العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 07-11-2011, 08:40 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طيب أنا تعبت والله....!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SALAHHAKIM مشاهدة المشاركة

اسعار قطع غيار البروتون ارخص قطع غيار في مصر لكن بالمقارنة داخل التوكيل .
المشكلة عندنا هي انك تقارن مثلاً زجاج البيرسونا في التوكيل ب800 جنية وتقارن زجاج السيراتو في الشارع بـ700 جنية مع العلم ان زجاج السيراتو في التوكيل 3000 جنية
البروتون سيارات محترمة جداً جداً
نصيحة لوجة الله الاختيار السليم تعمل الاتي تجيب ورقة وقلم وتكتب السيارات الي حضرتك بتفاضل بينها . وتكلم 140 دليل وتجيب رقم التوكيلات الي بتبيعهم بروتون = عز العرب
نيسان = مودرن موتورز لانسر = دايموند موتورز سيراتو = ام اي تي
اولا تكتب الاسعار
ثانيا تشوف قطع الغيار في التوكيلات بكام مثال فانوس امامي يمين زجاج امامي اسطوانة وديسك مساعدين . مع العلم انك لازم اول لما تشتري تأمن علي العربية (ضروري جدا) غير كدة لاي نوع سيارة محترمة حضرتك حتغير اول 3 او 4 سنوات (فلتر البنزين - البوجيهات - فلتر الزيت - والزيت - فلتر الهواء )
انا الحمد لله معيا بروتون بيرسونا وبروتون ساجا والاتنين مشاء الله عليهم انظمة امان وثبات وقوة فوق الممتازة ومعدلات تسارع

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 08-11-2011, 05:23 AM
Sherif8 Sherif8 غير متواجد حالياً

Sherif8 is on a distinguished road
افتراضي رد: برسونا والصني طيب أنا تعبت والله....!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة star over مشاهدة المشاركة

نيسان صني احسن من بيرسونا في انها ياباني وحمارة شغل وتستحمل وانتشارها احسن وتوافر قطع غيارها وتوكيل انضف واعادة بيع احسن بكتييييير
بس عيوبها انها ضيقة من ورا واستهلاك بنزين عالي وتقفيل مصري وشكل قديم
هو أنا مش بحب أحكم على العربية من جنسيتها
الـ لادا حمارة برضه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SHABRO مشاهدة المشاركة

الاتنين اسوأ من بعض بصراحة ....اشتري لانسر 2008 سوبر اكشن من 90-95 الف حسب الحالة وحط اعصابك في التلاجة
أي ي ي ي ليه كده بس؟

يا جماعة أنا عايز وجهة نظر عملية مش كلام في الهوا الله يكرمكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SALAHHAKIM مشاهدة المشاركة

اسعار قطع غيار البروتون ارخص قطع غيار في مصر لكن بالمقارنة داخل التوكيل .
المشكلة عندنا هي انك تقارن مثلاً زجاج البيرسونا في التوكيل ب800 جنية وتقارن زجاج السيراتو في الشارع بـ700 جنية مع العلم ان زجاج السيراتو في التوكيل 3000 جنية
البروتون سيارات محترمة جداً جداً
نصيحة لوجة الله الاختيار السليم تعمل الاتي تجيب ورقة وقلم وتكتب السيارات الي حضرتك بتفاضل بينها . وتكلم 140 دليل وتجيب رقم التوكيلات الي بتبيعهم بروتون = عز العرب
نيسان = مودرن موتورز لانسر = دايموند موتورز سيراتو = ام اي تي
اولا تكتب الاسعار
ثانيا تشوف قطع الغيار في التوكيلات بكام مثال فانوس امامي يمين زجاج امامي اسطوانة وديسك مساعدين . مع العلم انك لازم اول لما تشتري تأمن علي العربية (ضروري جدا) غير كدة لاي نوع سيارة محترمة حضرتك حتغير اول 3 او 4 سنوات (فلتر البنزين - البوجيهات - فلتر الزيت - والزيت - فلتر الهواء )
انا الحمد لله معيا بروتون بيرسونا وبروتون ساجا والاتنين مشاء الله عليهم انظمة امان وثبات وقوة فوق الممتازة ومعدلات تسارع
طيب سؤال لحضرتك بما إنك من ملاك البرسونا
الثبات يتقارن بثبات التويوتا مثلا؟؟
أنا عارف أن فرق السعر بينهم كبير، لكن بروتون عندها ذكاء هندسي في تصنيع السيارات، إنا تصنع الكفاءة مع السعر القليل
فهل الكفاءة في موضوع الثبات وعوامل الأمان كويسة؟؟؟
وهل العربية بتدي أعطال كل شوية؟؟ يعني مرة كهربة الإزاز ومرة الكاسيت ومرة الرادياتير

معلش اصل أنا معايا لادا 2110 ومطلعه ..... ولا بلاش