتكلمت عن الحدفه الشمال في العربيه و دلوقتي انت بتقول انها معموله للناس اللي عايزه منظره و تنطيط ...

انا مش كده خالص انا عايز عربيه أسافر بيها 60ك علي الزراعي كل يوم و مفكرش ابيعها غير كمان 5 سنين ... يعني عايز عربيه تستحملني ....

علي فكره انا سني صغير بس ركبت عربيات كتير و مش أقل من 200ك اي عربيه فيهم
يعني عندي خبره اقول عليها معقوله مش اكتر

لو عندك معلومات عن الفيات ياريت تفيدني بيها يا دكتور ...
أولا :- أنت شخصيآ غير مقصود بأى كلام قد تعتبره غير ملائم ولكن أنا بأقصد الناس اللى بتهاجم

لمجرد الهجوم أو لاظهار مدى معرفتها بعالم السيارات على غير الحقيقه !

ثانيآ : - أنا لما بأتكلم عن الخبره قصدى واحد زيى قاد سيارات و عمره 9 سنوات وركب جميع أنواع السيارات

داخل وخارج مصر على مدى 45 سنه وعمل عشرات العمرات و تغيير لكل أجزاء السيارات بأنواعها !

ثالثا:- بالنسبه للتنطيط والمنظره قصدى ان كل الحوادث اللى حصلت للسيراتو أعتقد سببها الجرى والتنطيط

والمنظره وبعد كده يقع اللوم على السياره ( الا فيما ندر ) !

رابعآ :- الفيات سيارات جميله و معمره لكن قليله فى البلد دلوقت يعنى المرسيدس أكثر منها ! و ده بيؤثر على

قطع غيارها و صيانتها وسعر اعادة بيعها !

خامسآ :- عادة كلامى صريح و مباشر بس أحيانا بأضطر أضع أشياء تفهم من بين السطور فقط !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127