العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 02-10-2010, 09:33 AM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيراتو ولا سول ( أشترى أيه )؟؟؟؟؟

السول طبعا دون الدخول في تفاصيل. وربنا يوفقك
قديم 02-10-2010, 02:04 PM
محمود سامى محمود محمود سامى محمود غير متواجد حالياً

محمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really nice

ربنا يخليك يا باباشمهندس سالم .. خلاص أنا أستقريت على السول ... بس أنا عايز أعرف الفرق بس بين موتور السيراتو و موتور السول .. عشان أنا سمعت إنه نفس الموتور .. كمان هل السول ثابتة على السرعات العالية و لا السيراتو أثبت منها .. أرجو من لديه خبرة أن يفيدونا أكتر .. عشان الناس كلها خطفاها شكل السيراتو .. و تحياتى لجميع أعضاء هذا المنتدى الرائع .
قديم 02-10-2010, 02:59 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

العربيتين من فئتين مختلفتين و لا يصح المقارنه بينهم
السيراتو تقليديه
السول حل من الاتنين يا تحبها يا تكرهها
و طالما انت حاببها يبقي توكل علي الله
لا هي اول ولا اخر عربيه في العمر

حـازم خـضـر

قديم 02-10-2010, 03:33 PM
الصورة الرمزية odaoda
odaoda odaoda غير متواجد حالياً
التخصص العملى: هندسة مدنية

odaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant future

سبكوا من مين الافضل رغم ان رأىى الشخصى انا لسول تتفوق بمراحل
لكن سعرها عندنا بيبدأ من 115 او 130 مش فاكر
فالسعودية 46 الف ريال
يعنى حوالى 80 الف جنية مصرى
لك الله يا مصر وحسبى اللة ونعم الوكيل

jac b 15
وللصين .. كلمة اخرى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

سبحــــــــــانك مــــــا اعظمــــــــــــــك
قديم 02-10-2010, 04:18 PM
محمود سامى محمود محمود سامى محمود غير متواجد حالياً

محمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really nice

بص يا أستاذ ( OTAODO ) هو فعلا أولا حسبي الله و نعم الوكيل فى جمارك مصر .. السيارة السول سعرها 46500 ريال بترخصها و تأمنها الشامل و ضمان خمس سنين من الوكيل أو 100 ألف كيلو .. يعنى ثمنها حوالى 69800 جنية مصرى مش 80 ألف ولا حاجة .. نقول 70 ألف .. تعالى بقى لما تيجي تنزلها .. هتدفع فى حدود 45 ألف .. يعنى الإجمالى 115 ألف .. هتلاقيها نفس السعر فى مصر .. لأن تقريبا الفول أوبشن منها بفتحة سقف فى مصر تقريبا 125 ألف جنيه . يبقى فعلا نقول حسبي الله و نعم الوكيل .. بس هنعمل أيه .. ده قدرنا ودى بلدنا .. تشترى من بره .. تدفع باقى حقها جوه هههههه ... لو لاحظتوا هتلاقو إن سعر السول قريبة جدا من السيراتو .. أغلى يمكن 5000 جنيه فى مصر .. ولازم نشوف الأراء .. عشان الناس اللى بتفكر فى كيا و محتاره بين السيارتين دول .. يبقو على نور بكل حاجة .. أنا شخصيا محتار والله .. بس تقريبا لحد دلوقتى الحمد لله حسب أراء الأعضاء .. قررت إن أخذ السول .. و نشوف بقى الأراء .. الموضوع مفتوح لكل اللى عايز يشارك برأيه .... فى إنتظار ردودكو ....