العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سيارات حواء

سيارات حواء MasrMotors Girls كل ما يهم المرأة عن عالم السيارات

قديم 20-08-2009, 09:51 AM
الصورة الرمزية islam_galal
islam_galal islam_galal غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: Mechanical Engineer

islam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شارك برأيك.. هل توجد حقا سيارة "حريمي" وأخرى "رجالي"؟

أنا مع رأي حازم بك شاهين
الزوق هو الفيصل في شراء السيارة للسيدات ، يعني أهم حاجة إنها تكون حلوة من وجهة نظرها و عادة حلوة ببترجم للشكل الخارجي و اللون لأن معظم استخدام السيدات للسيارات في مصر كصالون فقط و شكل اجتماعي

أما الرأي القائل أن السيدات بيحيوا العربية تكون صغيرة عشان تحافظ عليها ، فمعظم سيارات السيدات لا تمتد لها يد النظافة و الاصلاح إلا للأساسيات (عشان تمشي بس)

هو طبعا الحجة الأساسية تجنب التعامل مع الصنايعية ، لكن الحقيقة علشان في واحد طيب حيصلح و احتمال يدفع كمان (سامعني يا أحمد يا طيب )

مقولة مأثورة (اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً)
قديم 20-08-2009, 12:37 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

أعتقد ان السيدات بينقسموا لاتجاهين,
نسبة منهم بتفضل السيارة الصغيرة و الأنيقة سهلة القيادة,
و نسبة أخرى بتتجه الى السيارات الكبيرة الحجم و ضخمة القياس و دى لاحظتها كتير, مش عارف هل هى عقدة نقص مثلا؟!
فى مصر فان هناك سيارات رجالية بامتياز زى الشاهين مثلا, و التى تنفرد بشكل و طريقة قيادة رجولية للغاية, و تحتاج الى مجهود أكبر فى القيادة من معظم السيارات الاخرى (حتى القديمة منها),و هى السيارة التى تكرهها النساء دائما, و فى المقابل هناك سيارات نسائية بامتياز مثل الجيتز و البيكانتو و السبارك و السى3, و كلها تتميز فى صغر الحجم و سهولة القيادة و السعر المعقول.
و لا يوجد فى مصر ظاهرة تفضيل النساء لسيارات الSUV ليس لأن سيدات مصر لا يحبونها, بل لأنها فى العادة تكون مرتفعة الثمن فى بلادنا.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 20-08-2009, 12:51 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam_galal مشاهدة المشاركة

هو طبعا الحجة الأساسية تجنب التعامل مع الصنايعية ، لكن الحقيقة علشان في واحد طيب حيصلح و احتمال يدفع كمان (سامعني يا أحمد يا طيب )
اه و الله جيت على الجرح فعلا انا بدفع من جيبى بس بحاسبهم بعد كده المهم هاخد حسابى امتى لما يقبضوا كل اول شهر

و الله سعات كتير بدفع و يقولولى لما نقبض هاندفع ليه هيه جمعيه هههههههه

بس احب اقول فى ستات بيسوقوا احسن من رجاله و دى قله قليله جدا جدا جدا ممكن لو شفنها نقول فى معجزه حصلت بجد

و انا فعلا لما بكون ماشى وراء عربيه بعرف اللى سايقها راجل ولا ست من الطريقه على طول

برضو العربيه مهمه جدا للست العمليه اللى محتجاها لشغلها و للاولاد

يعنى انا مستحمل اللى بيحصل فيا لانها بجد شايله بلاوى كتير منها الاولاد اللى بيروحوا الحضانه و شغلها و حاجات تانيه كتير

محدش يقولى اخوك فين اخويا الله يكون فى عونه مفحوت فحت ازلى ربنا معاه

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 20-08-2009, 06:55 PM
الصورة الرمزية bostato
bostato bostato غير متواجد حالياً

bostato is a name known to allbostato is a name known to allbostato is a name known to allbostato is a name known to allbostato is a name known to allbostato is a name known to all

اظن ان حضرتك فسرت كويس اوي تفضيل معظم السيدات لموديلات معينه من السيارات
وده لخوفهم وحذرهم وبالتالي بيشوفوا الحجم الصغير وبردو الهاتشباك والعربيات الي كابوتها صغير دي الماتريكس مثلا عشان متتعبهمش في الركن وابعادها سهله
بس انا متهيألي ان اكتر من 80% من السيدات الي بيسوقو ,سواقتهم على قدها اوي ,الا من رحم ربي
وانا بصراحه ببعد عنهم عشان ديما بيرموا على الي جميهم من غير ما يبصو
وانا بعتذر لكل الستات الي بيعرفو يسوقو طبعا
لأن فيه ستات بتسوق بمهاره عاليه اوي وبيحبوا كمان ال4*4
وانا شفت بعيني
قديم 20-08-2009, 07:46 PM
الصورة الرمزية mahmoudnada80
mahmoudnada80 mahmoudnada80 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا سيارات

mahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond repute

موضوع جميل واحب اشكر صاحبه
اعتقد ان جميع الاراء متقاربه يعني لما تشوف انسه جميله راكبه 504 تحس اني في حاجه غلط ومش عارف ايه هيه
ونفس الكلام لما تشوف العربيه النسائيه الاولي في مصر الماروتي راكبها راجل كبير تحس اني في حاجه غلط
او عربيه روشه ولونها بمبي وراكبها واحد لابس جلابيه برده في حاجه خلط
انا راي ان في عربيه حريمي وشبابي ولكبار السن برده