العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 24-03-2010, 06:59 PM
aallmix aallmix غير متواجد حالياً

aallmix has a spectacular aura aboutaallmix has a spectacular aura about
افتراضي رد: يعني ايه ؟: باور سترينج , عفشة , فابريكة , ثرمستات ,,, وحاجات تانية كتير

يعني ايه سوري انا شكلي مش عارف حاجة و لسه ابيض

انا اسف بس اعذرني انا نفسي اعرف كل حاجة عن العربية من الألف للياء
قديم 24-03-2010, 07:03 PM
الصورة الرمزية koky_90
koky_90 koky_90 غير متواجد حالياً
من انا؟: لاتحسب البسمه على وجهى فرحا فاالطير يرقص مذبوحا من شده الالم
التخصص العملى: طالب
هواياتي: car وبس

koky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يعني ايه ؟: باور سترينج , عفشة , فابريكة , ثرمستات ,,, وحاجات تانية كتير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aallmix مشاهدة المشاركة

يعني ايه سوري انا شكلي مش عارف حاجة و لسه ابيض

انا اسف بس اعذرني انا نفسي اعرف كل حاجة عن العربية من الألف للياء

ياباشا
ولا يهمك
اسأل زى ما انت عاوز

ياريت اى سؤال يخطر على بال حضرتك تحطه هنا في الموضوع
وان شاء الله الناس هنا هتقولك على المفيد بأذن الله

وبلتوفيق ان شاء الله ptmnlo123per122
قديم 24-03-2010, 07:07 PM

الله يخليك يا باشا

طب حيث كده بقى انا كنت عايز اعرف الأول الكلام اللي انت قولته :

العفشة مش معناها عفش العربية من جوا يعني

امال لو على حسب كلامك العشفة مساعدين و مقصات الكراسي جوا وكده الحاجات دي بتسموها ايه

و يا ريت صورة للمقصات دي لو عندك
قديم 24-03-2010, 08:59 PM

منتظر ردكمممممممممممممممممممممم م
قديم 24-03-2010, 09:20 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

العربية من جوا الكراسي و الكلام ده بتتسمي الصالون مش العفشه

العفشه هي اللي شايله العربية من تحت و بتوجه العجل و بتمتص الصدمات الخ الخ

و مكوناتها كالاتي

مساعدين-سوست-بطاحات-مقصات-جلب و بيض مقصات-كبالن خارجيه-كبالن داخلي-علبة دركسيون(باور او عادي)-بارات دركسيون داخلي و خارجي-بلي عجل امامي و خلفي-العفشه ورا بتبقي اسمها الدنجل-عربيات الدفع الخلفي بيبقي فيها ورا كارونه زي المرسيدس كله و ال بي ام و البيجو ال 504 و كده

و الكلام ده كله اساسي في اي عربية بس فيه عربيات بيبقي فيها اجزاء اكثر تعقيدا زي المرسيدس بيبقي فيها بيض شاسيه و مساعد للدركسيون و حاجات كده

و بيببقي متصل بالعفشه منظومة الفرامل (الدوشمه و هي بتتكون من الديسك و التيل و السوست بتاعت التيل و فيه عربيات مبيبقاش فيها سوست تيل و المساتر فرعي و عمومي و هكذا و ورا الفرامل بتبقي طنابير او طبلات لكن فيه عربيات فراملها الخلفيه بتبقي ديسكات زي ادام

الترموستات بيبقي مسئول مثلا عن ان المروحه تدور لو الترموستات ضرب المروحه متدورش

كلمة فابريقه تطلق علي الجزء في العربية اللي مازال بحالة المصنع ! يعني ملعبتش فيه ايد اي صنايعني

يعني مثلا عربيتك و هي خارجه من المعرض يتقال عليها فابريقه لما تتخبط و تروح تسمكرها و ترشها برا و تيجي تبيع يقولك دي فابريقه ولا راشه بره هتقوله لا راشه برا

صورة لعلبة الدركسيون العاديه او بمعني اصح اسمها (اسكاترا) كنموذج يعني