العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 07-10-2012, 10:04 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربة سنتان مع A113

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhamdy75 مشاهدة المشاركة

مشكور على نقل التجربة وعلى التقرير

وجرب تحب العربيه هاتحبك

انا كان عندى زمان فيات 132

كانت دائماً لمّا تحب تعطل

تعملها تحت البيت أو جنب ميكانيكى

وده كلام جد والله
السلام عليكم
فعلا في عربيات بتكون اصيله مش خسيسه
زمان كان معايا 505 الحمد لله عمرها ما عطلت بره المنيا كانت اصيله بمعني الكلمه توصلني من السفر وبعدين تديني في مصاريف المهم وانا مسافر حتى وهي عطلانه كانت تطلع من البلد احس انها سياره تانيه خالص
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 07-10-2012, 10:09 PM
الصورة الرمزية nawwara
nawwara nawwara غير متواجد حالياً
التخصص العملى: خريجة أصول الدين - جامعة الأزهر - senior fitness trainer
هواياتي: الرياضة ، القراءة ، الأعمال الفنية

nawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond reputenawwara has a reputation beyond repute

جزاك الله خيرا على نقلك لتجربتك
لعل غيرك يستفيد بها
وربنا يعوض عليك خير ان شاء الله
انا قريبى شاريها من سنتين ومطلعة عينه ومكفرة سيئاته برده
قديم 08-10-2012, 03:36 PM
queen queen غير متواجد حالياً

queen has a spectacular aura aboutqueen has a spectacular aura about

والله انا هقفل بيها 8 ألاف ان شاء الله وربنا يستر
مقدرش احكم عليها دلوقتى خاصه انى خبطتها اكثر من مره وغيرت المساعد مرتين لكن عيبها الاساسى العفشه ناشفه جدا وبتحسسسسنى بكل ذرة تراب فى الأرض . وتكييفها ضعيف بصراحه مبيعملش حاجه فى الصيف
لكن بالمقارنه بسعرها تعتبر كويسه أوى . ومفيش عربيه كامله الكمال لله وحده
وفعلا جرب تحب العربيه هتحبك
قديم 08-10-2012, 04:55 PM
shoshovet shoshovet غير متواجد حالياً

shoshovet has a spectacular aura aboutshoshovet has a spectacular aura aboutshoshovet has a spectacular aura about

اولا تسلم ايدك علي نقلك لتجربتك مع 113
وربنا يعوضك احسن منها ان شاء الله
ومعلش بقي اسمحلي اني اختلف معاك في شوية حاجات
1- البطارية تعبت (قد يكون نوعها مش قد كده وخلي بالك ان اي بطارية وخاصة الجافة لها عمر افتراضي اعتقد 3 سنين ولو العربية سبتها مده كبيرة من غير ما تدورها ده بيأثر علي البطارية اي كان نوعها) وعموما البطارية مقدور عليها.
2- هو الماتور عموما صوتة عالي شويه وده لان عزل الصالون مش قد كده والماتور تحس انك لما تفتح الكابوت انه داخل علي الصالون بس ما دام الاداء تمام و مفيش هزة ولا حاجة خلاص كبر دماغك (وبعدين ممكن يكون بيعلي وانت في الزحمة ولما المروحة بتشتغل).
3- العفشة ناشفة شوية بس انا عندي اللحمد لله العفشة بقت تمام والحل بسيط ( تملأ العجل نيتروجين وبالتالي الضغط هيفضل ثابت ومش هيزيد مع الحرارة وما تنساش اي مطب لازم تاخذه علي الهادي السرعة تقريبا من 10-15 وواحدة واحدة هتتعود علي الطريقة دي)
وبعدين الاصوات اللي عندك ناحيه اليمين بعد الحادثة ولا هي كده من الاول (بس ربنا يصبرك لان الهاجات دي بتخلي الواحد زهقان من العربية واليوم اللي جابها فيه)
4- بانسبة للكاوتش فالصح انك كل 10000 او 8000 كم تدور عشان التاكل يبقي واحد في 4 فرد (انا لقيت الكلام ده مكتوب في الكاتلوج الاجنبي بتاع العربية).
5- بالنسبة للبلاستيك بتاع المساحة فده حصل معايا تقريبا بعد سنة و3 شهور (حجة بسيطة).
6- الكاسيت دي اكيد مشكلة (بس انا لقيت بردة ان الصح انك وانت بتدور العربية لازم يكون الكاسيت والنوار مغلقة لان اثناء الدوران كهربة العربية مش بتكون ثابتة وده ممكن يأثر علي الحاجت دي)
7-بالنسبة للضمان (فانا شخصيا نفسي اطلع بس اديني بقول خليك معاهم وربنا يسترها).
8- اما بالنسبة للفتيس فانا معاك انه ساعات بيعض (بس انا رحت للتوكيل والصراحة انهم حلوا لي الموضوع هما علوا الدبرياج شويه والمهندس قالي اغير الدواسات اللي انا كنت شاريها لانها ناشفة ومش بتخليك تتدوس علي الاخر وعدها المشكلة اتحلت الا اذا انت نسيت ولم تدوس علي الاخر ).

وعلي اي حال ربنا يصبرك وعلي فكرة انا معايا 113 وما شاء الله داخلة علي سنتين الا ربع (27000 وشوية فكة) واللحمد لله زي الفل ولا اذكر اني رحت بيها مرة لميكانيكي او عفشجي( بس انا من النوع اللي بيحافظ علي الحاجة زيادة عن اللزوم).

وكل سنة وانت طيب
قديم 18-10-2012, 08:39 PM
الصورة الرمزية maxxatta
maxxatta maxxatta غير متواجد حالياً
من انا؟: راجل بحب العربيات جدا
التخصص العملى: محامى
هواياتي: اسمع مزيكا والافلام الغربية وده غير قيادة العربيات بمزاج

maxxatta has a spectacular aura aboutmaxxatta has a spectacular aura about

شكرا لكل من رد وشكرنى
على فكرة على رغم العيوب او المشاكل الى ذكرتها انا بحب عربيتى لكن الى مزعل الواحد هو انها كان ممكن تكون افضل لو التوكيل اهتم بالتقفيل

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته