العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 24-03-2010, 05:24 PM
swat
Guest

افتراضي رد: أرتفاع سعر سيراتو نتيجة زيادة الطلب عليها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

اسوا شىء ان تاجر يحكتر سوق ويتحكم فية والاسوا منة ان المستهلك يحط نفسة رهن اختيار واحد محدد ويكون مقيد بة لازم يكون فى السوف منافسة وبدائل واختيارات انا مش فاهم اية حكاية كل 3 سنين تيجى عربية ومحدش يشوف غيرها من مدة جت اللانوس وكان مفيش غيرها بعدها اللانسر نفس الشى وبعدها الكورلا ودلوقتى السيراتو غريبة ما ينفعش يكون فى تنوع وبدائل وبعدين بايخة اوى حكاية البلد كلها راكبة نفس العربية
اختيارات تنوع بدائل اشياء مهمة يفتقدها السوق المصرى والعوامل اهمها المستهلك الذى يضع نفسة رهينة باختيار محدد وشكرا لسعة صدركم
المشكلة أخي الكريم أنه السيراتو غطت على كل السيارات المنافسة يعني من الأخر بعد السيراتو مافيش
وليس لدى المستهلك أي بديل يضاهي ربع أمكاناتها يعني وأذا كل البلد راكبة سيراتو شو أعمل أنا معقولة فقط من أجل أني أختلف عنهم أركب شقفة بي أم بايخة أو شي سيارة يابانية غبية فقط لأنفرد عن الناس وأكون متميز بغبائي
شكرا لمرورك الكريم ولكن يجب عليك أن تعذر المستهلكين لأن سيراتو شمس وباقي السيارات كواكب أذا ظهرت الشمس لم يبقى منهم كوكب ptmnlo123per122 تحياتي وأحلى مصر
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg التوقيع.jpg‏ (47.4 كيلوبايت, المشاهدات 147)
قديم 24-03-2010, 05:35 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة swat مشاهدة المشاركة

المشكلة أخي الكريم أنه السيراتو غطت على كل السيارات المنافسة يعني من الأخر بعد السيراتو مافيش
وليس لدى المستهلك أي بديل يضاهي ربع أمكاناتها يعني وأذا كل البلد راكبة سيراتو شو أعمل أنا معقولة فقط من أجل أني أختلف عنهم أركب شقفة بي أم بايخة أو شي سيارة يابانية غبية فقط لأنفرد عن الناس وأكون متميز بغبائي
شكرا لمرورك الكريم ولكن يجب عليك أن تعذر المستهلكين لأن سيراتو شمس وباقي السيارات كواكب أذا ظهرت الشمس لم يبقى منهم كوكب ptmnlo123per122 تحياتي وأحلى مصر
الكيا سيارة محترمة واثبتت وجودها وهذة حقيقة لا يمكن انكارها
لكن من الجحود قول ان بى ام دبليو سيارة بايخة وهى علامة فارقة فى صناعة السيارات
ومن عدم الانصاف قولك ان اليابانية هى سيارة غبية لانها الاب الروحى لسيارتك المحبوبة وان كانت كيا تعلمت صناعة السيارات فهو يرجع للتعاون مع مازدا اليابانية اكثر من ثلاثة عقود وكما تعلم ان اليابانية هى الاعتمادية وكل ما تريد واكثر
الحقائق هامة والانصاف كذلك مهم لا تقلل من شان احد او تستهين به حتى لو كان الصينى
ملاحظة انت تعرف ليش انت بتحب الكيا بجانب اداءها وروعة التصميم الخ لانها توفر كل ذلك بسعر ذكى امكنك من اقتناءها وهذا ما يعرف بالقيمة توفير جودة واداء وبسعر مدروس
لكن صدقنى لو كانت نفس الكيا سيراتو وسعرها اربع اضعاف كنت بدات تبحث فى عيوب وسلبيات السيارة
وشكرا لك لسعة صدرك ودمت لى اخا كريما ابدا تحياتى
قديم 24-03-2010, 05:56 PM
timtim77
Guest

بصراحه حاجه غريبه جدا من التوكيل
التسليم خلال 3 الى 6 شهور ليه يعنى احجز واستلم العربيه قرب نهايه السنه يبقى راح عليا سنه اونطه
الحاجه الغريبه وانا مش فاهمها ليه التوكيل معندوش بضاعه حاضرة !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ده عربيه منتشرة وعليها اقبال كبير يعنى مش حتجيبها وتفضل مركونه عنده
مش زى الرينو مثلا
يبقى الوكيل اللى اده الفرصه ديه لتجار الخليجي وبصراحه هما استغلوها صح نفس العربيه بمواصفات اعلى وسعر اقل فى حدود 5 الى 6 الف جنيه
انا عن نفسى ضحيت بالضمان واشتريت هاى لايت سعودى دفعت الفلوس واخدت العربيه تانى يوم
قديم 24-03-2010, 06:21 PM
swat
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

الكيا سيارة محترمة واثبتت وجودها وهذة حقيقة لا يمكن انكارها
لكن من الجحود قول ان بى ام دبليو سيارة بايخة وهى علامة فارقة فى صناعة السيارات
ومن عدم الانصاف قولك ان اليابانية هى سيارة غبية لانها الاب الروحى لسيارتك المحبوبة وان كانت كيا تعلمت صناعة السيارات فهو يرجع للتعاون مع مازدا اليابانية اكثر من ثلاثة عقود وكما تعلم ان اليابانية هى الاعتمادية وكل ما تريد واكثر
الحقائق هامة والانصاف كذلك مهم لا تقلل من شان احد او تستهين به حتى لو كان الصينى
ملاحظة انت تعرف ليش انت بتحب الكيا بجانب اداءها وروعة التصميم الخ لانها توفر كل ذلك بسعر ذكى امكنك من اقتناءها وهذا ما يعرف بالقيمة توفير جودة واداء وبسعر مدروس
لكن صدقنى لو كانت نفس الكيا سيراتو وسعرها اربع اضعاف كنت بدات تبحث فى عيوب وسلبيات السيارة
وشكرا لك لسعة صدرك ودمت لى اخا كريما ابدا تحياتى
عزيزي البي أم سيارة محترمة وأثبتت وجودها وهذه حقيقة لكن أعذرني لأني أشاهد الكثير من أنواعها في سورية وبحسها سيارة ناقصة شيء بالشكل الخارجي يعني غبية ألى جانب سعرها المريخي
أما السيارات اليابانية صدقني غبية غبية تسحب ألاف السيارات من السوق بعد أكتشاف العيوب والذكاء أن تكتشف العيوب وتجرب السيارة قبل طرحها ........ والتلميذ يسبق أستاذه وليس لكيا أب لأنها طفرة جينية
ptmnlo123per122 والشكر لك لسرعة ردودك وأحترامك للأخرين ptmnlo123per122 أحلى مصر
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg ركز ياوديع5.jpg‏ (76.6 كيلوبايت, المشاهدات 11)
قديم 24-03-2010, 06:25 PM
الصورة الرمزية acounter01
acounter01 acounter01 غير متواجد حالياً
من انا؟: الباشا
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: التليفونات المحمولة

acounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond repute

العربية بصراحة فوق الروعة وسعرها مش غالي علي الاماكنيات ال انا اعرفها
وبصراحة نفسي اجيبها
ربنا يكرمنا جميعا ونجيب احسن منها