العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 22-11-2012, 03:30 PM
pode.gmal pode.gmal غير متواجد حالياً

pode.gmal is on a distinguished road
افتراضي رد: انا عندى مشكلة وعايز حل لو سمحت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة JILANCO مشاهدة المشاركة

اخي العزيز الكمبرسر الصغير يخفف الحمل على المحرك انضر ما هو ارخص كمبرسر لديكم ممكن ان يركب لديك او تفصيل قاعدة لة ولكن بشرط ان يكون كمبرسر محرك لا يزيد عن 1300 سي سي ولكن قبل تغير الكمبرسر شيك علا رأس المحرك لأنة كما ذكرت ان محركك 2000 سي سي فهذا الحجم لا يؤثر فية الكمرسر بشكل كبير اعيد و اكرر شيك اولآ علي رأس المحرك فمن الممكن ان يكون هناك شرخ او التواء او تهريب للضغط ولكشف الشرخ او تهريب الضغط اتبع التالي انضر الا راس المحرك هل هناك اثار زيت ثم في الصباح الباكر قم بتعبئة القربة و الأفضل الريديتر تمامآ ودع الغطاء مفتوح ثم شغل السيارة ( يجب ان تكون باردة تمامآ ) انضراذا كانت هناك فقاقيع هواء تخرج من فتحة الريداترفهناك تهريب وايضآ اذا كان المحرك يهتز اما التواء الرئس فيجب ان تفك رأس المحرك و تشيك علية في المخرطة وليقاف التهريب هناك مادة تسد الفراغت لمعادلة الضغط توضع في الريديتر لمدة 10 دقائق و السيارة شغالة ثم تغير ماء الريدتر و لكن مكان التهريب يجب ان لا يتجاوز 2 سم . نصيحة عندما تواجة مشكلة في السيارة ابدأ بأقل التكاليف...
ارجو ان يكون الشرح مبسط و شكرآ
شكرا على الاهتمام
ولاكن انا لسة مغير وش سلندر ولا يوجد اى تبخير خالص هل الكمبرسر 1300 ينفع لل2000 ويكون اداء كويس؟
قديم 22-11-2012, 03:42 PM
الصورة الرمزية JILANCO
JILANCO JILANCO غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: مهندس ميكانيك
هواياتي: دراسة علم الميكانيك

JILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pode.gmal مشاهدة المشاركة

شكرا على الاهتمام
ولاكن انا لسة مغير وش سلندر ولا يوجد اى تبخير خالص هل الكمبرسر 1300 ينفع لل2000 ويكون اداء كويس؟
نعم اخي جيد جدآ
قديم 22-11-2012, 04:54 PM
pode.gmal pode.gmal غير متواجد حالياً

pode.gmal is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة JILANCO مشاهدة المشاركة

نعم اخي جيد جدآ
اشترية جديد ام استيراد
قديم 23-11-2012, 01:02 AM
الصورة الرمزية JILANCO
JILANCO JILANCO غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم
التخصص العملى: مهندس ميكانيك
هواياتي: دراسة علم الميكانيك

JILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant futureJILANCO has a brilliant future

اشترية جديد ام استيراد
حسب قدرتك المالية
قديم 24-11-2012, 03:41 AM
hossamalsadik hossamalsadik غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Accountant

hossamalsadik has a spectacular aura abouthossamalsadik has a spectacular aura about

انا معايا سيات ابيزا موديل 1994 حاطط عليها ماكينة 2E بس التكييف لما بشغلو الحرارة بتسخن وغيرت الترموستات اللى فكوعة المية وونضفت السربنتينا.
ومش عارف اعمل اية ؟
الأخ pode.gmal
كان عند صديقى نفس المشكلة وتحلت ونقشته فيها بس بأختصار ودون الدخول فى التفصيل الفنية هو راح لواحد كهاربائى وبيفهم فى التكييف والقصه دية وظبطهالو فراجع الكهربائى والفنى بتاعك مع الشرح السابق من الأستاذ JILANCO وبأذن الله تتحل وان لم تحل فممكن ابعتلك عنوان الكهربائى الى صلح عندو تروحلو
انا عن نفسى بعمل حجات بايدى فى العربيه بحسب خبرتى ولكن فى حجات لازم متخصص عشان معملش حاجه وبوظ ادمها ميت حاجه زى محصلى مؤخرا لعبت فى كهرباء الكاسيت وظبط ولكن حصل تهريب للكهرباء معرفتوش وأدى الى كل شويه البطارية تنام ودتها لخمسة فننين كهرباء فيهم واحد مشهور بالحرافيين اقسم بالله ماعرفوا السبب وكنت فاقد الأمل دا غير الى صرفتوا مع الكفتجيه دول كل واحد برأى وروح اشترى وكدا وغير المصنعية الى اكتشفت بعد الأختبار انى لسى العيب زى ماهوا لحد ماودتها لواحد واكتشف السبب بسهولة بعد ما سمع منى وعمل أختبار وفحص كامل والسر ان ده صنيعى بيفهم وفاهم كهربة الأبيزا كويس ( الضفيرة + خريطة الضفيرة ) وربنا يكفيك ويكفينا شر الصنيعية الكفتاجية